راهکار صرفه‌جویی ۶۰ درصدی در مصرف گازوئیل
کد خبر: ۱۳۵۱۹ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۷-۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱ | نسخه چاپی نسخه چاپی

یک کارشناس انرژی گفت: امکان قاچاق CNG برخلاف گازوئیل وجود ندارد و با توجه به هزینه پایین توسعه CNG، هم‌اکنون وقت آن است که مسئولان عزم جدی در جایگزینی گازوئیل با گاز طبیعی و توسعه خودروهای دوسوخته (گازوئیل و گاز) داشته باشند.

به گزارش ماشین نیوز ؛محمدحسین کشاورز با اشاره به روند صعودی مصرف و قاچاق گازوئیل ایران درباره راهکارهای حل این مشکل توضیح داد: گازوئیل به عنوان دومین سوخت فسیلی پرمصرف دنیا، سهم به سزایی در اقتصاد جهانی دارد، به طوری که کشورهای غربی و پیشرفته صنعتی سعی دارند، سهم اقتصادشان از این سوخت را با اضافه کردن فناوری‌ و سوخت‌های جایگزین دیگر کاهش دهند، اما متاسفانه در کشور ما، سهم این سوخت روز به روز در حال افزایش است.

وی اظهار داشت: به موضوع افزایش مصرف سوخت گازوئیل در ایران، می‌توان از سه منظر نگاه کرد. نکته اول اینکه استفاده از خودروهای فرسوده و به روز نشدن ناوگان حمل و نقل سنگین موجب شده است تا بهره‌وری در مصرف گازوئیل به کمترین میزان خود برسد.

کارشناس انرژی گفت: متاسفانه ما هر روزه شاهد عبور و مرور خودروهای سنگین با حجم آلایندگی مشهود و بسیار بالا در سطح جاده‌ها هستیم که این موضوع نشانگر بی‌توجهی مسئولان و رانندگان به مبحث معاینه فنی و کاهش مصرف گازوئیل است. ورود خودروهای سنگین با موتورهای به روزتر و تکنولوژی بالاتر قطعا باعث کاهش مصرف گازوئیل خواهد شد، اما تحریم‌ها و قیمت ارز، موجب شده تا این موضوع با سرعت بسیار کمی انجام شود.

*انگیزه قاچاق گازوئیل ایران افزایش یافته است

این کارشناس انرژی گفت: همچنین می‌توان به این موضوع از نظر قاچاق سوخت نگاه کرد. به عنوان نکته دوم، متاسفانه روزانه میلیون‌ها لیتر گازوئیل از کشور قاچاق می‌شود، این موضوع رابطه مستقیمی با تفاوت فاحش قیمت گازوئیل در ایران و کشورهای همسایه دارد که این امر باعث تهییج و ایجاد انگیزه برای قاچاق به کشورهای همسایه می‌شود.

وی افزود: به طور مثال قیمت گازوئیل در کشور افغانستان ۲۰ هزار تومان است، با توجه به قیمت دولتی ۳۰۰ تومانی و آزاد ۶۰۰ تومانی گازوئیل در ایران، شاهد تفاوت قیمتی تقریبی ۱۹ هزار تومانی برای هر لیتر گازوئیل هستیم. این تفاوت قیمت، موجب شده، انگیزه قاچاق این سوخت هر روزه افزایش یابد.

*صرفه‌جویی ۶۰ درصدی در مصرف گازوئیل با توسعه خودروهای دوسوخته

کشاورز اظهار داشت: نکته سوم ناظر به موضوع جایگزین نشدن سوخت‌های دیگر به جای گازوئیل است. مثلا کشورهای روسیه، چین، هند، ایتالیا و آمریکا برای کاهش وابستگی صنعت حمل و نقل عمومی و ناوگان سنگین خود به LNG و خودروهای دو سوخته DDF روی آورده‌اند. به طور مثال در سال‌های گذشته، شرکت‌های ایرانی با تکیه بر دانش بومی و استفاده از نخبگان داخلی در حال تلاش برای ورود DDF و LNG به سبد سوخت خودروهای حمل و نقل عمومی و ناوگان سنگین بوده‌اند که مستلزم حمایت مسئولان و توجه سیاست‌گذاران است.

این کارشناس انرژی گفت: طبق محاسبات، با جایگزینی سوخت گاز طبیعی (CNG) به جای گازوئیل، شاهد صرفه‌جویی ۵۰ تا ۷۰ درصدی گازوئیل خواهیم بود. علاوه بر این می‌توان با تکنولوژی LNG و استفاده از آن در خودروهای سنگین، شاهد کاهش ۲۰ درصدی آلودگی هوا در مقایسه با مدل‌های به‌روز خودروهای سنگین با سوخت گازوئیل بود.

وی تاکید کرد: به طور مثال شرکت ولوو تراکس که یکه‌تاز خودروهای سنگین در جهان است، از بهار ۲۰۱۸ شروع به فروش خودروهای VOLVO FH LNG و VOLVO FM LNG کرده است. شایان ذکر است، پشتیبانی سیاسی اتحادیه اروپا از گسترش زیرساخت‌های LNG در اروپا موجب شده است تا حرکت کشورهای اروپایی به سمت استفاده از LNG در خودروهای سنگین با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.

*زنگ خطر صفر شدن تراز تولید و مصرف گازوئیل به صدا درآمده است

کشاورز گفت: اگر چه خودروهای LNG، برای استفاده در مسیرهای بین شهری و فاصله‌های زیاد به‌صرفه‌تر است. اما خودروهای DDF (دو سوخته گازوئیل و گاز طبیعی) را می‌توان برای ناوگان حمل و نقل عمومی و ناوگان سنگین دورن‌شهری و بیرون‌شهری نیز استفاده کرد. همچنین خودروهای DDF به دلیل دسترسی نسبتا خوبی که به شبکه CNG دارند می‌توانند عملیاتی‌تر باشند.

این کارشناس انرژی گفت: طبق گزارش رسمی شرکت ملی پخش و پالایش در سال ۱۳۹۹، مصرف گازوئیل در سال ۱۴۰۲ تقریبا با میزان تولید آن برابری خواهد کرد که متاسفانه این موضوع یک سال زودتر اتفاق افتاد. یعنی هم‌اکنون در سال ۱۴۰۱ ما شاهد برابری مصرف گازوئیل و تولید آن در کشور هستیم.

وی گفت: این اتفاق زنگ خطر را به صورت جدی برای ناوگان سنگین و اقتصاد کشور به صدا درآورده است و بیش از پیش این خطر احساس می‌شود که کشور ناچار خواهد شد یارانه بیشتری را به واردات گازوئیلی اختصاص دهد که چند روز بعد به روش‌های مختلف از کشور قاچاق خواهد شد.

کشاورز در پایان گفت: با توجه به امکان‌پذیر نبودن قاچاق سوخت CNG  و هزینه پایین آن از چاه تا چرخ، هم‌اکنون وقت آن است که مسئولان یک تصمیم جدید و جدی در جایگزینی گازوئیل با گاز طبیعی بگیرند و تمام عزم و اراده خود را برای همراستا شدن با فناوری‌های نوین جهان در موضوع کاهش مصرف گازوئیل و حرکت کشور به سمت خروج از تک‌سوختی بودن صنعت حمل و نقل ناوگان سنگین به‌کار گیرند.

منبع: فارس

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=13519

دیدگاه شما

آخرین اخبار