گام جدید «بهشهر» برای تامین ارزی شرکتهای زیرمجموعه
کد خبر: ۳۱۵۴۱ | تاریخ انتشار : ۳۰-۰۵-۱۴۰۲ - ۷:۴۱ | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس صندوق توسعه ملی در دیدار با مدیرعامل شرکت توسعه صنایع بهشهر، از فراهم شدن امکان استفاده از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی برای شرکتهای وابسته به گروه توسعه صنایع بهشهر خبر داد.

به گزارش ماشین نیوز ؛مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی در دیدار با مدیرعامل گروه صنعتی بهشهر، با بیان اینکه حمایت از تولید در سال «افزایش تولید و مهار تورم» از برنامه های اصلی صندوق توسعه ملی است، تصریح کرد: شرکت توسعه صنایع بهشهر می تواند اقدامات لازم را برای اخذ تسهیلات خرید ماشین آلات و تجهیزات را در دستور کار خود قرار داده و از تسهیلات ارزی این صندوق استفاده کند.

وی افزود: هر شش ماه یکبار، یکهزار هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به بانکها اختصاصی داده خواهد شد که بر مبنای آن، این بانکها مکلف هستند بر اساس دستور العمل های خود، اعطای تسهیلات ریالی را صورت دهند.

همچنین بهروز مرادی، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع بهشهر نیز مواردی در خصوص شرایط شرکت های وابسته گروه صنایع بهشهر و مشکلات آنها مطرح و درخواست استفاده از تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات خرید تجهیزات را مطرح کرد.

بنا بر این گزارش، با موافقت رئیس صندوق توسعه ملی مقرر شد شرکت توسعه صنایع بهشهر برای نوسازی و بهسازی شرکت های گروه بتواند از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کند.

چند خبر از گروه صنعتی بهشهر

در شرایطی که افزایش قیمت محصولات شوینده در سال جاری بسیار کمتر از نرخ تورم کشور بوده، و از سوی دیگر قیمت مواد اولیه و دیگر عوامل تولید افزایش داشته، سودآوری شرکت های شوینده و بهداشتی وابسته به گروه توسعه صنایع بهشهر با مدیریت صحیح، کارآمد و اثر بخش، تمرکز بر صادرات و تکیه بر افزایش تولید بر خلاف سالهای قبل بهبود یافته و شرکت های زیانده به مرحله سود سازی رسیده اند.

شرکتهای زیانده، سودده شدند

هم افزایی بین شرکت های گروه توسعه بهشهر در حوزه های مالی، تمرکز بر صادرات، تولید محصولات دانش بنیان از مهمترین سیاست ها و رویکردهای تیم مدیریتی شرکت توسعه صنایع بهشهر در سال جاری بوده که اجرای این برنامه ها از دلایل رشد سود شرکت های صنعت شوینده ارزیابی می شود.

شرکت ساینا که محصولات شوینده و بهداشتی تولید می کند با افزایش تولید و با شناسایی بازارهای جدید صادراتی موفق شده بازار بسیار خوبی در کشور قزاقستان به دست آورد که در همین راستا خط تولید اختصاصی را برای برند پریمکس صادراتی خود راه اندازی کرده است.

این شرکت زیان ۴۷ هزار میلیون ریالی در ۶ ماهه منتهی به ۳۱/۳/۱۴۰۱ را با رشد یک هزارو ۵۲۷ درصدی سود عملیاتی در ۶ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۲، جایگزین کرده و شرکت گلتاش از دیگرهای شرکت های وابسته به گروه بهشهر که بیشتر در حوزه تولید محصولات بهداشت فردی فعالیت می کند در ۶ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۲ حدود  ۶۵۴درصد افزایش سود عملیاتی نسبت به  مدت مشابه سال قبل داشته است.

همچنین شرکت مروارید هامون تولید کننده محصولات شوینده، پاک کننده و بهداشتی در همین بازه زمانی رشد دو هزارو ۶۷۸ درصدی در سود عملیاتی داشته است.

