مقایسه تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت
کد خبر: ۵۳ | تاریخ انتشار : ۱۳-۱۰-۱۴۰۰ - ۹:۵۰ | نسخه چاپی نسخه چاپی

در سال های گذشته با ورود خودروهای متنوع چینی و گاهی کره ای هم چون ریو و اکسنت به بازار ایران، دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا سعی کردند تا با معرفی محصولات جدیدی هم چون دنا پلاس توربو اتومات، شاهین و اکنون تارای اتوماتیک، تا حدی بازار خودروهای رده بالاتر را نیز که کاملا به چینی ها و کره ای ها واگذار شده بود، مجددا به دست گیرند.

به گزارش ماشین نیوز ؛در این مقاله قصد داریم تارا اتوماتیک را با هیوندای اکسنت مونتاژی مقایسه کنیم و نقاط قوت و ضعف هر یک را بیان نماییم.

مقایسه طراحی ظاهری تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت

تیم طراحی تارا سعی داشته اند تا با ایجاد تغییراتی عمده در چهره پژو ۳۰۱، محصولی متفاوت از این سدان فرانسوی را خلق نمایند و فارغ از بحث زیبایی یاعدم زیبایی محصول، باید عنوان کرد که به این مهم دست یافته اند.
نمای جلو و عقب تارا خصوصا در نمونه اتوماتیک و بهره گیری آن از جلوپنجره با طرح لانه زنبوری، سپر با خطوط معکوس و دی لایت های نواری که در سپر جانمایی شده اند، به خودی خود زیباست اما ساید این خودرو ساده تر از حد معمول جلوه می‌کند و نیاز به خط شخصیتی تند و تیز تر کاملا مشهود است. آینه‌های جانبی خودرو زیبا هستند و به گفته مدیران شرکت ایران خودرو، به زودی راهنما های روی گلگیر نیز از این خودرو حذف خواهند شد.
رینگ های پژویی تارا اتوماتیک هم طراحی زیبایی دارند اما بهتر بود تا از نمونه های دو رنگ (خاکستری متال و نقره ای مشابه پژو ۲۰۰۸) برای رینگ ها استفاده می‌شد تا چهره خودرو بازهم به روز تر جلوه نماید.

مقایسه تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت
مقایسه تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت

در نمای عقب تارا اتوماتیک هم شاهد چراغ های به هم پیوسته هستیم که از المان های به روز در طراحی به حساب می‌آیند اما گرافیک داخلی آن ها که به گفته شرکت از عناصر معماری ایرانی برگرفته شده، مورد انتقاد مشتریان و بازار قرار گرفته است و به نظر می‌رسد در آینده ای نزدیک شاهد اصلاحاتی برای گرافیک داخلی چراغ های عقب در نمونه اتومات خواهیم بود.
در طرف مقابل اکسنت را داریم. نسلی که بخاطر از سر گیری تحریم ها، خیلی زود از خطوط مونتاژ کرمان موتور به کنار رفت و اکنون نمونه های صفر کیلومتر این خودرو به صورت محدود با مدل ۱۳۹۷ یافت می‌شوند.
طراحی نمای جلوی اکسنت با جلوپنجره چند ضلعی و بزرگ که پلاک در میان آن جانمایی شده است، کاملا یادآور زبان طراحی نسل قبل هیوندای است و اندکی از مد افتاده به نظر می‌رسد. اما به لحاظ هماهنگی طراحی و دقت مونتاژ در جایگاه مناسبی قرار می‌گیرد.

مقایسه تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت
مقایسه تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت

در نمای کناری اکسنت شاهد رینگ های آلومینیومی دو رنگ هستیم که نسبت به تارا اتوماتیک ظریف تر و اندکی به روز تر جلوه می‌کنند و خط شخصیت خودرو هم که از گلگیر جلو شروع شده و با عبور از روی دستگیره ها به چراغ عقب می‌رسد، نمای شارپ تر و پویا تری را به نسبت تارا برای اکسنت ایجاد کرده است.
اما در خصوص نمای عقب اکسنت باید اذعان داشت اگر نمره پایین تری نسبت به تارا دریافت نکند، بالاتر هم نیست. طرح فیزیکی چراغ ها و گرافیک داخلی آن ها کاملا قدیمی هستند و از هیچ نوآوری برای طراحی قسمت عقب اکسنت استفاده نشده است.

نمای داخلی تارا و اکسنت

به سراغ فضای داخلی دو خودرو می‌رویم. در تارا تا حدود زیادی با همان طرح آشنای پژو ۳۰۱ طرف هستیم. با این تفاوت که در نمونه های اتوماتیک تارا از قالب های تو دری فاز ۳ پژو ۳۰۱ بهره گرفته شده است. طرح غربیلک فرمان زیبا بوده اما بی شک زیباترین بخش کابین طراحی اهرم دنده تارا اتوماتیک است که واقعا شکیل و زیبا جلوه می‌نماید.
دکمه استارت مانند برخی از خودروهای گروه PSA هم چون پژو ۵۰۸ نسل قبل و سیتروئن C3-XR در سمت چپ فرمان تعبیه شده است و سانروف هم ابعادی بزرگ، قابل قبول و کاربردی دارد. نکته جالب توجه در خصوص تارا اتومات استفاده از تریم چرم و پارچه برای آن است که فضای داخلی اتاق را به نسبت لوکس تر و جذاب تر جلوه می‌دهد.

