۵۵ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور عمر بالای ۳۰ سال دارد
کد خبر: ۱۷۶۰۴ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۹-۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸ | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حوزه حمل روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و حدود ۵۵ درصد از ناوگان عمر بالای ۲۵ سال دارد، گفت: مشکلات این حوزه زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که بدانیم همه بخش‌های اقتصاد از جمله صنعت و کشاورزی با حوزه حمل و نقل ارتباظ مستقیم دارد و در واقع وابسته به این بخش است.

به گزارش ماشین نیوز ؛البرز حسینی با بیان اینکه موضوع حمل و نقل بسیار گسترده است، اظهار کرد: حمل و نقل شامل بخش‌های هوایی، ریلی، دریایی و در نهایت مهمترین بخش یعنی جاده‌ای است چرا که ۹۰ درصد جابه‌جایی‌ها در باری و مسافری در این بخش انجام می‌شود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت ویژه حمل و نقل باری در کشور افزود: این بخش فارغ از دیگر بخش‌ها شاهد وقایعی است که حدود ۳۵۰ هزار ناوگان در این بخش درگیر هستند که عمر مناسبی ندارند چرا که ضمن نامناسب بودن تولیدات داخلی، شرایط ورود این ناوگان به کشور هم البته طبق قانون، متناسب با وضعیت نیست.

وی با تاکید بر بالا بودن هزینه‌ها با توجه به وجود مشکل در تامین سوخت، قطعات و روغن خودروهای مورد استفاده در حمل و نقل گفت: این بخش یک بستر اقتصادی دارد که باید متوجه باشیم که اگر حمل و نقل بار در کشور متوقف شود چه وقایعی می‌تواند روی دهد که در واقع موجب متوقف شدن اقتصاد خواهد شد.

حسینی با اذعان به چالش‌برانگیز بودن حوزه حمل و نقل تصریح کرد: اقدامات انجام شده در سال ۹۷ توسط سازمان راهداری در به‌روزرسانی ناوگان انجام شد که موجب سرپا ماندن این ناوگان شده است وگرنه با این شرایط اقتصادی و گرانی اقلام این بخش صرفه اقتصادی نخواهد داشت از این رو این حوزه در معرض آسیب است.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: قیمت‌های چندین میلیاردی برای وسایط حمل و نقل برای فعالان این حوزه آسیب محسوب می‌شود و در این حوزه باید اقدامات اساسی انجام شود و در واقع مصوبه مجلس در بخش اسقاط با واردات ۱۸ هزار دستگاه هم نوعی مسکن و اقدام مقطعی محسوب می‌شود.

وی جوان‌سازی ناوگان حمل و نقل را با توجه به صرفه‌جویی‌های انرژی دارای توجیه اقتصادی دانست و گفت: با توجه به هدررفت انرژی در حال حاضر، اگر نوسازی در این بخش انجام شود، بازگشت سرمایه آن طی یک تا دو سال قابل تحقق است، چرا که حمل و نقل اقتصاد پویایی دارد.

حسینی با تاکید بر اینکه حوزه حمل روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، افزود: مشکلات این حوزه زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که بدانیم همه بخش‌های اقتصاد از جمله صنعت و کشاورزی با حوزه حمل و نقل ارتباظ مستقیم دارد و در واقع وابسته به این بخش است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بالای ۳۵۰ هزار دستگاه در ناوگان حمل و نقل کشور فعال است، ادامه داد: حدود ۵۵ درصد از این ناوگان عمر بالای ۲۵ تا ۳۰ سال دارند و نیازمند نوسازی هستند.

وی به صدور مجوز برای واردات خودرو بین ۱۷ تا ۱۸ هزار دستگاه اشاره کرد و افزود: برای واردات این تعداد تسهیلاتی ارائه شده است و در  بخش تولیدات بخش داخل هم باید اقداماتی انجام شود.

حسینی به ظرفیت ایجاد شده برای واردات در بخش معدن در قانون بودجه برای شرکت‌های خصوصی متولی به تعداد اسمی ۴ هزار ۵۰۰ دستگاه خودرو اشاره و تصریح کرد: مشکل این قانون آن است که تا زمانی که آئین‌نامه آن ابلاغ می‌شود بخشی از سال طی شده، از این رو از این ظرفیت استفاده‌ای نمی‌شود بنابراین باید در داخل دولت تسهیل‌گری انجام شود تا بتوان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود و اگر این تسهیل‌گری انجام شود بخش خصوصی بدون نیاز به منابع دولتی اقدام به واردات خواهد کرد که به نوسازی ناوگان کمک خواهد کرد.

 

منبع: فارس

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=17604

دیدگاه شما

آخرین اخبار