معرفی انواع قطارهای سریع‌السیر چین
کد خبر: ۴۴۱۶۳ | تاریخ انتشار : ۰۵-۰۱-۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸ | نسخه چاپی نسخه چاپی

چین تا پایان سال ۲۰۲۳، دارای طولانی‌ترین شبکه راه‌آهن پرسرعت جهان با طول کل ۴۵هزار کیلومتر (۲۷هزار و ۹۶۱ مایل) بوده است و این شبکه گسترده تقریبا دو سوم خطوط راه‌آهن پرسرعت جهانی را در خدمات تجاری تشکیل می‌دهد.

به گزارش ماشین نیوز ؛موضوع برقی کردن خط آهن در ایران علیرغم اینکه سالها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰ کیلومتر مربوط به مسیر جلفا – تبریز و تبریز – آذرشهر است. پس از آن دولت‌ها وعده‌های مختلفی برای اجرای راه آهن برقی به ویژه در مسیر پرتردد و با استراتژیک تهران – مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است.

در این راستا دولت سیزدهم برنامه‌هایی دارد و مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم – در روزهای پایانی ۱۴۰۱ وعده داد که عملیات قطار سریع‌السیر مسیر تهران – مشهد از ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

همچنین چندی پیش سید ابراهیم رئیسی – رئیس جمهور – نیز در جلسه‌ای، آخرین وضعیت مهمترین پروژه‌های ریلی و تزانزیتی کشور و راهکارهای تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این طرح‌ها را بررسی کرد و با تاکید بر اهمیت احداث خط ریلی سریع‌السیر مشهد – تهران با توجه به نیاز رو به افزایش برای گسترش امکانات حمل و نقلی در این مسیر و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زائران علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه تأکید کرد.

چاینا نوشت، قطارهای سریع‌السیر چین به سه گروه دسته‌بندی می‌شوند و شامل قطارهای گروه جی (G)، گروه دی (D) و گروه سی (C) است که هر کدام دارای سرعت حرکت متفاوتی هستند. با وجود تفاوت در سرعت، ظاهر و امکانات داخل، هر سه گروه قطارها مشابه و دارای امکانات رفاهی مدرن هستند.

شبکه راه‌آهن پرسرعت چین

در حال حاضر، ۳۳ بخش از ۳۴ بخش اداری در سطح استانی چین، به جز ماکائو، دارای راه‌آهن پرسرعت هستند و تا پایان سال ۲۰۲۳، چین طولانی‌ترین شبکه راه‌آهن پرسرعت جهان با طول کل ۴۵هزار کیلومتر (۲۷هزار و ۹۶۱ مایل) را ثبت کرد. این شبکه گسترده تقریبا دو سوم خطوط راه‌آهن پرسرعت جهانی را در خدمات تجاری تشکیل می‌دهد و قابل ذکر است که رشد قابل توجهی نسبت به سال ۲۰۲۲ داشته و طول کل آن ۳۰۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) افزایش یافته است.

به میزان ۱۶ خط اصلی ریلی سریع‌السیر در شبکه راه‌آهن سریع‌السیر چین وجود دارد که شامل هفت خط عمودی (شمال-جنوب) و هشت خط افقی (شرق-غرب) است که بیشترین مسیر حمل‌ونقل خطوط ریلی پرسرعت هستند.

رزرو بلیط قطار سریع‌السیر چین

هنگام خرید بلیط و سوار شدن به قطار در چین، ارائه مدرک شناسایی معتبر لازم و بر اساس مسافران خارجی متفاوت است:

• مسافران خارجی باید گذرنامه یا مجوز سفر داشته باشند؛

• مسافران هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان نیز مجوز سفر به سرزمین اصلی چین را ارائه کنند و

• مسافران خارجی و تایوانی اگر قصد دارند با قطار به تبت بروند، باید برای مجوز سفر تبت درخواست دهند.

خرید آنلاین بلیط قطار چین با آژانس‌های مسافرتی راحت‌ترین راه است و رزرو آنلاین بلیط قطار را در دسترس شما قرار می‌دهند تا در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی شود.

انواع قطارهای سریع‌السیر چین

قطارهای پرسرعت چین برای سرعت ۲۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت (۱۲۴ تا ۲۱۷ مایل در ساعت) طراحی شده‌اند. سه نوع قطار سریع‌السیر در چین وجود دارد که پیش از این ذکر شد و در اینجا به شرح آنها پرداخته می‌شود:

قطارهای گروه جی

قطارهای پرسرعت جی چین بر روی ریل‌های خاص حرکت می‌کنند و علت آن واگن‌هایی با موتور محرک جداگانه در این نوع قطارهاست. پیکربندی این قطارها عملکرد و کارایی مطلوب را تضمین می‌کند. به‌عنوان مثال، یک قطار جی با هشت واگن ممکن است دارای پنج واگن با قدرت محرک باشد، در حالی که یک قطار جی با ۱۶ واگن می‌تواند ۱۰ واگن از این قبیل داشته باشد. خطوط ریلی منحصربه‌فرد برای تطبیق و پشتیبانی از حرکت قطارهای پرسرعت جی ضروری است، زیرا راه‌آهن معمولی قادر به اداره تعداد قابل‌توجهی از واگن‌های دارای قدرت حرکتی نیست. میانگین سرعت قطار جی بیش از ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) در ساعت است.

