شلوغی جاده‌ها؛ لزوم ایمنی و لذت سفر بی‌خطر
کد خبر: ۲۳۱۱۸ | تاریخ انتشار : ۲۶-۱۲-۱۴۰۱ - ۹:۳۰ | نسخه چاپی نسخه چاپی

امسال با عبور از روزهای سخت کرونایی پیش‌بینی می‌شود که با حجم بالایی از سفر نوروزی و ترافیک جاده‌ای مواجه باشیم و طبیعی است که مخاطرات سفر هم افزایش خواهد یافت؛ در همین راستا مسئولان ذیربط در این حوزه توصیه‌ها و هشدارهایی را صادر کرده‌اند.

به گزارش ماشین نیوز ؛ایمن سفر کردن و سلامت به مقصد رسیدن نتیجه و شیرینی یک سفر است اما هر چه ترددها، آن هم در یک بازه زمانی خاصی بیشتر شود، احتمال خطر و افزایش تصادفات رانندگی هم بیشتر است.

از اسفند سال ۹۸ که کرونا شیوع پیدا کرد؛ با توجه به اعمال محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، میزان سفرهای نوروزی نسبت به سال‌های قبل از آن، کاهش چشمگیر داشت و با اجرای شیوه‌نامه سفت و سخت در نوروز ۹۹ نیز شاهد کمترین سطح رفت و آمد و سفر در نوروز و حتی روز سیزده بدر بودیم اما در نوروز ۱۴۰۰ با وجود تاخت و تاز کرونا در کشور و اعمال محدودیت‌ها، سفرها افزایش یافت و به دنبال آن، مخاطرات سفر هم زیاد شد و جاده‌ها مملو از ترافیک و شهرهای گردشگری شلوغ شد و شاهد افزایش تصادفات رانندگی بودیم تا جایی که تلفات تصادفات نوروزی به ۹۲.۶ درصد رسید.

امسال با عبور از روزهای سخت کرونایی پیش‌بینی می‌شود که با حجم بالایی از سفر نوروزی و ترافیک جاده‌ای مواجه باشیم و طبیعی است که مخاطرات سفر هم افزایش خواهد یافت؛ در همین راستا هم مسئولان ذیربط در این حوزه توصیه‌ها و هشدارهایی را صادر کرده‌اند اما بیش از هر چیز رعایت قوانین و مقرارت راهنمایی و رانندگی و توصیه‌های بهداشتی توسط مردم ضروری است و امیدواریم در سال جدید شاهد کمترین سطح تصادفات و حوادث باشیم.

نوروز ۱۴۰۰ به طور متوسط روزانه ۴۷.۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند

بنابر آمار اولیه، اعلام شده از سوی واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در روزهای پایانی فروردین ۱۴۰۰ در نوروز به طور متوسط روزانه ۴۷.۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با متوسط تلفات روزانه تصادفات در مدت مشابه سال قبل از آن (۱۳۹۹)، رشد ۸۴ درصدی داشته است.

سازمان پزشکی قانونی کشور در این گزارش تاکید کرده است، در ایام نوروز سال گذشته (۱۴۰۰) با وجود شرایط شیوع کرونا در کشور شاهد افزایش چشمگیر حجم سفرها و ترددهای بین شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بودیم و همین موضوع آمار تلفات حوادث رانندگی را با رشدی قابل توجه مواجه کرده است البته در آمار نهایی اعلام شده سازمان پزشکی قانونی که شامل فوتی‌های بستری شده در بیمارستان که بعدا فوت کردند، آمار فوتی‌های تصادفات نوروز سال گذشته به یکهزار و ۸۰ نفر رسید.

در نوروز سال گذشته هزارو ۱۴۶ نفر فوت کردند

بر اساس آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی در زمان سفرهای نوروزی (۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱)، یکهزار و ۱۴۶ نفر از هموطنان به دلیل آسیب‌های ناشی از تصادفات فوت کردند و به پزشکی قانونی ارجاع داده شدند.

از بین فوتی‌های تصادفات در سفرهای نوروزی، ۸۴۴ نفر در جاده‌های برون شهری، ۲۳۶ نفر در جاده‌های درون شهری، ۵۹ نفر در جاده‌های روستایی و هفت نفر هم مربوط به حوادث خاص و راه‌های اختصاصی فوت کردند که نسبت به آمار نهایی اعلام شده سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱.۴ درصد رشد داشته است.

پیش‌بینی افزایش سفرها در نوروز

رئیس پلیس راهور فراجا هفتم اسفند ۱۴۰۱ در جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی نوروز ۱۴۰۲ با اشاره به پیش‌بینی افزایش ترددها و مسافرت در نوروز گفت: باید تلاش کنیم آمار تصادفات و فوتی‌ها در سال جدید کاهش یابد.

سردار کمال هادیانفر اظهار داشت: نیروهای پلیس راهور در همه فصول و مناسبت‌ها در قالب طرح‌های مختلف برای ارائه بهترین خدمات و با ایثارگری فراوان در صحنه هستند.

