روزانه ١١۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود
کد خبر: ۳۷۷۹۹ | تاریخ انتشار : ۱۵-۰۹-۱۴۰۲ - ۹:۴۷ | نسخه چاپی نسخه چاپی

رییس مرکز تغییر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در نیمه اول امسال روزانه ١١۶ میلیون لیتر و در نیمه دوم ١١۵ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم در حالی که بنا بر میزان جمعیت این عدد باید بین ۶٠ تا ٧٠ میلیون لیتر باشد.

به گزارش ماشین نیوز ؛ داریوش گل علیزاده روز چهارشنبه در نشست خبری درباره آلودگی هوا افزود: امسال به هیچ عنوان در تهران و کرج مازوت سوزی صورت نگرفته است. نیروگاه بعثت تنها نیروگاه تهران است که امکان مازوت‌سوزی دارد که آن‌هم از سال ٩١ بخش مازوت آن پلمب شده است.

وی اظهارداشت: اگر به موقع اطلاع رسانی انجام نشود در جامعه اطلاعات نادرستی نشر می‌یابد و رفع اثر اطلاعات نادرست بسیار مشکل خواهد شد و مردم را دچار تردید می‌کند که حق با چه کسی است.

گل علیزاده افزود: طی روزهای اخیر در مورد علت آلودگی هوا و مساله مازوت سوزی در نیروگاه‌های اطراف شهرها مباحثی مطرح شده است. عضو کارگاه سوخت کمیته اضطرار آلودگی هوا هستم و اعلام می‌کنم نیروگاه بعثت مازوت سازی ندارد.

رییس مرکز تغییر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: نیروگاه منتظر قائم در فردیس کرج تاکنون مصرف مازوت نداشته است و بعداً هم استفاده نخواهد کرد. در اصفهان دو نیروگاه وجود دارد که نیروگاه اسلام‌آباد داخل شهر است و مازوت مصرف نمی‌کند و نیروگاه شاهین‌شهر هم مازوت مصرف نمی‌کند البته نیروگاه شازند که قبلاً مصرف مازوت داشت نیز اکنون مازوت مصرف نمی‌کند؛ با این حساب نیروگاه‌ها عامل آلودگی هوا نیستند.

وی ادامه داد: سوال مردم این است که پس علت آلودگی هوا چیست؟ باید بگویم اگر امسال آلودگی هوا هم نداشتیم مساله تابع عملکرد مثبت نبود، بلکه وضعیت جوی هوا و به عبارتی وزش باد و جریان هوا اهمیت دارد از طرفی منابع متحرک و ساکن آلاینده نه تنها کم نشده بلکه بیشتر شده و ۹۴ درصد انرژی کشور از سوخت های فسیلی است.

گل علیزاده خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۷۰ خودروی نوشماره وارد حوزه حمل و نقل شد و در همان سال فقط ۲۰ هزار و ٨٠٠ خودرو اسقاط و در نیمه اول امسال نیز فقط ۳۵ هزار اسقاط شد، همچنین نیمه اول سال مصرف بنزین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر و نیمه دوم ۱۱۵ میلیون لیتر بوده این در حالیست که هفت میلیون خودروی فرسوده داریم و مصرف سوخت آنها بسیار بالا است.

وی تاکید کرد: در تهران به علت ناکارآمدی حمل و نقل عمومی و توسعه نیافتن آن شاهد آلودگی هوا هستم و شهروندان مجبور به استفاده از خودروهای شخصی‌ می شوند و کلیدی‌ترین راهکار برون رفت وضعیت موجود رفع مشکل آلودگی هوا است.

گل علیزاده در واکنش به صحبت‌های رییس شورای شهر تهران مبنی بر مازوت سوزی در نیروگاه‌ها منتظر القائم گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم. اطلاعات متناقض اعتماد مردم را کاهش می‌دهد، به هیچ وجه مازوت سوزی در تهران و کرج نداشته‌ایم. اگر جایی مازوت سوزی باشد در سکونت گاه‌ها نیست و برای رفع ناترازی گاز است.

هیچکدام از نیروگاه‌های تهران مازوت‌سوزی ندارند

همچنین مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست نظارت میدانی آلودگی هوا گفت: جز نیروگاه بعثت هیچ‌کدام از نیروگاه‌های تهران امکان مازوت‌سوزی ندارد و مخزن مازوت نیروگاه بعثت نیز پلمب است.

میثم سعیدی افزود: نیروگاه‌هایی هم که اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفتند، یکی در نزدیک قزوین و یکی در فردیس کرج است که هیچکدام از آنها، مازوت‌سوزی نداشته‌اند.

وی اظهارداشت: از شما خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌خواهم که حقایق را بگویید و اجازه ندهید برخی برای گرفتن رأی، افکار عمومی را به بازی بگیرند.

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=37799

دیدگاه شما

آخرین اخبار