هزینه شماره‌گذاری خودرو چقدر است؟
کد خبر: ۴۰۶۰ | تاریخ انتشار : ۲۶-۰۱-۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳ | نسخه چاپی نسخه چاپی

تعویض پلاک در منزل، الصاق پلاک سوم به خودروها و توسعه مراکز شماره گذاری کاملا اینترنتی از جمله برنامه‌های پلیس راهور در سال جاری است که رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور انتظامی کشور در خصوص آنها سخن گفت.

به گزارش ماشین نیوز ؛« ابتدا مالیات؛ بعد شماره گذاری » این عبارت مهمترین خبر نوروزی پلیس راهور در ایام عید بود که در جراید و رسانه ها منتشر شد؛ خبری که شاید آن روزها در بحبوبه دید و بازدیدهای نوروزی و سفرهای هموطنان دیده نشد اما در ادامه بعد از پایان تعطیلات نوروزی و بازگشت افراد به عرصه کار و فعالیت و معاملات تازه سر و صدا به پا کرد.

آگاهی از آخرین روند تعویض پلاک و شماره گذاری با توجه به موضوع پرداخت مالیات، عایدی پلیس راهور از کنترل مالیات و تعویض پلاک، آخرین آمار شماره گذاری خودرو و موتور در کشور، ساعت کاری مراکز تعویض پلاک و همچنین نرخ مالیات و شماره گذاری وسایل نقلیه، باعث شد تا با «سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور انتظامی کشور» به گفت‌وگو بنشینیم.

** ابتدا پرداخت مالیات سپس تعویض پلاک؛ روند جدید شماره‌گذاری وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۱

* جناب سرهنگ در حال حاضر روند شماره گذاری و نقل و انتقال وسایل نقلیه از چه قرار است؟

بر اساس ماده ۳۰ قانون ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ کلیه متقاضیانی که خواستار نقل و انتقال وسیله نقلیه خود بوده ابتدا باید مالیات مشخص شده وسیله خود را پرداخت کنند.

این مالیات شامل همه وسایل نقلیه به جز ماشین آلات کشاورزی و خودروهای مناطق آزاد می شود که معاف از پرداخت مالیات هستند.

* برای پرداخت مالیات اجباری وجود دارد؟

بله؛ قانون پلیس راهور انتظامی کشور را مکلف کرده است که پرداخت مالیات وسایل نقلیه را کنترل کرده و اگر وسیله نقلیه‌ای مالیات خود را پرداخت کرده باشد بتواند خدمات نقل و انتقال را دریافت کند؛ یعنی باید گفت اگر متقاضی مالیات وسیله نقلیه خود را نپرداخته باشد سامانه نوبت دهی پلیس راهور برای نقل و انتقال برای وی قفل شده و نمی‌تواند نوبت اخذ کرده و در ادامه برای شماره‌گذاری وسیله نقلیه خود اقدام کند.

 ** چگونه مالیات خودرو را بپردازیم؟

* چگونه می توان مالیات وسایل نقلیه را پرداخت کرد؟

 برای پرداخت مالیات می توان از  طریق درگاه و پایگاه سازمان مالیاتی کشور اقدام کرد.

بدین صورت که افراد وارد سامانه وزارت اقتصاد و دارایی شده و در قسمت پرداخت مالیات به صورت برخط مالیات خودرو را واریز کرده و در ادامه به سامانه نوبت دهی مراجعه کرده و نوبت اخذ می کنند.

همچنین اگر افراد مالیات خودرو را پرداخت نکرده باشند  و می خواهد نوبت بگیرد بعد از مراجعه به سامانه نوبت دهی به صورت سیستمی به سامانه پرداخت مالیات هدایت شده و بعد از پرداخت مالیات دوباره به سامانه نوبت دهی بازگشته و می‌توانند نوبت رزرو کنند تا در مراحل بعدی نسبت به تعویض پلاک اقدام کنند.

ذکر این نکته ضروری است که در سامانه نوبت دهی هیچ گونه پرداخت مالیات وجود نداشته و صرفا افراد به سامانه وزارت دارایی هدایت می شوند.

** پلیس عایدی از مالیات خودرو ندارد

* یک سوال؛ آیا پلیس که طبق قانون هم اکنون کنترل مالیات خودروها را زیر نظر دارد آیا از این طریق عایدی دارد؟

 باید گفت کنترل مالیات وسایل نقلیه، عواید و منافعی برای پلیس راهور نداشته و صرفا یک تکلیف قانونی است که انتظامی کشور را مکلف کرده که موقع نقل و انتقال وسایل نقلیه پرداخت مالیات خودرو ها را کنترل کند.

