مجازات عدم کمک به مصدومان تصادفات رانندگی
کد خبر: ۳۲۰۳ | تاریخ انتشار : ۰۲-۰۱-۱۴۰۱ - ۹:۵۹ | نسخه چاپی نسخه چاپی

کارشناس حقوق کیفری گفت: در جرایم ناشی از تخلفات رانندگی، هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی از این کار خودداری کند، حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم خواهد شد.

به گزارش ماشین نیوز ؛حسین جواهری کارشناس و پژوهشگر حقوق کیفری درباره عواقب و ابعاد حقوقی تصادفات رانندگی اظهار کرد: تصادفات رانندگی اصولا عمدی نیستند و غالبا تصادفات منجر به فوت، قتل شبه عمد یا همان غیرعمد به حساب می‌آیند مگر آنکه مرتکب دارای سوء نیت باشد که در این صورت قتل عمد بوده و مجازات آن قصاص است.

وی افزود: مجازات قتل شبه عمد، قصاص نفس نیست و برخلاف تصور برخی افراد، در قتل ناشی از تصادفات رانندگی مجازات مرتکب قصاص نیست. البته در جرایم رانندگی ممکن است تحت شرایطی مجازات تشدید شود که یکی از آنها، عدم کمک راننده به مصدوم است.

جواهری درباره عواقب حقوقی عدم کمک به مصدومان رانندگی گفت: در جرایم ناشی از تخلفات رانندگی، هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی از این کار خودداری کند و مصدوم را رها کند، حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم خواهد شد.

وی افزود: البته منظور از رساندن این نیست که حتما راننده مصدوم را سوار بر خودرو خود کند بلکه می‌تواند با تماس از اورژانس تقاضای کمک کند که بهترین روش نیز همین است.

جواهری ادامه داد: با توجه به انتهای ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی، دادگاه نمی‌تواند در مورد رانندگانی که از کمک رساندن به مصدوم خودداری می‌کنند کیفیت مخففه یعنی تخفیف مجازات را اعمال کند. همچنین در صورتی که راننده مصدوم را به هر نحو برای معالجه به بیمارستان برساند و یا مأمورین مربوطه را از واقعه آگاه کند، دادگاه مقررات تخفیف را درباره او رعایت خواهد کرد.

 مجازات راننده‌ای که گواهینامه ندارد در تصادف منجر به فوت

این پژوهشگر حقوق کیفری درباره تصور اشتباه درخصوص عمد بودن قتل در تصادفاتی که راننده فاقد گواهینامه است، گفت: برخلاف تصور عموم مردم، مجازات راننده‌ای که فاقد پروانه رانندگی است، قصاص نیست بلکه در صورتی که تصادف به طور غیر عمدی باشد و به عمد مرتکب قتل نشده باشد، مستند به ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات درصورت مطالبه اولیای دم، راننده به پرداخت دیه و همچنین به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. ضمن آنکه با توجه به ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی این مورد از جهات مشدد مجازات در جرایم رانندگی است.

موارد تشدیدکننده مجازات در جرایم رانندگی

جواهری در پایان درباره موارد دیگر تشدیدکننده مجازات در جرایم رانندگی، اظهار کرد: در آسیب‌های مادون نفس و جنایات غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی، نداشتن گواهینامه، سرعت غیرمجاز، نقص و عیب مکانیکی موثر در تصادف در صورتی که راننده خودرو را بدون رفع نقص حرکت داده باشد از جمله جهات تشدید مجازات محسوب می شود و مرتکب به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم خواهد شد. ضمن آنکه در موارد مذکور دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات اصلی مرتکب را به مجازات تکمیلی محرومیت از رانندگی برای مدت یک تا پنج سال محکوم کند.

منبع:فارس

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=3203

دیدگاه شما

آخرین اخبار