چه افرادی می توانند خودرو وارد کنند؟
کد خبر: ۱۱۴۹ | تاریخ انتشار : ۰۹-۱۱-۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶ | نسخه چاپی نسخه چاپی

طرح ساماندهی صنعت خودرو با اصرار دوباره نمایندگان، برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس گفته است که کمیسیون صنایع بر نظر قبلی خود در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو اصرار کرده است.

شورای نگهبان هم اعلام کرده که درباره ماده ۴ این طرح مبنی بر آزاد شدن مشروط واردات خودرو ابهامی ندارد، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان به برخی بند‌های آن ایراداتی وارد کرده است.

میرسلیم می گوید: یکی از مشکلاتی که در خصوص واردات خودرو مطرح می شود، مشکل در تامین ارز آن است. اگر ارز را برای کالایی مانند خودرو اختصاص دهیم، از آنجایی که چون سود بالایی دارد و بسیاری علاقه به انجام این کار نیز دارند، باید منابع ارزی زیادی در اختیار آنها قرار دهیم.

چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو مخالف است؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: مشکل اینجاست که اصولا واردات برای خودروهای تشریفاتی و تجملی صورت می گیرد و خودروهایی وارد نمی شود که مورد نیاز عامه مردم باشد. مشکل دیگر واردات خودرو اینجاست که این امر، مانع توسعه و رشد کیفیت محصولات داخلی می شود. از طرف دیگر هم تولید کنندگان به جای تولید به سمت واردات سوق پیدا می کنند.

به گفته میرسیلم،  باید سرمایه گذاری را به سمت ارتقاء محصولات ایرانی ببریم و خودرو را رقابت پذیر کنیم، کیفیت را افزایش داده و حتی به اندازه ای رشد کند که بتوانیم تولیدات داخل را صادر کنیم. خودروسازان باید اینکار را انجام دهند و اگر تاکنون این اتفاق نیافتاده باید تلاش خود را بیشتر کنند.

بر اساس طرح ساماندهی صنعت خودرو که ۲۴ شهریور در مجلس به تصویب رسید، واردات خودرو برای جبران کسری تولید داخل نسبت به تقاضای موثر در ازای صادرات خودرو یا قطعات آن آزاد شده است و حال به نظر می‌رسد مصوبه مجلس، در نگاه کلی، رفع انحصار از بازار خودرو را دنبال می‌کند.

در همین رابطه سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در صفحه شخصی خود در توئیتر و در رشته توییتی به ارائه توضیحاتی درباره مصوبه اخیر مجلس پیرامون واردات مدیریت شده خودرو پرداخت.

او نوشته است با اعطای مجوز واردات به ازای صادرات خودرو یا قطعات، مجلس اولین قدم برای رفع ⁧‫انحصار‬⁩ را برداشت؛ گرچه کافی نیست، اما گام مثبت کمیسیون صنایع، در جهت کنترل قیمت خودرو مؤثر است. با سیاست‌گذاری‌های درست، قیمت در بازار تعدیل می‌شود نه با تصمیمات خلق‌الساعه!

صادرات خودرو در قبال واردات آن؟

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در توئیت دیگری توضیح داد: طبق مصوبه اخیر، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای ⁧‫صادرات خودرو‬⁩ و قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه، خودرو وارد کند. وزارت صمت موظف است از واردات مجدد اقلامِ صادرشده، جلوگیری و دستورالعمل خدمات پس از فروش این خودرو‌های وارداتی را تعیین کند.

برای قطعه‌سازان خصوصی و سایر خودروسازانی که در چنبره سایپا و ایران‌خودرو گرفتار نشده‌اند، این بهترین فرصت است تا با صادرات محصولاتشان به کشور‌های گوناگون علی‌الخصوص همسایگان، بتوانند خودرو‌های مورد علاقه مردم را وارد کنند و ⁧‫رضایت مشتری‬⁩ را رقم بزنند.

۲۰ دی حادثه بهبهان رامهرمز رخ داد و ۵۹ خودرو با هم برخورد کردند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با توجه به تصادف زنجیره ای رخ داده در این محور به شدت از کیفیت ساخت خودروها انتقاد کرده و آن ها را به ارابه مرگ تشبیه کرد.

هادیانفر می گوید: در همین حادثه بهبهان ایربک هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می کنیم؟. دستگاه های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی شود؟

۱۵ تکلیف قانونی جدید برای خودروسازان!

پس از پایان ضرب‌الاجل استاندارد به خودروسازان در اول بهمن، این سازمان ۱۵ تکلیف قانونی جدید برای خودروسازان تعریف کرد و قرار شد خودرو‌هایی که بیش از دو ماه در پارکینگ خودروسازان ماندگاری دارند باید قبل از تحویل به مشتری مجدداً بازرسی کیفی شوند.

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید: متاسفانه کیفیت ساخت خودرو‌های ما مناسب نیست، رقابت هم نیست و در مقابل واردات هم نداریم، این مسائل باعث شده تولیدکنندگان خودرو خیلی دغدغه کیفیت نداشته باشند و به هر شکلی که می‌خواهند خودرو می‌سازند و به هر شکلی هم که می‌خواهند قیمت می‌گذارند.

براساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مورد خودرو‌های سواری تولید آذر ماه، نزدیک به ۵۸ درصد خودرو‌های داخلی با سطح کیفی سه‌ستاره یعنی با کیفیت متوسط تولید شده‌اند. در ۳۱ مدل خودرو‌های تولیدی این ماه، سه خودرو حایز پنج ستاره، ۹ خودرو حایز چهار ستاره، یک خودرو حایز دو ستاره و الباقی (۱۸ مدل خودرو) حایز سه ستاره شده‌اند.

به این ترتیب اکثر خودرو‌های تولید داخل در سطح کیفی سه ستاره از پنج ستاره کیفی تولید شدند. در سطح قیمتی ۵، کوییک R (تولیدی پارس‌خودرو)، تیبا۲ (سایپا)، تیبا (سایپا- سیتروئن) و ساینا کاشان (سایپا- سیتروئن) در رده خودرو‌های با سطح کیفیت سه ستاره کیفی قرار گرفته‌اند.

ده‌ها هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ها و احضار و تفهیم اتهام مدیران خودروسازی‌ها در سازمان بازرسی به این دلیل و نظائر این‌ها در حالی ادامه دارد که با افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو‌ها در آذر ماه، خودروسازان وعده داده بودند که عرضه خودرو را با طرح‌های فروش هفتگی، افزایش خواهند داد، اما ظاهرا در صنعت خودرو، در همچنان به پاشنه قبلی می‌چرخد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=1149

دیدگاه شما

آخرین اخبار