** میزان نرخ مالیات خودرو یک درصد قیمت کارخانه است

* هر خودرو چه مبلغی به عنوان مالیات باید بپردازد؟

در حال حاضر میزان ریالی که افراد باید به عنوان مالیات خودرو بپردازند برای خودروهای تولید داخل به میزان یک درصد قیمت کارخانه و برای خودرو های خارجی به اندازه ۲ درصد ارزش گمرکی در نظر گرفته شده است که باید به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز شده و همانطور که قبلاً هم گفتم پلیس هیچ دخل و تصرفی در تعیین مبلغ، سهم و عایدی در این خصوص نداشته و مبالغ تعیین شده برای مالیات نیز به صورت سیستمی مشخص شده و افراد باید قبل از نقل و انتقال بپردازند.

 ** ۳۰ درصد ظرفیت مراکز تعویض پلاک خالی است/ نوبت ‌‌‌‌ها به‌روز شده

* در حال حاضر وضعیت رزرو نوبت در سامانه نوبت دهی مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری از چه قرار است؟

خوشبختانه نوبت ها در کل کشور به روز است و می‌توان گفت ۳۰ درصد ظرفیت مرکز تعویض پلاک در حال حاضر خالی بوده و افراد می‌توانند «به روز» برای تعویض پلاک خودروی خود اقدام کنند.

** برای دریافت پلاک مفقودی یا سرقتی نیازی به پرداخت مالیات نیست

* جناب سرهنگ، بالاتر گفتید که اگر مالیات پرداخت نشود سامانه شماره‌گذاری قفل برای متقاضی قفل شده و خدمات عرضه نمی‌شود؛ در خصوص تعویض پلاک مفقودی یا سرقتی بازهم باید روند پرداخت مالیات انجام شود یا روند فرق دارد؟

 همانطور که گفتم اگر مالیات وسایل نقلیه پرداخت نشود سامانه شماره‌گذاری قفل شده و هیچ خدماتی برای نقل و انتقال عرضه نمی‌شود اما اگر قرار به تعویض مالکیت خودرو نباشد یعنی پلاک خودرو مفقود شده باشد یا سرقت شده باشد چون مالکیت وسیله نقلیه همان فرد قبلی است هیچ مالیاتی اخذ نمی‌شود.

 در این صورت افراد هنگام مراجعه به سامانه نوبت دهی باید گزینه پلاک مفقودی و المثنی را کلیک کرده و اطلاعات لازم را درج کنند و چون نقل و انتقال خودرو در کار نیست و مالک خودرو همان مالک قبلی است نیازی به پرداخت مالیات نیست.

* وضعیت شماره‌گذاری و پرداخت مالیات خودروهای مزایده ای چگونه است؟

 برای خودروهای مزایده ای که سابقه شماره گذاری ندارند باید افراد برای نقل و انتقال این خودروها به مرکز تعویض پلاک مراجعه کرده تا در ادامه روند و با پیگیری، اطلاعات خودرو در سامانه ثبت شده و در همان  لحظه، شخص با تلفن همراه خود به صورت برخط  مالیات را پرداخت کرده و در ادامه  خدمات شماره گذاری را دریافت می کند.

 * جناب سرهنگ، یک سوال، پرداخت مالیات به عهده فروشنده است یا خریدار؟

در این زمینه در قانون کلمه فروشنده یا خریدار مشخص نشده و کلمه مالک خودرو درج شده یعنی کسی که پلاک خودرو متعلق به وی است باید برای تعویض پلاک مالیات خودرو را پرداخت کند تا در ادامه دریافت خدمات نقل و انتقال پلاک جدید به نام فرد دیگری صادر شود.

**۷ تا ۱۴  ساعت کاری مراکز تعویض پلاک

* در حال حاضر ساعت کار مراکز تعویض پلاک چگونه است؛ آیا در ماه رمضان ساعت کار  افزایش یا کاهش داشته است؟ و یک سوال دیگر؛ آیا  در زمان افزایش ساعت کاری به کارمندان مجموعه مزایا و اضافه کار پرداخت می شود؟

خیر. ساعت کاری مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری خودرو مثل شرایط عادی سایر ایام سال است؛ بدین صورت که در روزهای شنبه تا چهارشنبه به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۷ تا ۱۴ و روزهای پنجشنبه نیز از ساعت ۷ تا ۱۲ به متقاضیان خدمت ارائه می شود.