جهش در تولید اتفاقی نیست

شرکت مارگارین از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده روغن در کشور که پس از یک دوره تعطیلی نه تنها به مدار تولید بازگشته، با مذاکرات مدیرعامل وبشهر با مدیران عامل بانک های اصلی کشور، بسیاری از مشکلات تامین مالی را پشت سر گذاشته و امکان تجهیز خط تولید روغن های خاص را فراهم کرده است.

گفتنی است محموله های مربوط به طرح بزرگ «فرکشنیشن» وارد شرکت مارگارین شده که پس از راه اندازی این خط تولید، شرکت مارگارین تنها تولید کننده این نوع روغن در کشور خواهد بود.

تولیدات این خط در بسیاری از صنایع غذایی و آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد که با تحقق این امر علاوه بر خودکفایی و تامین نیاز داخلی از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

صورت مالی شرکت «وصنا» که در زمینه سرمایه گذاری مالی فعالیت می کند، رشد ۲۰ برابری سود طی ۶ ماه را نشان می دهد و عملکرد این شرکت طی ماه های اخیر، نشان از بازگشت مجدد رونق به این شرکت دارد.

شرکت «صنایع بسته بندی ایران» از شرکت های پیشتاز در حوزه بسته بندی نیز، بعد از  ۲۰ سال با افزایش ۱۵۰ درصدی تولید و فروش در خردادماه نسبت به ۵ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ بالاخره از زیان خارج شد و با افزایش ۶۳ درصدی فروش عملکرد قابل توجهی از خود به جای گذاشته است.

شرکت «بهپاک» نیز از ثمرات این حمایت ها بی نصیب نماند؛ به طوری که بعداز بازدید میدانی مدیریت بهشهر از شرکت بهپاک برای اولین بار در کشور دستور تولید محصولات جدید غذایی با استفاده از سویا مطرح و طرح های توسعه ای آن در اولویت قرار گرفت.

هر چند عواملی مختلفی همچون افزایش تولید، مدیریت بهای تمام شده، افزایش حاشیه سود، حجم تولید و فروش، کاهش هزینه های عمومی، اداری و فروش تاثیر بسیاری در رشد سوددهی این شرکت ها دارند؛ اما به نظر می رسد رویکردهای اتخاذ شده از سوی تیم مدیریتی شرکت توسعه صنایع بهشهر مبتنی بر حمایت حداکثری از شرکت های زیر مجموعه و اجرای برنامه های تحولی بر اساس تقویت زنجیره ارزش نقش پررنگی در این موفقیت داشته و نشان می دهد جهش تولید اتفاقی نیست.

پاکسان؛ تغییر جهت از زیان به سود

افزایش تولید در شرکت های شوینده علاوه بر تامین نیاز های داخلی و مهار تورم در این بخش موجب رونق بیش از پیش صادرات محصولات این صنعت در سال جاری گردیده است.

کارخانه های صنایع شوینده و بهداشتی وابسته به شرکت توسعه صنایع بهشهر با تدوین سیاست های عملی و اجرای برنامه های های توسعه ای و تحولی، افزایش تولید و صادرات، رشد چشمگیری در سودسازی داشته و با قدرت در صدد احیای سهم خود از بازارهای داخلی و خارجی است.

در شرایطی که افزایش قیمت محصولات شوینده در سال جاری بسیار کمتر از نرخ تورم کشور بوده و قیمت مواد اولیه و دیگر عوامل تولید افزایش داشته، سودآوری شرکت های شوینده و بهداشتی وابسته به گروه توسعه صنایع بهشهر با مدیریت صحیح، کارآمد و اثر بخش، تمرکز بر صادرات و تکیه بر افزایش تولید بر خلاف سالهای قبل بهبود یافته و شرکت های زیانده به مرحله سود سازی رسیده اند.

