خودروسازان در ماه پایانی سال ۱۴۰۰ چه کردند؟
کد خبر: ۳۸۶۵ | تاریخ انتشار : ۲۲-۰۱-۱۴۰۱ - ۹:۵۰ | نسخه چاپی نسخه چاپی

بررسی آمار تولید و فروش خودروسازان اصلی در اسفند ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که مجموع تولید ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا) به ۴۰ هزار دستگاه هم نرسیده است؛ این موضوع نشان می‌دهد که خودروسازان در بحث تولید عملکرد مناسبی نداشته‌اند اما فروش بیشتری نسبت به تولید که معادل صدور ۸۰ هزار و ۱۵۶ دستگاه فاکتور فروش است، ثبت کرده‌اند.

به گزارش ماشین نیوز ؛علیرغم قول مدیران پیشین دو خودروساز بزرگ مبنی بر افزایش تولید و عرضه به شرط تصویب و اصلاح افزایش قیمت‌ها، اما آمار تولید آن‌ها حکایت از وفاداری به قول ندارد.

دو خودروساز بزرگ کشور به وزیر صنعت، معدن و تجارت تعهد داده بودند که تولید و عرضه را افزایش دهند اما بررسی آمار تولید آن‌ها به تفکیک هر ماه نشان می‌دهد نه‌تنها روند تولید چندان صعودی طی نشده، بلکه ماه به ماه کمتر هم شده و در اسفند ماه به کمترین میزان خود طی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ رسیده است.

در حالی که به ترتیب در مهر ماه ۷۲ هزار و ۸۵ دستگاه، در آبان ۶۹ هزار و ۹۴۲ دستگاه (بدون احتساب تولید پارس‌خودرو)، در آذر ماه ۷۳ هزار و ۹۶۹ دستگاه (بدون احتساب تولید پارس‌خودرو)، در دی ماه ۹۱ هزار و ۱۷۴ دستگاه خودرو و در بهمن ماه ۶۸ هزار و ۱۱۱ دستگاه خودرو تولید شده بود، در آخرین ماه به حداقل رسید و کمتر از ۴۰ هزار دستگاه ثبت شد.

گزارش عملکرد تولید و فروش خودروسازان بزرگ کشور نشان می‌دهد که خودروسازان بیشتر تمرکز خود را به تکمیل و تحویل خودروهای ناقص تولیدی پیش از اسفند ماه ۱۴۰۰ گذاشته‌اند و در مجموع برای ۸۰ هزار و ۱۵۶ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است.

به تفکیک طبق آمار، ایران‌خودرو از مجموع ۲۱ هزار و ۲۸۸ دستگاه خودرو تولیدی اسفند ماه و با تکمیل تعداد قابل توجهی از خودروهای ناقص تولیدی ماه‌های پیش‌تر، در مجموع برای ۵۶ هزار و ۶۳۰ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.

این گروه خودروسازی در اسفندماه سال گذشته ۸۹۷۵ دستگاه محصولات خانواده پژو، ۳۵۶۸ دستگاه محصولات خانواده سمند، ۳۸۵۸ دستگاه دنا، ۲۳۴۳ دستگاه رانا، ۵۹۰ دستگاه تارا و ۱۹۵۴ دستگاه هایما تولید کرده است.

آمار فروش ایران‌خودرو در آخرین ماه از سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد از مجموع ۵۶ هزار و ۶۳۰ دستگاه فروخته شده، ۳۰ هزار و ۲۱۴ دستگاه سهم محصولات گروه پژو، ۴۰۲۴ دستگاه متعلق به محصولات خانواده سمندها، ۱۴ هزار و ۶۴۶ دستگاه متعلق به آمار فروش دنا، ۴۳۸۳ دستگاه متعلق به رانا، ۹۹۸ دستگاه تارا و ۲۳۶۵ دستگاه سهم فروش هایما در این ماه است.

دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در مدت یک ماهه اسفند ماه ۱۲ هزار و ۷۷۴ دستگاه خودرو تولید کرده و در مقابل برای ۱۶ هزار و ۷۱۶ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.

به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در مجموع در اسفند ماه سال گذشته ۱۳۰۰ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده، اما تعداد  فاکتور صادر شده برای این محصول ۱۴ هزار و ۱۷۹ دستگاه است. در اسفند ماه سال گذشته، بخش قابل توجهی از وانت‌های ناقص سایپا تکمیل و تجاری‌سازی شده‌اند.

سایپا همچنین در اسفند ماه ۱۴۰۰ چهار دستگاه از محصولات خانواده پرایدها را دفاکتور کرده است.

در یک‌ماهه بهمن ماه ۱۴۰۰ سایپا به ترتیب ۱۰ هزار و ۲۶۱ دستگاه از محصولات خانواده تیبا و ۱۲۱۳ دستگاه شاهین تولید کرده و به ترتیب برای ۱۴ هزار و ۱۷۹ دستگاه از محصولات خانواده تیبا و ۱۹۴۵ دستگاه شاهین صورت مالی ثبت کرده است.

در زیر مجموعه این گروه خودروسازی (پارس‌خودرو) نیز در مجموع در یکماهه اسفند سال گذشته، ۴۴۲۵ دستگاه تولید و ۶۸۱۰ دستگاه خودرو فروخته شدهد است.

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در اسفند ماه ۳۰۰۳ دستگاه سهم محصولات گروه Q۲۰۰ ثبت شده و در آمار فروش نیز تعداد ۵۳۶۷ دستگاه را ثبت کرده است.

همچنین در دوازدهمین ماه از سال گذشته ۱۴۲۲ دستگاه کوییک معمولی تولید شده که به نظر می‌رسد همه آن‌ها را فروخته باشد؛ چرا که دقیقا برای ۱۴۲۶ دستگاه از این خودرو فاکتور مالی ثبت کرده است.

پارس خودرو در اسفند ماه ۱۷ دستگاه از محصولات گروه S۲۰۰ را تجاری‌سازی کرده است.

 لازم به تاکید مجدد  است که تعداد فروش‌های بیشتر خودروسازان از تولید آن‌ها در ماه بدان معنا نیست که همه خودروهای تولیدی اسفند ماه قابلیت عرضه و تجاری‌سازی داشته‌اند؛ بلکه شاید تعداد بیشتری از خودروهای تولیدی ماه‌های پیش‌تر تکمیل و در آمار فروش اسفند ماه ثبت شده باشد.

منبع: ایسنا

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=3865

دیدگاه شما

آخرین اخبار