در مورد پرداخت مزایا به کارکنان باید گفت در اسفندماه طبق روال هر ساله با افزایش تعداد مراجعان، ساعت کاری مراکز نیز افزایش می یابد که به تبع آن مزایا و اضافه کار نیز به کارکنان تعلق گرفته است.

* از شماره‌گذاری کاملا اینترنتی چه خبر؛ آیا بر تعداد مراکز در سراسر کشور افزوده شدند؟

در حال حاضر مراکز کاملا اینترنتی در تهران، اصفهان و خراسان رضوی برای نقل و انتقال خودرو به صورت کاملا اینترنتی فعال هستند اگرچه در دستور کار سال جاری این موضوع وجود دارد که مراکز کاملا اینترنتی در سراسر کشور توسعه یابد.

* استقبال مردم از نقل و انتقال کاملا اینترنتی چگونه است؟

 با توجه به اینکه در حال حاضر نقل و انتقال و شماره گذاری خودرو به صورت بروز شده و شماره‌گذاری به صورت حضوری در بازه زمانی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه انجام می شود بسیاری از مردم طالب مراجعه حضوری به مراکز تعویض پلاک هستند؛ اگرچه در نقل و انتقال کاملاً اینترنتی نیز مراجعه به مراکز تعویض پلاک فقط ۱۰ دقیقه طول می‌کشد که آن هم برای بازدید خودرو اطمینان از اصالت خودرو، فک و نصب پلاک و ارائه سند خودرو می‌باشد.

* وضعیت شماره گذاری موتورهای برقی در حال حاضر چگونه است؟

 باید گفت کلاً وسایل نقلیه ای که از طرف سازمان استاندارد و محیط زیست تاییدیه داشته باشند شماره گذاری می شوند و این فرقی ندارد که وسیله نقلیه خودرو باشد یا موتورسیکلت؛ اگر تاییدیه داشته باشند هیچ منعی برای شماره‌گذاری قائل نبوده و روند با پرداخت مالیات و رزرو نوبت در سامانه نوبت دهی امکان پذیر است.

**آخرین آمار نقل و انتقال خودرو در کشور/ کاهش یک درصدی نقل و انتقال موتور‌سیکلت

* جناب سرهنگ، میزان نقل و انتقال وسایل نقلیه در سال گذشته چه تعداد بوده است؟

در سال ۱۴۰۰ با توجه به اینکه چهار ماه و نیم به علت کرونا با تعطیلی مراکز تعویض پلاک مواجه بودیم اما آمار نقل و انتقال خودرو نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲۰ درصد افزایش و تعداد نو شماره ها نیز در حوزه خودرو ۴ درصد افزایش داشت؛ همچنین در زمینه تعویض پلاک موتورسیکلت نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با افزایش ۳۰ درصدی نوشماره و کاهش یک درصدی نقل و انتقال مواجه بودیم.

**احراز سکونت با سامانه سخا

* از روند احراز سکونت خودروهای نو شماره چه خبر؟

روند کاری احراز سکونت هم اکنون به صورت روان در حال انجام است چرا که امورات به صورت سیستمی است.

 در حال حاضر احراز سکونت خودروهای نو شماره  به صورت سیستمی انجام می شود؛ قبلاً باید مالکان خودروهای نوشماره برای دریافت گواهی احراز سکونت به سامانه نوبت دهی مراجعه و بعد از رزرو نوبت به مراکز تعویض پلاک رفته و گواهی مربوطه را اخذ می کردند اما در حال حاضر این روند حذف شده و متقاضیان از طریق سامانه سخا یا سامانه خدمت الکترونیک انتظامی می‌توانند برای ثبت احراز سکونت اقدام کنند بدین صورت که به سامانه سخا مراجعه کرده و آدرس خود را ثبت و احراز سکونت به صورت سیستمی به روز می‌شود.

** روند تغییر و به روز کردن آدرس و شماره تلفن 

* برای تغییر آدرس و تغییر شماره تلفن به چه صورت باید اقدام کرد؟

 به همان روشی که برای احراز سکونت اقدام شد برای تغییر آدرس و شماره تلفن نیز می‌توان اقدام کرد؛ یعنی با مراجعه به سامانه‌سخا آدرس سکونت و همچنین شماره تلفن را به روز کرد.

