جزئیات جدید از تاکسی اینترنتی بلاک‌ چین
کد خبر: ۳۵۲ | تاریخ انتشار : ۲۰-۱۰-۱۴۰۰ - ۷:۲۸ | نسخه چاپی نسخه چاپی

راهکارهای متفاوتی برای حل مشکلات رانندگان و مسافران تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد که تلفیق تاکسی اینترنتی با فناوری بلاک‌چین یکی از این راهکارهاست. این سیستم چگونه عمل می‌کند؟

به گزارش ماشین نیوز ؛استفاده از تکنولوژی بلاک‌ چین در سیستم تاکسی‌های اینترنتی می‌تواند به حذف واسطه‌ها بیانجامد و باعث از بین رفتن انحصار و رقابت در این حوزه شود.

در فناوری تاکسی اینترنتی بلاک‌ چین قوانین و الگوریتم‌ها به صورت دقیق و غیرقابل تغییر بر روی یک بستر بلاک‌ چین قرار می‌گیرند که باعث حذف واسطه‌ها یا همان شرکت تاکسی‌های اینترنتی میان راننده و مسافر می‌شود.

اما این سوال برای بسیاری از افراد پیش می‌آید مزیت این فناوری چیست و اگر واسطه‌هایی مانند اسنپ و تپسی از بین بروند، امنیت مسافران و رانندگان چگونه تامین می‌شود؟

احراز هویت چگونه انجام می‌شود؟

با وجود اینکه در سیستم تاکسی اینترنتی بلاک‌ چین واسطه‌‌ی میان راننده و مسافر حذف می‌شود، اما به دلیل عدم بلوغ فناوری بلاک‌چین در تامین امنیت کاربران، بخشی از کار به شیوه سنتی انجام خواهد شد.

علی‌رغم اینکه در تاکسی اینترنتی بلاک‌ چین تعیین قیمت سفر در دست رانندگان و انتخاب خودرو به عهده مسافران است، اما در حقیقت شرکت‌های حمل‌ونقل همچنان به صورت غیرمتمرکز بر روی رانندگان و مسافران خود کنترل دارند.

بنابراین تمامی فعالیت‌ها در شیوه کار تاکسی‌های اینترنتی جدید بر بستر بلاک‌چین صورت نمی‌گیرد، اما بازیگران حوزه تاکسی‌های اینترنتی با استفاده از این فناوری می‌توانند در یک حوزه رقابتی به جذب کاربران بیشتر بپردازند.

  مزیت‌ رقابتی فناوری بلاک‌چین

فناوری بلاک‌ چین در تاکسی اینترنتی به عنوان یک قرارداد هوشمند و از پیش تعیین شده عمل می‌کند؛ چرا که دیگر واسطه‌ها یا همان مدیران تاکسی‌های اینترنتی نمی‌توانند به راحتی الگوریتم آن را تغییر بدهند.

در این پلتفرم‌ امکان تعریف مکانیزم‌های قیمت‌گذاری مبتنی بر عرضه و تقاضا، بدون دخالت یک نهاد قیمت‌گذاری متمرکز وجود دارد. همچنین مقدار درصد کمیسیون دریافتی از رانندگان برحسب شرایط متغییر است.

به نظر می‌رسد با آمدن تاکسی اینترنتی بلاک چین فضای کسب و کار تاکسی‌ها آنلاین رقابتی می‌شود، در حال حاضر شرکت‌‌های اسنپ و تپسی بیشترین سهم در این بازار دارند.

بنابراین بسیاری از شرکت‌های تاکسی اینترنتی کوچک که توانایی رقابت با شرکت‌های بزرگ‌تر را ندارند، می‌توانند با استفاده از سیستم غیرمتمرکز(بلاک چین) به شبکه‌ای از مسافران دست پیدا کنند و به رقابت بپردازند.

همچنین به علت اینکه چارچوب‌ها و قوانین تاکسی اینترنتی با فناوری بلاک‌ چین قراردادهای هوشمند است، این نوع تاکسی اینترنتی به یک انحصارگر تبدیل نخواهد شد.

 

منبع: تجارت نیوز

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=352

دیدگاه شما

آخرین اخبار