تولید حدود ۹۰ درصد باتری خودروهای برقی در آسیا
کد خبر: ۴۰۳۱۲ | تاریخ انتشار : ۲۱-۱۰-۱۴۰۲ - ۸:۲۲ | نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا با تاکید بر اینکه حدود ۹۰ درصد باتری خودروهای برقی در آسیا تولید می‌شود، ‌گفت: از آنجا که خودروسازان جهانی به سمت تولید خودروهای برقی در حال حرکت هستند،‌ پیش بینی شده که تا پایان سال ۲۰۲۴ ، ۶۰۰ گیگا وات ساعت باتری خودروهای برقی مورد نیاز است.

به گزارش ماشین نیوز ؛امیرحسین طیبی در سومین سلسه سمینار علمی و تخصصی “باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژی ساخت” با بیان اینکه چالش‌های زنجیره ارزش باتری در سه حوزه زیست محیطی، اجتماعی و دولتی تقسیم بندی می‌شود، ‌اظهارداشت: در حال حاضر بیشترین تقاضای سالانه برای باتری خودروهای برقی بر اساس نوع خودرو متعلق به کشور چین با ۳۰۰ گیگاوات ساعت است؛ همچنین بیشترین تقاضا در بین انواع خودروها مربوط به خودروهای سبک (سواری-ون) با ۵۰۰ گیگاوات ساعت است.

او ادامه داد: تقاضای جهانی باتری لیتیوم یونی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶۰ گیگاوات ساعت است و بر اساس پیش بینی‌ها تا پایان سال میلادی ۲۰۲۴ میزان تقاضا برای باتری خودروهای برقی به ۶۰۰ گیگاوات ساعت خواهد رسید. با توجه به فعالیت گسترده خودروسازان جهانی در تولید خودروهای برقی، تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۳۰،‌ میزان تقاضا برای باتری خودروهای برقی به بیش از ۱۶۰۰ گیگاوات ساعت برسد.

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد باتری خودروهای برقی در آسیا (۱۰شرکت برتر تولید کننده باتری در این قاره حضور دارند) تولید می‌شود، گفت: دو شرکت  CATL(33.4درصد) و BYD (16.1 درصد) بالاترین سهم را در تولید باتری خودروهای برقی دارند. بر این اساس باتری‌سازان چینی ۵۸ درصد باتری دنیا را تامین می‌کنند و بعد از آن کشورهای کره جنوبی و ژاپن به ترتیب ۲۲ درصد و ۷ درصد، تولید باتری خودروهای برقی را به خود اختصاص داده‌اند.

او یادآور شد: شرکت CATL بزرگترین تولیدکننده باتری در جهان است که از سال ۲۰۱۱ شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر بیش از یک سوم تولید جهانی (حدود ۳۷ درصد) و در ۳۰ منطقه در سطح کشور چین تولید دارد. این شرکت به فناوری سدیم یون (گونه‌ای از باتری‌های قابل شارژ هستند که در آن یون‌های سدیم عامل اصلی ایجاد جریان در مدار هستند. این باتری‌ها که در حال گسترش و بهینه‌سازی هستند، توانایی‌هایی مشابه با باتری‌های لیتیوم – یون دارند) دست یافته، همچنین این باطری ها توان دستیابی به نرخ شارژ سریع تا ۸۰ درصد در مدت ۵ دقیقه را دارند.

طیبی با بیان اینکه برای تولید باتری خودروهای برقی نیاز به مواد معدنی است که به صورت محدود در برخی از کشورها وجود دارد،‌ افزود: لیتیوم، کبالت و نیکل از مهمترین مواد معدنی در تولید این نوع باتری‌ها است که بیشترین منابع لیتیوم در کشورهای استرالیا، شیلی و چین قرار دارد؛ همچنین منابع کبالت در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو متمرکز است و  عمده سایت‌های معدنی اصلی نیکل نیز در قاره آسیا متمرکز است؛‌ اروپا سهم بسیار کم از مواد خام اولیه تولید باتری دارد.

او گفت: نقش باتری در متوسط هزینه تولید خودرو برقی حدود یک سوم و از ۴ هزار تا ۲۰ هزار دلار متغیر است که این موضوع باعث افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو الکتریکی نسبت به خودروهای احتراق داخلی شده است.

گفتنی است، ‌سلسله سمینارهای علمی و تخصصی در مورد خودروهای برقی که با ابتکار و ایده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، ‌از دو هفته گذشته آغاز شده، تاکنون سه موضوع ،” خودروهای برقی تکنولوژی‌ها و چالش‌ها” ،‌‌”رویکرد جهانی در توسعه خودروهای برقی”،‌”باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژی‌های ساخت” را به همت مدیریت مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و همکاری شرکت‌های گروه سایپا مورد بررسی تخصصی قرار داده است و در هفته‌های آتی سلسله سمینارها در حوزه‌های “بررسی تکنولوژی و چالش‌های خودروهای برقی”، “‌بررسی چالش‌های مکانیکی و الکترومکانیکی خودروهای برقی”،‌ “ارزیابی زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری اقتصادی در زمینه خودروهای برقی” و “معرفی خودروهای پیل سوختی” برگزار می‌شود. این سمینار با هدف آشنایی بیشتر و بهتر ‌مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامه‌های آتی این گروه خودروساز،‌ طراحی و تولید خودروهای برقی، مزایا و معایب خودروهای برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی می‌کنند، است.

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=40312

دیدگاه شما

آخرین اخبار