توزیع سوخت CNG در کشور چقدر است؟
کد خبر: ۱۱۴۲ | تاریخ انتشار : ۰۹-۱۱-۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲ | نسخه چاپی نسخه چاپی

تا اول آذرماه ۲۵۲۴ جایگاه سی ان جی در کشور راه اندازی شده که به طور میانگین روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب سوخت را توزیع می کنند.

به گزارش ماشین نیوز ؛در حال حاضر تعداد خودروهای گازسوز شده کشور به ۴ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۷۵۷ دستگاه و ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی در جایگاه‌های عرضه سراسر کشور  به مرز ۳ میلیون مترمکعب در ساعت رسیده و باید گفت میانگین توزیع روزانه این سوخت پاک به ۲۲.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس آخرین آمار اعلامی تا تاریخ ۲۰ آذرماه امسال، در مجموع در کل کشور ۱۵۸ هزار و ۵۲۸ دستگاه خودرو عمومی دوگانه‌سوز شده‌اند و ۶۳۴۳ دستگاه نیز در انتظار تعیین نوبت تبدیل قرار گرفته‌اند. در استان تهران و در قالب طرح رایگان تبدیل خودروهای عمومی، تاکنون ۱۷ هزار و ۴۵ دستگاه خودرو گازسوز شده‌اند و ۵۷۶ دستگاه خودرو نیز در انتظار تعیین نوبت قرار دارند؛ این استان تاکنون بیشترین آمار تبدیل در استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

در استان آذربایجان غربی با رتبه دوم نیز تاکنون ۱۴ هزار و ۲۸۴ دستگاه خودرو عمومی به دوگانه‌سوز تبدیل شده و مالک ۵۸۸ دستگاه خودرو نیز در انتظار تبدیل به سر می‌برند. استان آذربایجان شرقی نیز رتبه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده و تاکنون ۱۲ هزار و ۶۷۶ دستگاه خودرو عمومی در این استان به دوگانه‌سوز تبدیل شده و ۵۷۷ دستگاه خودرو نیز در انتظار تبدیل نوبت به سر می‌برند.

سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودرو به ۳۰ درصد می‌رسد

رضا کاظم‌نژاد- مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در همین راستا  گفت: افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد خودرو به ۳۰ درصد تا افق ۱۴۰۴ خواهد رسید.  در حال حاضر سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور ۲۱.۲ درصد معادل مصرف روزانه ۲۲.۴ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی بوده که براساس افق تعریف شده در سال ۱۴۰۴ مقرر شده است تا مصرف سی‌ان‌جی در بخش حمل و نقل (خودروهای سبک) به ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به چالش‌های صنعت سی‌ان‌جی تصریح کرد: اصلاح فاصله منطقی قیمت سوخت بنزین و گاز از جمله مواردی است که باید بررسی و توسط مراجع ذی‌صلاح تصمیم‌گیری شود. افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودرو مستلزم این است که قیمت سوخت اصلاح شود و با مابه‌التفاوتی که بین قیمت سوخت مایع و بنزین ایجاد می‌شود، مشوقی برای طیف بازار مصرف و افزایش اقبال عمومی برای توسعه هرچه بیشتر این سوخت فراهم شود.

به گفته مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این مسیر باید از تکنولوژی به روز و کارآمد استفاده شود که در بخش تبدیل کارگاهی خودروها این مهم بزودی اتفاق خواهد افتاد و آن استفاده از لوازم و ملزومات نسل ۴ است که کارآیی بهتر و مصرف گاز کمتری خواهد داشت.

کاظم‌نژاد اظهار کرد: برای کسب نتیجه قابل قبول در این عرصه نیاز است بین نهادها و سازمان‌های مرتبط در توسعه صنعت سی‌ان‌جی، اعم از وزارت نفت، وزارت صمت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ‌سازمان برنامه و بودجه کشور، خودروسازان، تولیدکنندگان تجهیزات و قطعات سوخت و … وحدت رویه ایجاد شود.

وی افزود: ظرفیت برای دوگانه سوز کردن خودروهای دیزلی وجود دارد تا این خودروها هم از سوخت دیزل و هم سی‌ان‌جی بتوانند استفاده کنند تا با مدیریت مصرف بهینه سوخت بخشی از مصرف گازوئیل از این طریق کاهش یابد.

بر پایه مصوبه شورای اقتصاد، از طریق اعطای تسهیلات رایگان، حدود یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو به سمت سوخت پاک و ارزان سی‌ان‌جی هدایت خواهند شد که شامل ۱۰۰ درصد بخش حمل‌ونقل مسافر و بار در کشور است.

متقاضیان از جمله مالکان خودروهای تاکسی عمومی و وانت‌بارها، نیسان و کامیون می‌توانند با مراجعه به این سامانه اینترنتی به آدرس https://gcr.niopdc.ir که از روز سه‌شنبه (٢٣ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰) فعال شده است، ثبت‌نام خود را نهایی و نوبت‌گیری کنند.

هم‌اکنون زیرساخت‌ها برای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها و توزیع روزانه حدود ۴۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح، مقدار توزیع سی‌ان‌جی از روزانه حدود ۲۲ میلیون مترمکعب کنونی تا روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها:, , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=1142

دیدگاه شما

آخرین اخبار