قطارهای گروه دی

قطارهای دی چین، با سرعت متوسط حدود ۲۰۰ کیلومتر (۱۲۵ مایل) در ساعت، در واقع کندتر از قطارهای گروه اول هستند. این تفاوت سرعت به تعداد کمتر واگن با قدرت حرکتی برای قطارهای دی نسبت داده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، یک قطار دی با هشت واگن معمولا تنها دارای ۲ واگن با قدرت حرکتی است و یک قطار ۱۶ واگن دی ممکن است دارای ۶ واگن موتور محرک باشد. این پیکربندی به قطارهای دی اجازه می‌دهد تا مسیرهای راه‌آهن خود را با قطارهای معمولی زی (Z)، تی (T) و کی (K ) به اشتراک بگذارند.

قطارهای گروه سی

قطارهای سی فقط بین چند شهر همسایه مانند پکن-تیانجین، چانگچون-جیلین، گوانگژو-ژوهای/شنژن و گویانگ-کایانگ حرکت می‌کنند و سفرهای آن کوتاه است.

امکانات در قطار سریع‌السیر چین

• رستوران در واگن وسط قطار قرار دارد.

• آب جوشیده رایگان در انتهای هر واگن موجود است.

• تمام قطارهای سریع‌السیر کاملا دارای تهویه مطبوع هستند.

• صندلی‌های قابل تنظیم به شما امکان می‌دهد در طول سفر راحت بنشینید.

• یک سوکت برق ۲۲۰ ولت AC در زیر صندلی شما موجود است، بنابراین لازم نیست نگران تمام شدن باتری گوشی خود باشید.

• توالت به سبک غربی و چینی در هر قطار پرسرعت موجود است.

• سرویس بهداشتی معلولین و میز پوشک در واگن شماره پنج موجود است که افراد دارای فرزند خردسال نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

کلاس تجاری

کلاس تجاری در قطارهای پرسرعت چین، لوکس‌ترین مورد و قیمت آن بالاتر از سایر قطارهاست. جادار است و ۲ متر (۶.۶ فوت) فاصله بین ردیف‌ها دارد. صندلی‌ها به صورت A+F برای ردیف اول و AC+F برای ردیف‌های دیگر چیده شده‌اند. صندلی‌های چرمی راحت را می‌توان به صورت برقی در حالت صاف قرار داد تا بتوان کاملا دراز کشید.

کلاس برتر

کلاس برتر فقط در برخی از قطارهای پرسرعت چین موجود است. هر واگن دارای ۱۶ صندلی و در هر انتها هشت صندلی است که این چیدمان اجازه داشتن بهترین چشم‌انداز را فراهم می‌کند. هر ردیف دارای سه صندلی است، همانطور که در یک واگن کلاس تجاری یافت می‌شود.

کلاس یک

فرست کلاس یا کلاس یک برای مسافرانی توصیه می‌شود که می‌خواهند سفری راحت را با قطار سریع‌السیر تجربه کنند و نمی‌خواهند هزینه زیادی برای آن بپردازند. قیمت آن، ارزان‌تر از کلاس تجاری و برتر است و صندلی‌ها از صندلی‌های درجه دو پهن‌تر هستند. هر ردیف دارای چهار صندلی است.

کلاس ۲

کلاس دوم رایج ترین و ارزان‌ترین کلاس بلیط قطارهای پرسرعت است. اگر قصد دارید تور چین با بودجه کم داشته باشید، انتخاب خوبی است.

نکات مفید در استفاده از قطارهای سریع‌السیر چین

قطارهای پرسرعت چین در هر ایستگاه توقف کوتاهی دارند که معمولا فقط چند دقیقه طول می‌کشد. برای مسافران بسیار مهم است که تا رسیدن به مقصد تعیین شده در قطار بمانند. زمان توقف کوتاه برای اطمینان از سفر کارآمد و رسیدن به موقع طراحی شده است، بنابراین برای مسافران مهم است که به برنامه پایبند باشند و از پیاده شدن پیش از موعد خودداری کنند.

قطارهای پرسرعت چین اغلب از ایستگاه‌های قطار خاصی در داخل شهر حرکت می‌کنند و این ایستگاه‌ها ممکن است در نقاط مختلف شهر واقع شوند. برای مسافران بسیار مهم است که بلیط‌های خود را به دقت بخوانند و ایستگاه حرکت را تایید کنند تا مطمئن شوند که به مقصد صحیح می‌روند. آگاهی از جزئیات ایستگاه از قبل به جلوگیری از سردرگمی کمک و شروع سفر آرام را تضمین می‌کند.

ممکن است در فصل اوج سفرها، به‌عنوان‌مثال در تعطیلات تابستانی، سال نو چینی و تعطیلات ملی قطار پر سر و صدا باشند. اگر سر و صدای زیاد را دوست ندارید از کلاس دوم بگذرید زیرا در فرست کلاس، صندلی برتر و کلاس تجاری ساکت‌تر است.

از آنجایی که غذای قطار گران و در انتخاب محدود است، ایده خوبی است که غذای خود را به همراه داشته باشید.

منبع:ایسنا

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=44163

دیدگاه شما

آخرین اخبار