مصوبه مجلس برای واردات خودرو را به کل تغییر دادند
کد خبر: ۳۷۵۸۸ | تاریخ انتشار : ۱۳-۰۹-۱۴۰۲ - ۹:۳۲ | نسخه چاپی نسخه چاپی
ایزدخواه :

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در واردات خودرو فقط منافع باشگاه خودروسازان داخلی مورد توجه قرار می‌گیرد و عملاً سر مردم بی‌کلاه مانده است.

به گزارش ماشین نیوز ؛روح الله ایزدخواه درباره آخرین وضعیت واردات خودرو، اظهار داشت: بنده طرح ساماندهی خودرو را در مجلس تدوین کردم و در این طرح شاخص‌ها و اهرم‌هایی گذاشتیم تا یکسری اهداف در حوزه خودرو محقق شود. یکی از این اهداف آن بود که کمبود خودرو در بازار از بین برود.

وی بیان کرد: ما در این زمینه تاکید کردیم که عرضه و تقاضای خودرو باید با یکدیگر سنخیت داشته باشد، برای مثال اگر در سال یک و نیم میلیون خودروی سواری نیاز داریم و فقط یک میلیون آن در بازار داخلی تولید می‌شود، ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی باقی مانده و مورد نیاز مردم باید از طریق واردات خودرو تأمین شود. مجلس تلاش کرد واردات خودرو را به گونه‌ای تنظیم کند که به تولید داخلی ضربه‌ای وارد نشود و فقط به اندازه کمبود داخلی و بر اساس نیاز واقعی جامعه، خودرو وارد شود.

مشکل ما کمبود خودروهای لوکس نیست

ایزدخواه ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ما برای مطرح کردن طرح واردات خودرو آن بود که انحصار در واردات را از بین ببریم و اجازه دهیم هر کسی بتواند خودرو وارد کند. هدف دیگر ما آن بود که خودروهای اقتصادی و مورد نیاز عموم مردم وارد کشور شود، چرا که مشکل ما کمبود خودروهای لوکس نیست و تاکید کردیم باید خودروهای اقتصادی و مورد نیاز مردم وارد شود تا مردم توانایی خرید آن را داشته باشند و قدرت خرید آنان هم در این مسأله لحاظ شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح ساماندهی خودرو با رویکردهای مذکور ابتدا در کمیسیون صنایع و معادن و سپس در صحن مجلس به تصویب رسید. همان موقع مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن ایراداتی گرفت و عملاً این مصوبه مجلس در دست انداز افتاد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از ایراداتی که به مصوبه مجلس درباره واردات خودرو گرفته شد مربوط به کمبود ارز بود، این در حالی است که ما گفته بودیم ارز واردات خودرو از محل ارز اشخاص خارج از کشور تأمین شود، اما بانک مرکزی زیر بار نرفت و گفت نمی‌تواند آن را احصا کند و تشخیص دهد ارز خارج از کشور کجاست. البته ما گفتیم که این ایراد شماست که نمی‌توانیم ارز اشخاص خارج از کشور را شناسایی کنید و ایراد قانونی نیست و باید شیوه‌های شناسایی منابع ارزی را اصلاح کنید که زور بانک مرکزی چربید و در بحث ارز سقف گذاشتند و سقف منابع ارزی برای واردات خودرو را تعیین کردند که ما با این موضوع مخالف بودیم.

مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه واردات خودرو را تغییر داد

وی ادامه داد: مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام خودش تغییراتی در مصوبه مجلس برای واردات خودرو ایجاد کرد. بنده به عنوان طراح طرح ساماندهی صنعت خودرو عرض می‌کنم که آن چیزی که مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودرو طراحی کرد، آن چیزی نبود که ما می‌خواستیم. ما واردات خودرو را با هدف حل مشکل کشور در این عرصه در نظر گرفته بودیم، اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام محدودیت‌هایی را برای این کار در نظر گرفتند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مصوبه مجلس آمده بود که هر شخص حقیقی و حقوقی ایرانی باید بتواند خودرو وارد کند که این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شد و آنان گفتند صرفاً شرکت‌های ذیصلاح می‌توانند واردات خودرو انجام دهند و صرفاً خودروسازان فعلی این اجازه را پیدا کردند که واردات خودرو انجام دهند که این مسأله هم منجر به انحصار و هم تعارض منافع برای آنان شد، چرا که کسی که خودش خودروساز است، هیچ‌گاه با واردات، انحصار خودش را از بین نمی‌برد. در واقع، مجلس به دنبال آن بود که انحصار در حوزه تولید و واردات خودرو از بین برود، اما بسیاری از این موارد مورد نظر مجلس در مصوبه واردات خودرو رد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مصوبه مجلس برای واردات خودرو چندین بار رفت و برگشت داشت و دستخوش تغییرات زیادی شد. دقیقاً از جایی که مصوبه واردات خودرو از دست مجلس خارج شد و در مجمع و دیگر جاها طراحی شد، عملاً یک قانون دیگر به تصویب رسید و می‌توان گفت مجمع تشخیص مصلحت نظام یک قانون جدید در حوزه خودرو نوشت.

افزایش تعرفه واردات خودرو، رقابت‌پذیری را کاهش می‌دهد

ایزدخواه گفت: ما گفته بودیم هر چقدر خودرو در داخل به لحاظ تولید کم داریم، مابقی آن از طریق واردات تأمین شود، اما آن را حذف کردند و عملاً آن چیزی که تحت عنوان واردات خودرو تنظیم شده است، کارکرد مناسبی ندارد. در نظر گرفتن تعرفه‌های گمرکی بالا برای واردات خودرو را هم شاهد هستیم که این مسأله، رقابت‌پذیری واردات خودرو را از بین می‌برد، دسترسی عموم مردم به خرید خودروهای وارداتی را از بین می‌برد و باعث گران شدن قیمت خودرو هم می‌شود.

وی تاکید کرد: در واقع، مصوبه واردات خودرو به گونه‌ای تنظیم شده است که دوباره منافع باشگاه خودروسازان داخلی تأمین می‌شود. آن چیزی که الان در حوزه واردات خودرو انجام می‌شود، فقط به نفع باشگاه خودروسازان داخلی است که گویا هیچ گاه نمی‌خواهند انحصارشان از بین برود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما به دنبال آن بودیم که واردات خودرو با در نظر گرفتن منافع مردم باشد، نه اینکه فقط خودروسازان دیده شوند، اما الان چیزی که برای واردات خودرو تنظیم شده، بیشتر به سمت تحقق منافع باشگاه خودروسازان داخلی تمایل پیدا کرده و عملاً سر مردم بی‌کلاه مانده است که با این وضعیت، دوباره خودروهای لاکچری وارد می‌شود و خودرو گران می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: با این شرایط، شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی نخواهیم بود. اخذ تعرفه‌های مضاعف برای واردات خودرو را شاهد هستیم، از سوی دیگر واردات خودرو قطره چکانی است و توسط عده‌ای خاص انجام می‌شود که همه این موارد باعث می‌شود حتی اگر واردات خودرو انجام شود، اثری روی تنظیم بازار داخلی نداشته باشد.

ایزدخواه تصریح کرد: البته نفس واردات خودرو به خودی خود باعث می‌شود حباب قیمت خودرو بترکد و همین الان هم شاهد هستیم که قیمت بسیاری از خودروها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است که این موضوع به وضوح به همه نشان داد قیمت خودرو در بازار داخلی ما حباب دارد و این حباب‌ها واقعی است.

منبع: مهر

برچسب ها: ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=37588

دیدگاه شما

آخرین اخبار