بنابراین گزارش شرکت پاکسان به عنوان یکی از شرکت های باسابقه مجموعه وبشهر که در ۶ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۲ حدود ۸۵۴ هزار میلیون ریال زیان شناسایی کرده بود، موفق شده در ۶ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۲ مبلغ۷۹۰ هزار میلیون ریال سود عملیاتی شناسایی کند.که رشد ۱۹۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

تولید محصولات گلتاش با بالاترین استانداردها

معاون تحقیق و توسعه شرکت گلتاش با اشاره به اینکه محصولات شرکت گلتاش با لحاظ استانداردهای شرکت های دارویی تولید می شود، افزود: خمیردندان نانو، کرم های آرومکس، مرطوب کننده، ضد آفتاب و کرم های بهداشتی دارویی با تنوع بیشتری وارد بازار خواهد شد.

فاطمی، معاون تحقیق و توسعه شرکت گلتاش در گفتگویی با اشاره به دستاوردهای این شرکت در حوزه تحقیق و توسعه گفت: تحقیقات شرکت گلتاش معمولا در دو زمینه انجام می شود یکی تحقیقات در حوزه مواد اولیه و دیگری تحقیقات در حوزه محصولات که پس از تکمیل فرایند علمی تولید محصول جدید به مرحله تولید انبوه می رسد.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه صنعت شوینده تقسیم کاری صورت گرفته است ادامه داد: شرکت گلتاش مسئولیت تولید محصولات بهداشت فردی را به عهده دارد.محصولاتی که روی پوست و بدن انسان استفاده می شود. فعالیت گلتاش تولید محصولات بهداشتی است که در زمینه مو، پوست، دهان اثر می گذارند و همین موضوع باعث شده تا حساسیت بیشتری روی محصولات گلتاش از همان ابتدا وجود داشته باشد.

معاون تحقیق و توسعه شرکت گلتاش با بیان اینکه طراحی و ساخت محصولات در شرکت گلتاش تا حدود زیادی شبیه استانداردهای شرکت دارویی است، تصریح کرد: در شرکت گلتاش تاکید شده مسئول فنی حتما باید داروساز باشد؛ زیرا می خواستند حساسیت ها به اندازه تولید دارو در شرکت رعایت شود.

فاطمی با تاکید بر اینکه بخش تحقیق و توسعه تولید را متناسب با نیاز ها انجام می دهد افزود: تقسیم بندی لازم صورت گرفته و بخشی از دپارتمان برای تولید محصولات دهان، بخشی برای تولید محصولات مو و بدن، بخشی دیگر برای تولید محصولات پوستی شامل پوست صورت، پوست دست و پشت دستها تفکیک شده است.

وی با اشاره بر اینکه این شرکت انواع شامپو بدن، شامپو سر، کرم و ضد آفتاب را تولید می کند، ادامه داد:  همه آزمون های کنترل کیفیت این محصولات فراتر از استاندارد ملی رعایت می شود.

معاون تحقیق و توسعه شرکت گلتاش تصریح کرد: تست ایمنی و تست اثر بخشی حتما روی محصولات انجام می شود؛ ضمن اینکه تست پایداری نیز از دیگر آزمایش های انجام شده بر روی محصولات بوده و تست پایداری برای تعیین تاریخ انقضا محصولات خیلی مهم است.

حل چالش تحریم با بومی سازی مواد اولیه

فاطمی، پژوهش های جداگانه روی مواد اولیه را از وظایف اصلی بخش تحقیق و توسعه برشمرد و ادامه داد: بعد از تحریم، با چالش تامین مواد مواجه شدیم و عمده ترین مواد اولیه که معمولا شرکت های شوینده و بهداشتی استفاده می کنند سورفکتانت است که شرکت گلتاش موفق شد سورفکتانت غیر یونی را تولید  و بومی سازی کند.

