افت قیمت خودروهای داخلی در پی صدور دستورات رییسی
کد خبر: ۲۶۰۲ | تاریخ انتشار : ۱۶-۱۲-۱۴۰۰ - ۹:۳۷ | نسخه چاپی نسخه چاپی

بررسی قیمت‌ها در بازار خودروی پایتخت نشان می‌دهد از زمان بازدید آیت‌الله رییسی، رییس‌جمهوری از گروه صنعتی ایران‌خودرو و صدور دستورات هشت ماده‌ای، تا به امروز قیمت خودروهای داخلی با کاهش سه تا چهار میلیون تومانی مواجه شده است.

به گزارش ماشین نیوز ؛آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان روز چهارشنبه هفته گذشته (یازدهم اسفندماه) در یک بازدید از پیش اعلام‌نشده از ایران‌خودرو، دستورهای مهمی در حوزه خودرو صادر کرد.

در این بازدید رئیس‌جمهوری ابتدا از خودروهای موجود در انبارهای ایران‌خودرو بازدید میدانی به عمل آورد و با تأکید بر غیرقابل قبول بودن وجود این حجم از خودرو در انبار، دستورهایی برای ترخیص خودروها صادر کرد.

رئیس‌جمهوری پس از بازدید از انبار خودروهای ایران‌خودرو، با حضور در خطوط تولید در جریان آخرین وضعیت تولید قرار گرفت و دستورهای در حوزه تأمین قطعات و ترخیص فوری خودروهای دپو شده در انبارهای ایران‌خودرو، افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده، توقف تولید برخی خودروهای قدیمی و آغاز تولید چند خودروی جدید و با کیفیت، اجازه واردات منضبط و تحت نظارت از سال آینده، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، شفاف‌سازی فرآیند قرعه‌کشی و رفع ابهام کامل برای مردم با نظارت دقیق وزارت صمت صادر کرد.

بررسی قیمت‌ خودروهای محبوب و خوش‌مشتری بازار نیز نشان می‌دهد امروز قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۱۸۱ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۲۶۲ میلیون تومان رسیده است که نسبت به چهارشنبه هفته گذشته حاکی از کاهش سه تا چهار میلیون تومانی است. به همین نسبت قیمت سایر خودروهای تولید داخل با کاهش مواجه شده است.

کارشناسان معتقدند صحبت‌ها و فرمان‌های آیت‌الله رییسی بر بازار با اثر مثبت همراه بوده است، زیرا وقتی صحبت از بهبود کیفیت یا تکمیل خودروهای ناقص می‌شود، خودروسازان نیز به خود خواهند آمد.

در عین حال برخی دیگر از کارشناسان تاکید دارند که فارغ از اثر روانی این بازدید، باید به فکر تامین نیاز بازار بود.

با توجه به تقاضای حدود ۱.۵ میلیون دستگاهی بازار و در مقابل تولید حدود یک میلیون دستگاهی خودروسازان داخلی (سال ۹۹ اندکی بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه)، فاصله ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاهی بین عرضه و تقاضا وجود دارد که همین مساله سبب افزایش قیمت‌ها شده است.

در صورت تکمیل حدود ۱۵۰ هزار دستگاه ناقص دو خودروساز بزرگ کشور و عرضه آنها به بازار، بخشی از این فاصله پُر خواهد شد و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، با این حال کارشناسان تاکید دارند که فاصله عرضه و تقاضا باید با واردات خودرو جبران شود و در این زمینه ستاد تنظیم بازار باید به نیازسنجی بپردازد.

در این زمینه، «سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: ریزش قیمتی این روزهای بازار، ناشی از تاثیر مثبت بازدید سر زده رییس‌جمهوری از ایران‌خودرو و همچنین ریزش نرخ ارز است.

وی معتقد است: اگر مذاکرات برجام به ثمر بنشیند و همچنین واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری در سال آینده اجرایی شود، تاثیری دوچندان بر کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.

این مقام صنفی در عین حال، از رکود در معاملات و خرید و فروش حداقلی خودروها با وجود نزدیک شدن به ایام پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

 

واردات خودرو در بازه قیمتی ۸ تا ۱۲ هزار دلاری

وی تصریح‌کرد: با توجه به ناتوانی خودروسازان در رسانیدن عرضه خودرو ‌به تقاضا، باید واردات حتی واردات خودروهای دست دوم و کارکرده در دستور کار قرار گیرد که در کاهش قیمت‌ها نیز تاثیرگذار خواهد شد.

موتمنی تاکید کرد:‌ بهترین واردات خودرو که بتواند منجر به تنظیم بازار شود در بازه قیمتی هشت تا ۱۲ هزار دلاری است که برندهای خوش‌نام و بزرگ نیز در این محدوده قیمتی خودرو برای عرضه دارند.

وی بیان‌داشت: مردم می‌توانند خودروهای حتی با کارکرد بالای ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر این خودروسازان را با فراغ بال و بدون نگرانی از هزینه‌های احتمالی، خریداری و مصرف کنند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت تصریح‌کرد:‌ افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی در یک سال اخیر به نحوی بوده که هنوز این خودروها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بالاتر از اسفندماه پارسال قیمت دارند، هرچند  در خودروهای خارجی این‌گونه نیست و قیمت‌ها از زمان مشابه پارسال پایین‌تر است.

وی یادآور شد: ‌اسفند پارسال هر دستگاه پراید ۱۳۱ به ۱۱۱ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ بین ۱۱۸ تا ۱۲۰ میلیون تومان، سمند ۱۷۸ ملیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۹۵ میلیون تومان بود و عرضه کم خودرو در ۶ ماه اخیر از سوی خودروسازان سبب شده تا با وجود روند کاهشی نرخ ارز همچنان شاهد بالا بودن قیمت‌ها باشیم.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=2602

دیدگاه شما

آخرین اخبار