وی با بیان اینکه ماموریت پلیس راهور ارائه خدمات شبانه روزی برای رفاه و سلامت جان مردم است و تعطیل بردار نیست، افزود: باید سعی کنیم سفری ایمن با کمترین حوادث را رقم بزنیم چون امسال هم پیش‌بینی می‌شود در ایام عید عده زیادی از مردم در سفر باشند.

به گفته سردار هادیانفر در نوروز ۱۴۰۱ در محورهای شمالی کشور ٨٠ درصد تصادفات منجر به مرگ عابر پیاده و موتور سوار شده است.

 رئیس پلیس راهور با تاکید بر رعایت مقررات راهنمایی رانندگی و نکات ایمنی توسط رانندگان گفت: اگر همه سرنشینان خودرو در کشور از کمربند ایمنی استفاده کنند، حدود ۶٠ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته که موفقیتی در حوزه کاهش تصادفات داشتند، شاهد تبلیغات رسانه‌ای نیستیم اما قوانین به شدت بازدارنده و بسیار سنگین است. در برخی کشورها میزان جریمه رانندگی تا سه هزار یورو است و در برخی نیز باید خودرو راننده فروخته شود تا خسارت دولت پرداخت شود و راننده نیز سلب اجازه از رانندگی می‌شود.

نیمی از تصادفات حادثه‌ساز ساعت ١۶ تا ٢٠ رخ می‌دهد

رئیس پلیس راه فراجا با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این نهاد برای پیشگیری از مخاطرات سفرهای نوروزی گفت: ساعات فراوانی تصادفات بین ١۶ تا ٢٠ است که ۵٠ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است.

سردار حسن مومنی در جلسه هماهنگی ستاد نوروزی پلیس راهور اظهارداشت: امسال بر اساس آمار پزشکی قانونی شاهد افزایش فوتی در طرح سفرهای نوروزی بودیم.

وی با تاکید بر اقدامات و برنامه‌ریزی‌های بیشتر برای کاهش تصادفات در نوروز پیش رو افزود: با توجه به ایام ماه مبارک رمضان، پیش‌بینی می‌شود که اوج سفر از ٢۴ اسفند امسال تا سوم فروردین ۱۴۰۲ باشد.

سردار مومنی تاکید کرد: روز شمار تردد نشان می‌دهد که افزایش حجم تردد بر کاهش تصادفات تاثیرگذار است.

وی توجه نکردن راننده به جلو با ۴٩ درصد آمار را بیشترین علت تصادفات در نوروز ۱۴۰۱ برشمرد و گفت: این در حالی است که این رقم در سال ۱۴۰۰، ٣٠ درصد بوده است و انحراف به چپ با ۱۳ درصد، کنترل نکردن سرعت با ۱۲ درصد، عدم رعایت سرعت مجازبا ۱۲ درصد از دیگر علل تصادفات است.

محورهای بحرانی در نوروز ۱۴۰۱

رئیس پلیس فراجا افزود: محورهای بحرانی در نوروز ۱۴۰۱ شامل سیستان و بلوچستان تا زابل، خراسان جنوبی، سمنان، فارس و بوشهر بوده است که دارای تصادفات مهم بودند.

سردار مومنی با توجه به برنامه‌های سال گذشته آمار دقیق تری را اعلام کرده و گفت: افزایش آمار تصادفات در استان‌های سیستان ۹۳ درصد، ایلام ۴۰۰ درصد، همدان ۱۶۰ و کاهش تصادفات در استان‌های کرمان، قزوین، البرز را شاهد بودیم همچنین بیشترین جانباختگان در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان و اصفهان بوده است.

وی ادامه داد: در استان‌های چهارمحال و بختیاری، تهران، البرز و اردبیل کمترین آمار جانباختگان را شاهد بودیم و به موازات آن با افزایش تردد استان‌های بوشهر، گیلان، خوزستان، خراسان، خراسان شمالی را مشاهده کردیم. در نوروز سال ۱۴۰۱ در استان‌های تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین کاهش تردد را اعلام کردند.

مومنی گفت: در محورهای شمالی نیز شاهد افزایش تردد بودیم که در جاده چالوس ۱۹ درصد، محور هراز ۳۳ درصد، فیروز کوه ۷۶ درصد و قزوین رشت ۷۴ درصد افزایش تردد مشاهده شده است.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که در مجموع ۱۰۰ هزار نفر کاهش تردد در محورهای چالوس و هراز را به علت سفرهای نوروزی به سمت جنوب کشور داشتیم.

سردار مومنی، اولویت انضباط ترافیکی و برخورد با سرعت‌های غیرمجاز را در دستور کار پلیس راهور اعلام کرد و گفت: شناسایی نقاط حادثه خیز، هوشیاری نیروهای امنیتی در همه دستگاه‌ها، نقش و حساسیت مسئولان در استانداری‌ها و ترافیکی استان‌ها در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد همچنین برپایی و توسعه ایستگاه‌های سلامت نیز باید مورد توجه قرار گیرد و اطلاع رسانی به موقع شهروندان و مسافران از شرایط جوی و ترافیکی جاده‌ها از ضروریات این طرح است.

وی اعلام کرد: طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و تا ۱۴ فرودین ادامه دارد.

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=23118

دیدگاه شما

آخرین اخبار