معاون تحقیق و توسعه شرکت گلتاش با بیان اینکه علاوه بر سورفکتانت، بتائین نیز در شرکت گلتاش بومی سازی شده است ادامه داد: برنامه داریم بقیه مواد اولیه مورد نیاز را تولید یا خلوص مواد اولیه را افزایش دهیم.

وی تولید تامین ادوات بسته بندی را از دیگر فعالیت های شرکت گلتاش برشمرد و تصریح کرد: با مجموعه کنترل کیفیت متناسب، تیوپ خمیر دندان، بطری پلی اتیلن، بطری پت در شرکت گلتاش تهیه و تامین می شود.

آزمایشگاه گلتاش؛ منحصربفرد در کشور

فاطمی همچنین با تشریح واحد های آزمایشگاهی شرکت گلتاش گفت: در بخش تحقیق و توسعه آزمایشگاه های جداگانه ای برای کنترل کیفیت شیمی، کنترل کیفیت میکروبی، آزمایشگاه ادوات بسته بندی و بخش تضمین کیفیت وجود دارد که یک مجموعه منحصربفرد در کشور است.

معاون تحقیق و توسعه شرکت گلتاش افزود: جدا از این موارد آزمایشگاه کالیبراسیون را نیز داریم که زیر نظر واحد فنی است. این واحد تمامی دستگاه های سنجش کارخانه اعم از فشارسنج و غیره را کالیبره می کند.

وی با بیان اینکه همکاری برون سازمانی نیز از برنامه ای اصلی شرکت گلتاش است، ادامه داد: با دانشگاه های کشور ارتباط بسیار خوبی برقرار است. خیلی از خمیر دندانهای تولیدی شرکت با همکاری دانشکده های دندانپزشکی کشور تولید شده و آنها روی کیفیت محصولات صحه گذاشتند.

فاطمی افزود: برای اولین بار با همکاری پژوهشکده رویان  توانستیم پوست انسان را در محیط سه بعدی کشت بدهیم که دستاورد بسیار بزرگی است. قبل از این، محیط کشت ها از خارج وارد می شد و فوق العاده پر هزینه بود اما با همکاری گلتاش و رویان این مورد برای اولین بار در ایران  به بهره برداری برسد.

نقش پررنگ گلتاش در تدوین استانداردهای ملی

معاون تحقیق و توسعه شرکت گلتاش ادامه داد: جدا از همکار ی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با سازمان های نظارتی هم همکاری گسترده ای داریم و آزمایشگاه همکار وزارت بهداشت محسوب می شویم.

وی با بیان اینکه خدماتی را در ازای دریافت هزینه به شرکت های دیگر ارائه می دهیم تصریح کرد: شرکت گلتاش از جمله شرکت هایی است که در تدوین استانداردهای ملی و بین المللی  در حوزه شامپو صابون و غیره نقش اصلی داشته است.

معاون تحقیق و توسعه شرکت گلتاش افزود: مایعات دستشویی آرومکس در سه نوع یعنی فوم، ژل و انتزاعی وارد بازار شده و اکنون روی شامپو بدن و سر آرومکس تحقیقات لازم انجام می شود تا با کیفیت بسیار بالا و ظاهر بسیار مناسب وارد بازار شود.

وی با بیان اینکه صابون آرومکس در سه رنگ و سه اسانس تولید می شود افزود: کرم های آرومکس، مرطوب کننده، ضد آفتاب و کرم های بهداشتی دارویی که روی آنها کار می کنیم با تنوع بیشتری وارد بازار خواهد شد.

فاطمی با اشاره به اینکه چهار نوع خمیردندان در شرکت گلتاش تولید می شود، ادامه داد: خمیر دندان دنتامکس، توتال، شب و گیاهی در شرکت تولید می شود و به زودی برای اولین بار خمیردندان نانو و دهان شویه به تنوع محصولات بهداشتی دهان اضافه خواهد شد.

 

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=31541

دیدگاه شما

آخرین اخبار