راه‌های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی
کد خبر: ۵۶۸ | تاریخ انتشار : ۲۴-۱۰-۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷ | نسخه چاپی نسخه چاپی

استفاده از روغن موتور اصل و استاندارد، باعث روان‌کاری و عملکرد مناسب قطعات و تجهیزات موتور می‌شوند.

به گزارش ماشین نیوز ؛ برای تولید روغن موتور تقلبی، بر خلاف روغن موتور اصل که روش‌های تولید استانداردی دارد، از مواد افزودنی بی‌کیفیت و نامرغوب استفاده می‌شود.
همه موادی که به روغن خالص برای تامین ویژگی‌های مختلفی مانند گرانروی، API و دیگر مشخصات روغن موتور اضافه می‌شوند، به‌طور مستقیم در عملکرد روغن موتور نقش دارند. جالب است بدانید که در مواردی شاید هزینه بسیار گزافی برای تولید روغن موتور تقلبی با مواد غیر اصل پرداخت شود تا از روغن موتور اصل قابل تشخیص نباشد.

راه‌های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

به دلیل تصفیه و بازیافت غیراستاندارد روغن موتور تقلبی، خاصیت روان‌کنندگی روغن کاملا بی‌اثر می‌شود؛ در نتیجه روغن موتور تقلبی اثری برای رفع اصطکاک و ساییدگی بین قطعات موتور را نخواهد داشت.

ویسکوزیته پایین روغن موتور تقلبی نسب به روغن موتور اصل، باعث می‌شود تا تغییر دمای قابل توجه بر عملکرد آن تاثیر بگذارد. ممکن است در دما‌های پایین و شرایط آب و هوایی سخت، روغن موتور یخ بزند و گرم‌شدن بیش از حد هوا باعث داغ‌شدن روغن موتور و آسیب به تجهیزات مختلف شود.

روغن موتور اصل در حالت عادی هم باید حرارت ناشی از احتراق سوخت در سیلندر را از داخل موتور جذب کند. روغن تقلبی نه تنها این خاصیت را ندارد، بلکه ممکن است در ایجاد حرارت در داخل موتور، مزید بر علت شود.

راه‌های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

با وجود تعداد کثیری از ویژگی‌های آسیب‌زننده که برای روغن موتور تقلبی وجود دارد، به دلیل قیمت پایین این روغن موتور‌ها و استفاده از برند‌های روغن موتور اصل و مشهور که کاملا شناخته‌شده هستند، فروش روغن تقلبی مخصوصا در بین رانندگانی که آشنایی زیادی با روش‌های مختلف تشخیص روغن موتور اصل ندارند، رواج زیادی دارد.

راهکار تشخیص روغن موتور اصل پیش از خرید

بررسی بسته‌بندی و اطلاعات قوطی روغن موتور
نخستین راهکار منطقی، چک‌کردن اطلاعاتی از قبیل لوگو، هولوگرام، تاریخ تولید و دیگر نوشته‌ها و برچسب‌ها است. قوطی روغن موتور اصل، به هیچ عنوان دارای زدگی، خش و ضرب‌دیدگی روی قوطی نیست و رویت این موارد، احتمال تقلبی‌ بودن آن را بالا می‌برد. هم‌چنین همه نوشته‌ها و اطلاعات برچسب‌ها باید کاملا واضح، شفاف و یکپارچه باشند.

اگر به جعبه محتوی قوطی‌های روغن موتور هم دسترسی داشتید، بهتر است اطلاعات ثبت‌شده روی جعبه و بسته‌بندی روغن موتور را با یکدیگر مطابقت دهید. حتما چک کنید که شماره سریال روی لیبل با شماره سریال روی بسته‌بندی یکسان باشد. می‌توانید ظاهر قوطی روغن موتور اصل و شماره سریال آن را هم در وبسایت معتبر شرکت تولیدکننده پیدا کنید.

برچسب روی در قوطی روغن را هم بررسی کنید، زیرا ممکن است روغن موتور تقلبی را در قوطی و بسته‌بندی اصل به شما ارائه دهند. در این حالت تنها روش برای اطمینان، بررسی برچسب روی در و کیفیت ظرف روغن است که هیچ گونه فرورفتگی، خش و برآمدگی نداشته باشد. اگر از قبل روغن موتور اصل و مرغوبی را تهیه کرده‌اید و از عملکرد مناسب آن مطمئن هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا بسته‌بندی آن را برای خرید نمونه مشابه همراه داشته باشید.

راه‌های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

توجه به قیمت روغن موتور

هنگام خرید روغن موتور ممکن است با قیمت‌کردن از فروشگاه‌های مختلف، با دیدن برچسب و برند مشهور روی بسته‌بندی، به دنبال خرید ارزان‌ترین روغن موتور باشید. البته اختلاف جزئی در قیمت‌ها موردی ندارد، اما اگر به موارد مشابهی برخوردید که قیمت آن‌ها حتی کمتر از دو سوم نمونه‌های دیگر بود، بدانید که شما با روغن موتور تقلبی سروکار دارید! حتی اگر هزینه زیادی هم برای روغن موتور اصل پرداخت کنید، واقعا ارزش دارد؛ چرا که جلوی هزینه‌های گزاف و خیلی بیشتر را برای تعمیر موتور و قطعات آن می‌گیرد.

راهکار تشخیص روغن موتور اصل بعد از خرید

بررسی رنگ، شفافیت و بوی روغن موتور

دقت کنید که روغن موتور اصل به هیچ وجه بوی خاصی ندارد؛ در حالی‌که برخی از روغن موتور‌های تقلبی دارای بوی زننده شبیه به بوی نفت هستند. برای آزمایش ظاهر روغن موتور، می‌توانید مقداری آن را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و حدودا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید.

راه‌های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

بعد از این مدت، روغن موتور اصل ظاهری کاملا شفاف به رنگ کهربایی روشن خواهد داشت. اگر مشاهده کردید که رنگ روغن متمایل به نارنجی یا قهوه‌ای سوخته است، احتمال زیاد تقلبی باشد. هم‌چنین می‌توانید چند قطره از روغن موتور را روی یک کاغذ سفید و شفاف ریخته و از آن عبور دهید. اگر روغن موتور اصل باشد، نباید هیچ گونه لکه تیره و سیاهی روی کاغذ به جا بگذارد.

استفاده از روغن موتور و رانندگی با روغن موتور جدید

بعد از بررسی موارد بالا، می‌توانید روغن موتور جدید را در محفظه بریزید و حدودا یک ساعت با آن رانندگی کنید. اگر متوجه تغییر صدای موتور در این زمان شدید، شاید روغن موتور توانایی کافی برای جلوگیری از ساییدگی بین قطعات را ندارد و روانکاری آن کم است. بعد از یک ساعت می‌توانید سطح و غلظت روغن موتور را هم از روی میله نشاندهنده میزان روغن (گیج روغن) کنترل کنید.
اگر روغن روی میله رقیق شده و چسبندگی لازم را نداشته باشد، احتمالا روغن موتور شما تقلبی است.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=568

دیدگاه شما

آخرین اخبار