مقایسه تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت
مقایسه تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت

فضای داخلی نیز مهندسی شده است و نسبت به ابعاد بدنه با کابینی جادار و راحت مواجه هستیم و به جرات با فضایی به مراتب راحت تر از دنا پلاس و حتی همین رقیب کره‌ ای یعنی اکسنت سر و کار داریم زیرا فاصله محوری تارا با ۲۶۵۲ میلی متر به نسبت اکسنت با ۲۵۷۰ میلی متر طول، به میزان قابل توجهی فضای پای راحت تری را برای سرنشینان به ارمغان آورده است.
اما در اکسنت هم به رسم خودروهای اقتصادی با داشبوردی نسبتا ساده ولی شکیل مواجه می‌شویم. اکثر متریال کابین از پلاستیک با کیفیت است و حتی در پوشش صندلی ها نیز خبری از چرم نیست و صرفا از پارچه ی نسبتاً باکیفیت بهره گرفته شده است. داشبورد اکسنت ارگونومی مناسبی دارد اما پنل میانی آن به لحاظ بصری بیش از حد باریک جلوه می‌کند و مکانیزم پله ای جعبه دنده چهار سرعته آن هم به همراه نوع طراحی اهرم تعویض دنده، قدیمی به نظر می رسد.

مقایسه تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت
مقایسه تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت

امکانات ایمنی و رفاهی تارا اتوماتیک و اکسنت

در بحث امکانات ایمنی و رفاهی خودروی تارا اتوماتیک می‌توان به مواردی همچون سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، چهار عدد کیسه هوا، کروز کنترل، فرمان برقی، مانیتور، میرور لینک، بلوتوث، کلیدهای کنترلی روی فرمان، دی لایت، دوربین و سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری و هرزگردی،سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، آینه‌های تاشو برقی، فرمان چرمی، تریم داخل چرم و پارچه، صندلی های جلو برقی، سنسور نور و باران، سیستم تهویه دیجیتال و… اشاره نمود که این خودرو را به کامل ترین خودروی تولیدی با برند ملی بدل کرده است.
اما در اکسنت با امکانات تا حدی کمتر مواجه می‌شویم. اکسنت مونتاژی کرمان موتور دارای امکاناتی مانند شش عدد ایربگ، سانروف، سیستم ورود و استارت دکمه ای، فرمان برقی، مانیتور، بلوتوث، کلیدهای کنترلی روی فرمان، دوربین و سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری، سنسور نور، تهویه مطبوع اتومات و… است.
اکسنت نسبت به تارا کروز کنترل، سنسور باران،آینه های تاشو برقی، صندلی های برقی و تریم چرمی را کمتر دارد و در عوض سیستم تهویه اتومات و دو ایربگ بیشتر را ارائه می‌نماید.
در زمینه آپشن‌های ایمنی و رفاهی همانطور که قابل مشاهده است تارای اتوماتیک اصلا خودروی دست و پا بسته‌ای نیست و از این حیث در سطح مناسبی قرار دارد.

مشخصات فنی تارا اتوماتیک و اکسنت

تارا از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر بهره می گیرد. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو بر عهده یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک است. مصرف سوخت ترکیبی تارا با این پیشرانه کوچک عدد مناسب ۷.۰۶ را نشان می‌دهد.
اکسنت نیز مانند تارا از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر بهره می‌گیرد. انتقال قدرت در اکسنت از طریق بک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو صورت می‌پذیرد و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر است.
برتری ۸ اسب بخاری و همچنین ۱۱ نیوتن متری پیشرانه اکسنت نسبت به تارا و همچنین وزن سبک تر آن که دقیقا ۱۰۰ کیلوگرم نسبت به تارا کمتر است، متاسفانه با گیربکس ۴ سرعته اکسنت کاملا رنگ می‌بازد و در عمل برتری خاصی احساس نمی‌شود.

پیشرانه و قوای محرکه هیوندای اکسنت
پیشرانه و قوای محرکه هیوندای اکسنت

و سخن پایانی

در پایان این مطلب و با توجه به پارامتر های بیان شده باید گفت که در صورت بازاریابی صحیح، گسترش خدمات پس از فروش و همچنین اصلاح برخی از ایرادات مونتاژی و ضعف های بصری، این سدان ایرانی شانس پنجه در پنجه شدن و حتی پیروزی بر رقبای چینی و برخی از رقبای کره ای مانند همین اکسنت را داراست و می‌تواند در بازار کشور های در حال توسعه نیز موفق ظاهر شود و در جایگاه یک محصول ایرانی و اقتصادی، فروش خوبی را برای ایران خودرو رقم بزند.

 

منبع:  پایگاه خبری اسب بخار

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=53

دیدگاه شما

آخرین اخبار