چرا نباید خودرو را به‌صورت “وکالت‌نامه‌ای” معامله کنیم؟!
کد خبر: ۵۹۰۶ | تاریخ انتشار : ۰۲-۰۳-۱۴۰۱ - ۸:۴۶ | نسخه چاپی نسخه چاپی

برخی از هموطنان همچنان اقدام به ارائه وکالت‌نامه برای نقل و انتقال خودرو می‌کنند و بارها دیده شده که خریدار ماه‌ها با گذشت زمان اعتبار وکالت‌نامه، اقدام به تعویض پلاک نکرده و فروشنده نیز بی‌خبر از ماجرا است!

به گزارش ماشین نیوز ؛پلیس راهور بارها نسبت به ارائه وکالت‌نامه برای نقل و انتقال خودروها هشدار داده و اعلام کرده است که هموطنان تا جای ممکن از ارائه وکالت‌نامه برای نقل و انتقال خودرو خودداری کنند زیرا این کار معایب و آسیب‌های احتمالی زیادی درپی خواهد داشت.

با این تفاسیر برخی از هموطنان همچنان اقدام به ارائه وکالت‌نامه برای نقل و انتقال خودرو می‌کنند و بارها دیده شده که خریدار، ماه‌ها با گذشت زمان اعتبار وکالت‌نامه، اقدام به تعویض پلاک نکرده و فروشنده نیز بی‌خبر از ماجرا است، در صورتیکه اگر طی این مدت، خریدار با خودرویی مذکور تصادفی مخصوصاً جرحی یا فوتی رقم بزند یا اینکه با خودروی مذکور جرمی صورت گیرد، عملاً فروشنده نیز به دردسر خواهد افتاد!

سرهنگ علی محمدی؛ رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور با بیان اینکه فروشنده و خریدار خودرو باید به‌صورت همزمان در مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک حضور داشته باشند، گفت: متأسفانه وکالت برای تعویض پلاک خودرو مشکلات فراوانی برای خریدار و فروشنده ایجاد می‌کند، در برخی موارد ارکان اصلی خودرو عوض شده یا خودرو تصادف شدید بالای ۶۰ درصد داشته لذا بنابر تشخیص پلیس، خودرو ایمنی و استاندارد لازم را برای شماره‌گذاری ندارد و خریدار عملاً نمی‌تواند خودرو را تعویض پلاک کند، در این حال فروشنده پول خودرو را گرفته و خریدار متضرر می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر پیش آمده که خودرو سرقتی بوده و مشکلات زیادی برای خریدار ایجاد کرده و فروشنده نیز متواری شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: در موارد عکس هم فروشنده وکالت داده و خریدار تعویض پلاک نکرده و تخلفات رانندگی که در این مدت مرتکب شده در کد ملی فروشنده نشسته و جریمه‌ها برای فروشنده آمده است.

این مقام انتظامی با تأکید بر اینکه خریدار و فروشنده خودرو باید ابتدا به مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک مراجعه کرده و پس از بررسی و کنترل اصالت خودرو و مدارک مربوطه تعویض پلاک کنند، متذکر شد: با توجه به مشکلات یادشده، فروشندگان و خریداران خودرو از دادن و گرفتن هرگونه وکالت برای نقل و انتقال خودرو جداً خودداری کنند تا متضرر نشوند.

محمدی در پاسخ به این سؤال که فروشنده خودرو در صورت ارائه وکالت‌نامه به خریدار و عدم تعویض پلاک توسط خریدار باید چه اقدام قانونی انجام دهد، گفت: در اینگونه موارد باید فروشنده به مراجع قضائی مراجعه کند و دادخواست توقیف و الزام به فک پلاک بگیرد تا مراحل قانونی انجام شود البته این کار نیز زمان‌بر است.

وی با تأکید بر اینکه اکنون اخذ نوبت تعویض پلاک به راحتی امکان‌پذیر است و این کار در مدت نیم ساعت انجام خواهد شد، گفت: خرید و فروش وکالتی آسیب زیادی برای هر دو طرفین دارد.

منبع: تسنیم

برچسب ها:, , , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=5906

دیدگاه شما

آخرین اخبار