خودرویی دوستدار محیط زیست
کد خبر: ۴۵۸۲۹ | تاریخ انتشار : ۱۲-۰۲-۱۴۰۳ - ۹:۵۷ | نسخه چاپی نسخه چاپی

خودروهای برقی، با تمام مشکلاتی که درباره آن‌ها مطرح می‌شود، دوستدار محیط زیست هستند و در این شرایط می‌توانند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند.

به گزارش ماشین نیوز ؛بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

 مهم ترین منفعت خودروهای برقی کمک آن به بهبود وضعیت آب و هوا در شهرها است. خودروهای برقی سهم بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارند. در طول سال یک خودروی برقی می تواند به طور میانگین از انتشار ۱.۵میلیون گرم دی اکسید کربن جلوگیری کند.
خودروهای برقی همچنین در کاهش آلودگی صوتی نیز نقش دارند و به دلیل بی سرو صدا تر بودن آنها نسبت به خودروهای متعارف رانندگی با آنها فضای آرام تری را برای همه فراهم می کند. در تمام کشورهای جهان رفتنم به سمت خودروهای برقی یک راه حل مهم برای کاهش آلودگی است.
هند به دنبال آن است که خودروهای برقی ۳۰ درصد از فروش این کشور در صنعت خودروسازی را تا سال ۲۰۳۰ تشکیل دهد. در آمریکا هنوز استفاده از همه خودروها با سوخت فسیلی منع نشده است. آمریکا اعلام کرده که نیمی از تمام خودروهای فروخته شده در ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ خودروهایی با آلایندگی صفر خواهند بود.
ایالت کالیفرنیا آمریکا هدف جداگانه ای را در پیش گرفته و قانونی را وضع کرده که بیان می کند که تمام خودروهای سواری و کامیون های جدیدی که در داخل ایالت به فروش می رسند باید تا سال ۲۰۳۵ میزان انتشار گازهای آلاینده صفر داشته باشند.در نروژ همه خودروهای جدید تا سال ۲۰۲۵ با میزان آلایندگی صفر تولید خواهند شد.
این کشور که بزرگترین تولید کننده نفت در غرب اروپا نیز هست قصد دارد همه خودروهای جدید را به «آلودگی صفر» برساند که به معنای تولید خودروهای با سوخت برق یا هیدروژن تا سال۲۰۲۵ است.همچنین کمسیون اروپا به دنبال پایان فروش خودروهای جدید دیزلی و بنزینی تا سال ۲۰۳۵ است.
در این بین، توسعه حمل‌ونقل عمومی و حرکت به‌سوی «برقی‌سازی» خودروها به‌ویژه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، راهکاری جدی است که همه مسؤولان درباره آن اتفاق نظر دارند زیرا کاهش آلودگی هوا، بسیاری از مشکلات و بیناری شهروندان را حل خواهد کرد. برای این هدف شهرداری تهران به سمت وارد کردن ماشین‌های برقی رفه است. قرار بر این شده تا ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲متری، ۲۵۰۰۰ دستگاه تاکسی سدان برقی، ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی‌بلند (suv)، ۱۰ هزار دستگاه ون و ۱۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی از چین خریداری شود‌.
این خودرو‌ها قرار است در بخش حمل و نقل عمومی فعالیت کنند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که برای این خودروها مطرح می‌کنند جایگاه شارژ و میزان برق مصرفی است در حال حاضر ۱۵ ایستگاه، ۷۴ دستگاه شارژ مستقر شده و در آینده نصب ۵۰۰۰ دستگاه تا انتهای سال ۱۴۰۳ در بیش از ۱۷۰۰ نقطه پیش بینی شده است.
عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، هم از توافق با شهرداری برای فراهم کردن زیرساخت ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی خبر داده و گفته است: برقی شدن خودروها، اختلالی در برقی‌رسانی شهری ایجاد نخواهد کرد؛ چراکه در ساعات شب تا صبح برق مازاد نیز در کشور وجود دارد و از حیث شارژ خودروها مشکلی وجود ندارد.
داریوش گلعلی‌زاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست  گفت: اضافه شدن خودروهای برقی یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا است، که خبر خوب این است که بیشتر این ماشین‌ها قرار است در حمل و نقل عمومی استفاده شوند.
وی ادامه داد: البته ما نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار توسعه آن ‌می‌تواند به به کاهش این آلودگی کمک کند.باید در کنار وارد کردن این خودروهای برقی، بخش فرسوده آن هم از رده خارج شوند.
گلعلی‌زاده افزود: مشکل نبود جایگاه شارژ هم با همکاری شهرداری و وزارت نیرو قرار است که حل شود و ایستگاه‌های بیشتری ایجاد شود.رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست بیان کرد: فقط مسئله ناترازی برق مهم است که از طریق توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر قابل حل است؛وزارت نیرو گفته است تا پایان سال ۱۴۰۴؛ ۱۱۵۰۰ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر وارد چرخه شود.
وی تصریح کرد: عمر باتری این خودروها بین ۵ تا ۱۱ سال است و بعد از آن هم مثل سایر زباله‌های الکتریکی تفکیک شده و کارخان‌های مناسب این پسماند ایجاد خواهد شد.
منبع:فارس
........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=45829

دیدگاه شما

آخرین اخبار