**تعویض پلاک درب منزل در دستور کار پلیس

* جناب سرهنگ از برنامه‌های مرکز تعویض پلاک در سال ۱۴۰۱ بگویید،شنیده ها حاکی از تعویض پلاک درب منزل و دریافت پلاک سوم است.

همانطور که خودتان می دانید در برنامه‌های سال جاری مرکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس راهور انتظامی کشور این مورد است که تعویض پلاک درب منزل انجام شود؛ بدین صورت که بخشی از کار به صورت اینترنتی انجام شده و بازدید خودرو و تعیین اصالت خودرو، فک و نصب پلاک و ارائه سند خودرو با حضور کارشناس پلیس دم درب منزل انجام می شود؛ یعنی بعد از ثبت مشخصات خودرو و فروشنده و خریدار در سامانه، برای بازدید خودرو و حضور کارشناس زمان تعیین شده و کارشناس در زمان مشخص شده در آدرسی که فروشنده و خریدار اعلام کرده، حاضر شده و بعد از بازدید ماشین و تایید اصالت خودرو پلاک قبلی فک و پلاک جدید نصب و با توجه به اتصال مامور به سامانه مرکزی پلیس راهور، سند خودرو صادر و همان لحظه پرینت گرفته و تحویل مالک جدید می شود.

**ردیابی تخلفات و خودروهای سرقتی با پلاک سوم

* به موضوع پلاک سوم بپردازید؛ اصلا جریان صدور پلاک سوم هوشمند چیست و چه مزایایی دارد؟

 پلاک سوم همان پلاک الکترونیکی است که در اصل مانند یک «چیپ» بوده  و با برچسب می تواند بر روی بدنه خودرو به طور مثال روی شیشه خودرو نصب شده و پلیس به واسطه دستگاه خوانشی که دارد می‌تواند خودرو را رصد کند.

برخورد با تخلفات غیرمجاز، کشف خودروهای سرقتی، شناسایی خودروهای تحت تعقیب و حتی آگاهی از حوادث غیرمترقبه که برای خودرو در جاده ها رخ می دهد به واسطه همان پلاک سوم و ردیابی به واسطه دوربین های موجود در جاده ها امکان پذیر خواهد بود.

** ۳۷۳ هزارتومان هزینه شماره گذاری خودرو در سال۱۴۰۱ 

* جناب سرهنگ، هزینه نقل و انتقال خودرو در سال جدید چه تغییری کرده است؛ آیا افزایش نرخ داشته ایم؟

  در سال گذشته دو نرخ برای شماره‌گذاری خودروها وجود داشت؛ خودروها با ارزش بالای ۳۰۰ میلیون تومان، ۴۱۲ هزار تومان برای شماره گذاری پرداخت می‌کردند و خودروهای با ارزش پایین تر از ۳۰۰ میلیون تومان باید حدود ۲۶۲ هزار تومان پرداخت می‌کردند اما در سال جدید نرخ واحد برای شماره گذاری خودرو ها تعیین شده است و آن هم ۳۷۳ هزار تومان است.

* این نرخ شامل خودروهای وارداتی نیز می شود؟

بله. این مبلغ هم برای ماشینهای داخلی و هم وارداتی بوده که مصوبه مجلس است و دولت به راهور انتظامی ابلاغ کرده است.

* آیا درصدی از مبلغ تعویض پلاک به پلیس راهور تعلق می گیرد؟

امسال بعد از ۲۰ سال طبق مصوبه مجلس و پیش بینی در قانون بودجه، بخشی از مبلغ شماره گذاری به حساب کارگزار یا پیمانکار پلیس‌راهور که همان موسسه رهگشا است واگذار می‌شود که برای تهیه و تامین هزینه های پلاک است.

** ۱۶۱ هزار تومان هزینه تعویض پلاک موتور‌سیکلت ‌‌ها

* هزینه شماره گذاری موتورسیکلت ها چقدر است؟

هزینه شماره‌گذاری موتورهای سیکلت نیز طبق مصوبه مجلس و پیش بینی در قانون بودجه۱۶۱هزار تومان تعیین شده است.

 منبع: فارس

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=4060

دیدگاه شما

آخرین اخبار