وضعیت تولید تایرهای خودرو
کد خبر: ۱۸۱۴ | تاریخ انتشار : ۲۴-۱۱-۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳ | نسخه چاپی نسخه چاپی

آمار ارائه شده توسط تولیدکنندگان بزرگ تایر، از تولید بالغ بر ۲۱۷ هزار تن از انواع تایر خودروها معادل بیش از ۲۰ میلیون حلقه حکایت دارد که نشان دهنده افت سه درصدی ‌به لحاظ وزنی و (افت) چهار درصدی به لحاظ تعداد این کالا در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش ماشین نیوز ؛براساس گزارش عملکرد تایرسازان بزرگ کشور از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، در مجموع ۲۱۷ هزار و ۴۲۶ تن تایر خودرو معادل ۲۰ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۵۱۰ حلقه تولید شده است. این میزان تولید تایر در مدت مذکور سال جاری نسبت به ۲۲۵ هزار و ۲۶۹ تن (معادل ۲۰ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۱۴۷ حلقه) تولید شده در مدت ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته به لحاظ وزنی سه درصد و از منظر تعداد حلقه‌ها چهار درصد کاهش تولید را نشان می‌دهد.

اما طبق آمار در ۹ ماه نخست سال جاری، بیشترین رشد تولید متعلق به تایر وانتی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲ درصدی وزنی را رقم زده و به لحاظ تعدادی رشد  ۹ درصدی داشته است.

بیشترین سهم از میزان کل تولید تایرها در ۹ ماهه  امسال متعلق به تایر سواری‌ها است. از میزان تولید تایرهای تولیدی در مدت مذکور سال جاری ۱۲۶ هزار و ۷۷ تن معادل ۱۷ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۱۳۰ حلقه مختص مجموع تایرهای سواری (بایاس و رادیال) است که به لحاظ وزنی کاهش پنج درصدی و از منظر تعدادی کاهش چهار درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ نیز به ترتیب ۱۳۲ هزار و ۷۴۱ تن معادل ۱۸ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۸۱۳ حلقه تایر سواری تولید شده بود.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی ماه، ۲۳ هزار و ۱۹۹ تن تایر وانتی معادل یک میلیون و ۴۵۸ هزار و ۳۰۸ حلقه تولید شده است که نسبت به ۲۰ هزار و ۶۹۵ تن معادل یک میلیون و ۳۳۷۷ هزار و ۶۱۳ حلقه تولیدی در ۹ ماهه سال گذشته، به ترتیب وزنی ۱۲ درصد و تعدادی ۹ درصد رشد تولید داشته است.

در مدت مذکور سال جاری با افت دو درصدی وزنی و پنج درصدی تعدادی نسبت به مجموع تولید ۹ ماهه تایرهای باری و اتوبوسی، ۴۶ هزار و ۹۸۳ تن تایر در داخل کشور تولید شده است که برابر ۷۱۸ هزار و ۲۰۷ حلقه بوده است. علاوه بر این در مدت مشابه سال ۱۳۹۹، حدود ۴۷ هزار و ۸۵۹ تن معادل ۷۵۳ هزار و ۵۴۱ حلقه تایر باری و اتوبوسی در داخل تولید شده بود.

تولید تایرهای کشاورزی سبک نیز با افت ۲۲ درصدی، تایرهای راه‌سازی و صنعتی با افت ۲۳ درصدی و تایرهای سنگین با افت دو درصدی از لحاظ وزنی نسبت به ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۸۲۲ تن تایر کشاورزی سبک، ۴۰۹۲ تن تایر راه‌سازی و صنعتی و ۱۴ هزار و ۲۵۲ تن تایر کشاورزی سنگین توسط تایرسازان داخلی تولید شده است. همچنین میزان تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب برابر ۲۱۹ و ۶۴۸ حلقه تایر کشاورزی سبک، ۵۳ هزار و ۶۶۴ حلقه تایر راه‌سازی و صنعتی و ۱۸۷ هزار و ۹۴۴ حلقه تایر کشاورزی سنگین است. از منظر تعدادی نیز تایرهای سبک کشاورزی ۱۷ درصد، تایرهای راه‌سازی و صنعتی شش درصد و تایرهای سنگین کشاورزی پنج درصد افت تولید را نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ تجربه کرده‌اند.

رشد قابل توجه تولید تایرهای دو چرخه و موتور

تایرسازان داخلی در ۹ ماهه امسال ۱۵ هزار و ۸۹۷ تن معادل هفت میلیون و ۶۲۶ هزار و ۶۹۶ حلقه تایر دوچرخه و موتور تولید کرده‌اند که رشد ۱۹ درصدی تعدادی و ۱۵ درصدی وزنی را نسبت به میزان تولید آن‌ها در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته نشان می‌دهد. از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۳ هزار و ۸۲۹ تن معادل شش میلیون و ۴۲۹ هزار و ۱۱۲ حلقه تایر دوچرخه و موتور در کشور تولید شده بود.

در نهایت نیز طبق آمار، در مدت ۹ ماهه امسال با افت یک درصدی ۸۴۹۷ تن انواع تیوب تولید شده‌ است و تولید تیوب‌ها به لحاظ تعدادی نیز تفاوت چندانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نداشته است، در حالی که در ۹ ماهه سال گذشته ۸۵۱۵ تن معادل ۱۲ میلیون و ۸۱ هزار و ۵۹۷ حلقه تیوب تولید شده بود این میزان در مدت مشابه امسال به ترتیب ۸۴۹۷ تن معادل ۱۱ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۱۴۱ حلقه رسیده است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=1814

دیدگاه شما

آخرین اخبار