صعود ایران در رده‌بندی تولیدکنندگان بزرگ خودرو
کد خبر: ۲۳۱۴۵ | تاریخ انتشار : ۲۷-۱۲-۱۴۰۱ - ۶:۳۸ | نسخه چاپی نسخه چاپی

سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری از صعود ۳ پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی تولیدکنندگان بزرگ خودرو جهان در سال ۲۰۲۲ و عبور تولید خودرو ایران از مرز یک میلیون دستگاه خبر داد.

به گزارش ماشین نیوز ؛آمارهای منتشرشده از سوی سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری نشان می‌دهد تولید خودرو جهان در سال ۲۰۲۲ با رشد ۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۸۵ میلیون و ۱۶ هزار دستگاه رسیده است.

بر اساس این گزارش تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۲ نیز با رشد قابل توجه ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به یک میلیون و ۶۴ هزار و ۲۹۸ دستگاه رسیده است.

بر این اساس برای نخستین بار از زمان خروج آمریکا از برجام تولید خودرو ایران به بالای یک میلیون دستگاه بازگشته است که این امر نشان دهنده خنثی شدن اثر تحریم‌ها در اقتصاد ایران است. تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۱ نیز ۲۱ درصد و در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۰ درصد افزایش یافته بود.

با رشد قابل توجه تولید خودرو ایران، جایگاه این کشور در رده‌بندی تولیدکنندگان بزرگ خودرو جهان نیز بهبود یافته است. ایران در سال ۲۰۲۲ توانسته است ۳ کشور انگلیس، روسیه و اسلواکی را کنار بزند و در جایگاه شانزدهمین تولیدکننده بزرگ خودرو جهان در این سال قرار بگیرد. رتبه ایران در رده‌بندی جهانی تولید خودرو در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۹ اعلام شده بود.

تولید خودرو انگلیس در سال میلادی گذشته ۶ درصد کاهش یافته و به ۸۷۶ هزار دستگاه، تولید خودرو روسیه با کاهش ۶۱ درصدی به ۶۰۸ هزار دستگاه و تولید خودرو اسلواکی با کاهش ۳ درصدی به یک میلیون دستگاه رسیده است.

تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۲ همچنین بالاتر از کشورهایی مثل ایتالیا، آرژانتین، لهستان، پرتغال، بلژیک و اتریش بوده است.

چین بزرگ‌ترین خودروساز جهان

چین با اختلاف بسیار زیاد نسبت به آمریکا بزرگ‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۲ بوده است. تولید خودرو چین در این سال ۲۷ میلیون و ۲۰ هزار دستگاه گزارش شده است. تولید خودرو چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۳ درصد رشد داشته است.

آمریکا با تولید ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار دستگاه در رده دوم و ژاپن با تولید ۷ میلیون و ۸۳۵ هزار دستگاه در جایگاه سوم جهان قرار گرفته‌اند. کشورهای هند، کره جنوبی، آلمان، مکزیک، برزیل، اسپانیا، تایلند، اندونزی، فرانسه، ترکیه، کانادا و چک نیز به ترتیب رتبه‌های چهارم تا پانزدهم را در رده‌بندی بزرگ‌ترین خودروسازان جهان به خود اختصاص داده‌اند.

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=23145

دیدگاه شما

آخرین اخبار