قطعه‌سازان در شرایط فورس ماژور
کد خبر: ۱۹۶۱۸ | تاریخ انتشار : ۲۴-۱۰-۱۴۰۱ - ۹:۵۱ | نسخه چاپی نسخه چاپی

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور گفت: این روزها برودت هوا در کنار قطعی‌های مکرر برق و گاز، صنعت قطعه‌سازی را در شرایط بحرانی و فورس ماژور قرار داده و انتظار می‌رود در چنین شرایطی خودروساز با اصلاح و تعدیل هرچه سریعتر قراردادها به یاری قطعه‌سازان بشتابد.

به گزارش ماشین نیوز ؛ “آرش محبی نژاد” افزود: بخش زیادی از اصلاح و تعدیل قراردادها فیمابین قطعه‌سازان و خودروسازان هنوز انجام نشده و حتی نرخ‌هایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موضوعات اضافه کار و دستمزد ساعتی اعلام کرده، در قراردادها محل مناقشه بوده و به‌روز رسانی نشده است.
وی گفت: در حالی که دو ماه تا پایان سال باقی مانده، همه صنایع به‌ویژه صنایع قطعه‌سازی با قطعی برق و گاز مواجه بوده و برودت هوا بر مشکلات افزوده است و سوخت جایگزین نیز به راحتی در دسترس نمی باشد.
محبی نژاد یادآور شد: مشکل قطعی گاز همانند قطعی آب و برق نیست و وضعیت کوره‌ها، مشعل ها، دیگ ها و غیره در خطوط تولید به گونه ای است که اگر قطعی گاز اتفاق بیفتد، با وصل شدن مجدد گاز امکان بازگشت مجدد آنها به کار مدتی به طول می انجامد. برخی اوقات کوره‌ها برای رسیدن به حالت پایدار در تولید نیازمند ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمان هستند و با این قطعی‌های مکرر مشاهد ضربه به تولید و فشار به تولیدکننده هستیم.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور گفت: متاسفانه با وجود همه هشدار هایی که در گذشته به مسوولان داده می‌شد، قطعی برق در تابستان و قطعی گاز را در زمستان شاهد بودیم، اما امسال جزو معدود سال‌هایی است که در فصل سرما برق و گاز با هم می شود و لذا وضعیت بسیار ناپایدار بوده و برنامه ریزی بسیار سخت است.
وی تصریح کرد: با وضعیت یاد شده، خودروسازان نیز باید این شرایط را جزو شرایط فورس ماژور و اضطراری تلقی کنند، زیرا با توجه به قطعی های مکرر برق و گاز و برودت هوا، همچنین احتمال بسته شدن محورهای مواصلاتی بین استان‌ها که امکان حمل و نقل مواد و محصولات را کاهش می‌دهد، صنایع در شرایط اضطراری به سر می برند.
وی بیان‌داشت: در چنین شرایطی، اعمال فشار بیش از حد جز ضرر و زیان به قطعه‌سازان و دیگر صنایع، چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت و انتظار برخورد منطقی از سوی خودروسازان داریم.
محبی نژاد تصریح کرد: انتظار افزایش تولید در شرایط بحرانی و فورس ماژور کنونی، درحالی که مطالبات معوق قطعه سازان پرداخت نشده، قراردادها به روز رسانی نشده و خبری از اصلاح و تعدیل قیمت‌ها نیست، توقع سختی است؛ باید به‌طور منطقی با واقعیات روبه‌رو شد، خودروساز زنجیره تامین را از خودش بداند و درک متقابل بین خودروساز و قطعه‌ساز وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه امروز شاهد ضعیف شدن زنجیره تامین هستیم، گفت: حداقل انتظار می‌رود که خودروساز به اصلاح قیمت‌ها و قراردادها پرداخته و پرداخت مطالبات معوق قطعه‌سازان را در دستور کار خود قرار دهد.

برچسب ها:, , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=19618

دیدگاه شما

آخرین اخبار