طلب ۴۵ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان از خودروسازان
کد خبر: ۳۲۵ | تاریخ انتشار : ۱۹-۱۰-۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵ | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: ۴۵ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های خودروساز طلب داریم که ۱۲ هزار میلیارد از این رقم حدود سه ماه است که وصول نشده است.

به گزارش ماشین نیوز ؛محمدرضا نجفی منش  با تاکید بر مشکل جدی نقدینگی در صنعت قطعه سازی کشور افزود: گرچه طلب ما بیشتر از ۴۵ هزار میلیارد است، اما خودروساز بخشی از طلب را بصورت چک دین یا اوراق گام و مشارکت سه جانبه پرداخت کرده، اما سر رسید آن هنوز فرا نرسیده، ضمن اینکه جمع مطالبات از خودرو سازان به شبکه بانکی ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه همه خرید‌های قطعه سازان نقدی است بنابراین حداکثر یک ماه پس از تحویل کالا باید طلبمان وصول شود البته دولت باید از خودروساز حمایت کند تا مثل سال گذشته طلبمان از خودروساز بیش از ۷ هزار میلیارد تومان نشود.

قطعه سازان خودرو در کرونا اسباب بازی تولید کردند

این فعال صنعت خودرو با اشاره به مشکلات مالی قطعه سازان در دوره کرونا گفت: در دو سال اخیر کاهش تولید خودرو در جهان مشهود بود بطوریکه تولید خودرو از ۹۲ میلیون دستگاه در جهان، به ۷۲ میلیون خودرو رسید حتی به دلیل کمبود مجموعه تراشه ها، قیمت خودرو اولیه و دست دوم دو برابر شد؛ در ایران هم بدلیل کاهش توان مالی قطعه سازان، مطالبات معوق و سرمایه در گردش، مشکلات قطعه سازان مضاعف شد و به اجبار قطعات اسباب بازی، موبایل و تبلت تولید کردند.

وی با اشاره به بیانیه انجمن قطعه سازان همگن، راهکار‌هایی برای تولیدات بیشتر و سرعت واردات قطعه خودرو پیشنهاد کرد و گفت: اداره گمرک می‌تواند از طریق نمونه‌های موجود، قطعات وارداتی را بررسی و سازمان استاندارد هم روی استاندار‌هایی که از قبل انجام شده، تکیه کند تا دوباره روی قطعات تولیدی جدید، تست و آزمون نکند.

وی کمبود مجموعه تراشه بکار رفته روی خودرو را، مشکل جهانی عنوان کرد که این روز‌ها خودرو‌های احتکاری خودروسازان هم شامل می‌شود.

قطعه ساز از احتکار خودروساز سودی نمی‌برد

نجفی منش اضافه کرد: احتکار ایران‌خودرو و سایپا سودی برای ما ندارد، چون همه خودرو‌ها بصورت نقدی پیش فروش شده است.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران، خطاب به اعضای هیئت مدیره ایرانخودرو گفت: هم دست بودن خودروسازان و قطعه سازان شایعه است، چون فقط یک نفر از ۵ نفر اعضای هئیت مدیره قطعه ساز است که آن هم فقط یک رای دارد، اما اگر دولت سهامش را واگذار کند و در مدیریت دخالت نکند اوضاع خودرو سازی بهتر می‌شود.

وی نقش وزیر صمت را در حوزه خودرو پاسخ گو خواند و گفت: او نباید در صنعت خودرو دخالت کند قفط باید مطالبه گر باشد نه پاسخ گو.

نجفی منش اقدامات ایرانخودرو در تامین قطعات خودرو‌های ناقص را شاهکار عنوان کرد و گفت: ایرانخودرویی‌ها ۶ ماه کار تحقیق و توسعه انجام دادند تا توانستند بدون اینکه ما قطعه برسانیم خودشان تا حدودی تامین قطعه کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: ظرف دو سه هفته آینده خودرو‌های ناقص ایرانخودرو تکمیل می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب ها:, , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=325

دیدگاه شما

آخرین اخبار