مجوز مجلس برای واردات خودرو پابرجاست
کد خبر: ۳۵۱۰ | تاریخ انتشار : ۱۵-۰۱-۱۴۰۱ - ۷:۱۳ | نسخه چاپی نسخه چاپی

سید نظام الدین موسوی گفت: مجوز مجلس برای واردات خودرو پابرجاست و دولت از ابتدای فروردین می‌تواند خودروی سواری وارد کند.

به گزارش ماشین نیوز ؛سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره برخی اظهارنظر‌ها درخصوص حذف بند مربوط به واردات خودرو در قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: یکی از موضوعاتی که مجلس یازدهم در ۱.۵ سال گذشته دنبال کرده بحث واردات خودرو بوده و تاکنون در این زمینه مصوبات پی در پی داشته که البته با ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده بود، اما آخرین اقدام مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ است که در نهایت به صورت کلی واردات خودرو به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسیده است و این موضوع جای هیچ خدشه‌ای ندارد.

گفتنی است، دولت حجت الاسلام حسن روحانی چهار سال پیش برای «سازماندهی ذخایر ارزی»، واردات خودرو‌های شخصی را ممنوع کرد.

با این وجود، کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو‌های داخلی در طول این سال‌ها انتقاد‌های زیاد مردم از خودروسازان را به دلیل انحصار بازار از سوی آن‌ها به دنبال داشته است.

طبق مجوز مجلس و بنا به آنچه عزت الله تالارپشتی نماینده مجلس، اسفند پارسال گفت، مجلس با توجه به مطالبه عمومی مردم تشخیص داده به دولت اجازه دهد مجموعاً ۱۰۰هزار خودرو در سال ۱۴۰۱وارد کند.

علت تغییر متن بودجه پس از تصویب هم این است که در زمان رفع ایرادات شورای نگهبان به بخش واردات خودرو، این موضوع مورد ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز قرار گرفته است.

اما حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق گفت که این کمیسیون با مجوز هیئت رئیسه مجلس و به برای رفع ایراد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص، مصوبه واردات خودرو سواری را حذف کرد.

  به گفته موسوی، «براساس برخی ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته بود، عبارتی که درآن اشاره مستقیم به تعداد واردات خودرو‌های سواری می‌شد از قانون حذف شده، اما حذف تعداد به معنی ممانعت از واردات خودرو نیست و براساس بند «ک» تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری دولت از ابتدای سال می‌تواند برای واردات هر نوع خودرویی سیاست گذاری کند.»

این نماینده با رد برخی شایعاتی مبنی بر این که در قانون بودجه ۱۴۰۱ واردات خودروی سواری حذف شده گفت: در این بند تصریح شده که دولت اجازه واردات خودرو با رعایت سیاست‌های کلی نظام و شرایط سه گانه‌ای که در این همین بند آمده دارد از جمله این که «ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز توسط دولت تعیین می‌شود»، «عدم آسیب به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت» و این که «شرایط رقابتی رعایت شود» بنابراین با رعایت این اصول دولت اجازه واردات هرنوع خودرویی دارد و امیدواریم با سیاست گذاری دقیق شاهد استفاده از این مصوبه مهم مجلس باشیم.

با تمام این اوصاف، طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان ۲۴ اسفند پارسال اعلام کرده بود «مغایرت‌های هیأت عالی نظارت بر واردات خودرو همچنان به قوت خود باقی است. واردات ۷۰ هزار خودرو از سوی هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص، خلاف سیاست‌های کلی نظام شناخته شده است.» شورای نگهبان به همین جهت بند مربوط به آزادسازی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۱ را حذف کرده است.

در عین حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم پیگیری‌های هیأت رئیسه مجلس از شورای نگهبان در مورد تغییر متن بودجه و حذف واردات خودرو چه زمانی و در چه جایی پایان می‌یابد و مسئله واردات خودرو میان مجمع تشخیص، شورای نگهبان و مجلس چگونه حل خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=3510

دیدگاه شما

آخرین اخبار