افزایش دوام جاده‌ها به کمک فناوری نانو
کد خبر: ۲۰۷۴۲ | تاریخ انتشار : ۱۱-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶ | نسخه چاپی نسخه چاپی

یک شرکت هندی محصول نانویی برای ایجاد جاده‌هایی بادوام عرضه کرد.

به گزارش ماشین نیوز ؛این محصول می‌تواند دربرابر ترک‌خوردگی جاده‌ها تحت بارهای ترافیکی سنگین و چرخه‌های آب‌وهوایی مقاومت کند و با افزایش طول عمر جاده‌ها، نیاز به تعمیر و نگهداری‌های دوره‌ای سریع و صرف هزینه‌های کلان را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

  فناوری نانو به کمک دستاورد جدید شرکت هندی صنایع زایدکس (Zydex Industries) نوید تغییر چهره جاده‌های هند را می‌دهد. این محصول که زیکوترم «Zycotherm» نام دارد، بر پایه فناوری نانو سیلان بوده و می‌تواند مقاومت جاده‌ها در برابر ایجاد ترک را بهبود بخشد. زایدکس برای ایجاد جاده‌هایی عاری از چاله‌ و ترک‌ از نانوپلیمرها و سیلان به دلیل خاصیت ضد ورقه‌ای شدن و مقاومت بالا در برابر آسیب‌های ناشی از رطوبت استفاده کرده است.

زایدکس سنگدانه‌ها را ضد آب کرده و به این ترتیب لایه‌ای پوست مانند ایجاد می‌کند که در برابر آب مقاوم بوده و از ایجاد چاله‌ها جلوگیری می‌کند. در فرآیندی دیگر، استفاده از سیلان و نانو پلیمر همراه با مقدار کمی سیمان، جاده‌ها را مستحکم و در عین حال انعطاف‌پذیرتر می‌کند.

براساس گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، طیف وسیعی از افزودنی‌های سیمانی توسعه یافته توسط زایدکس، کاهش نیاز به آب را به دنبال داشته و در نتیجه علاوه بر بهبود چگالی بتن، کاهش ترک خوردگی در جاده‌های نسل بعدی را نیز ممکن می‌کنند.

آجی رانکا (Ajay Ranka) رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل زایدکس درخصوص محصول جدید این شرکت گفت: ما در این شرکت در حال پرورش چشم‌اندازی برای توسعه جاده‌ها و بزرگراه مانند هستیم. اولویت ما توسعه فناوری‌های جدید و مؤثرتر برای ایجاد شبکه‌های جاده‌ای با کیفیت بالا در سراسر کشور است.

وی افزود: مهندسان در همه جهان مشتاقانه به دنبال استفاده از فناوری‌هایی هستند که می‌توانند با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه به پیاده‌سازی روسازی‌های دائمی کمک کنند. دستیابی به چنین هدف بلندپروازانه‌ای مستلزم بازاندیشی بسیاری از جنبه‌های اساسی چگونگی ساخت جاده‌ها در ۵۰ سال گذشته و علت اصلی شکست آنها است.

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=20742

دیدگاه شما

آخرین اخبار