بقای صنعت خودرو منوط به همکاری با دانش‌بنیان‌هاست
کد خبر: ۶۷۲۶ | تاریخ انتشار : ۱۸-۰۳-۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹ | نسخه چاپی نسخه چاپی

یک کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به برگزاری همایش ظرفیت‌های همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو و شعار سال گفت: ارتباط با شرکت های دانش بنیان و فعالیت های فناورمحور، نیازی واقعی است و پیاده سازی این موضوع در ایران خودرو، موجبات رشد این شرکت، افزایش تولید ناخالص ملی، افزایش سطح رفاه مردم و ارتقای کیفیت محصولات را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ماشین نیوز ؛ابوالفضل خلخالی گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، باید صنایع بزرگ کشور به سمت دانش بنیان شدن پیش روند، حرکت به سمت شرکت های دانش بنیان و ارتباط با آنها، زمینه توسعه را برای ایران خودرو مهیا می کند و این ارتباط نباید تنها یک ارتباط صوری باشد، بلکه باید با جدیت دنبال شود.
وی راهکار حل مشکلات امروز صنعت خودرو را ایجاد دانش فنی و توسعه محصولات جدید ایرانی مبتنی بر دانش ایرانی دانست و عنوان کرد: باید به دوره ای که در آن ایران خودرو محصولات مختلف و با کیفیتی را تولید می‌کرد، بازگردیم.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، با بیان این‌که دانش، یک مزیت اقتصادی نرم است و احتیاجی به سخت افزار بزرگ ندارد، خاطرنشان کرد: در دنیا، کشورهای پیشرفته دانش را تولید می کنند و مبانی زنجیره ارزش که تولید صنعتی است را به سایر کشورها می سپارند. بسیاری از فناوری‌هایی که در کشورهای آسیای شرقی تولید صنعتی آنها اتفاق می افتد، دانش آن در اروپا و آمریکا توسعه پیدا می کند، زیرا این اقدام دارای مزیت اقتصادی است.
این کارشناس صنعت خودرو، با تاکید بر این‌که باید دانش را در خودروسازی و زنجیره تامین و شرکت های فناورانه ایجاد کرده و بتوانیم به این سمت پیش رویم، گفت: امیدواریم با کمک دولت سیزدهم، مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو و وزارت صمت، فضای دانش و فناوری دوباره به صنعت خودرو بازگردد.
وی با اشاره به نقش همکاری دو سویه میان شرکت های دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو و تاثیر این همکاری در توسعه دانش بنیان ها، بیان کرد: شرکت های دانش بنیان برای این‌که رشد کنند نیازمند بازار هستند. ما امروز متخصصانی در کشور داریم که بازار کار در زمینه دانشی برای آنها وجود ندارد و صنعت خودرو، یک صنعت بسیار مهم برای این اقشار است.
خلخالی افزود: بسیاری از فناوری ها در دنیا، برای این‌که تولید شوند، نیازمند ایجاد یک مزیت اقتصادی هستند و برای ایجاد این مزیت اقتصادی، باید یک مقیاس تولید اقتصادی داشته باشند. بسیاری از این فناوری ها در خودرو کاربرد دارند و مورد نیاز کشور هستند و به این ترتیب صنعت خودرو به راحتی می تواند این مزیت اقتصادی را ایجاد کند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، تصریح کرد: نیاز کشور برای تولید سالانه یک میلیون و پانصد هزار خودرو، یک مقیاس اقتصادی است و هر شرکت دانش بنیانی که به این بازار متصل شود، می تواند حیات اقتصادی خود را حفظ کند زیرا بسیاری از بخش های خودرو دارای فناوری های پیشرفته هستند و اتصال دانش بنیان ها به این بازار، می تواند حیات اقتصادی آن ها را برقرار کرده و سرپا نگه دارد.
گفتنی است، همایش «ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو»، در روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد سال جاری در سالن همایش‌های شرکت ساپکو برگزار می‌شود.

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=6726

دیدگاه شما

آخرین اخبار