دلایل افزایش قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده
کد خبر: ۵۹۸۴ | تاریخ انتشار : ۰۳-۰۳-۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴ | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده با تشریح دلایل افزایش قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: طرح گواهی صرفه جویی انرژی با هدف بهبود شرایط نوسازی خودروهای فرسوده در نوبت طرح در هیأت دولت است.

به گزارش ماشین نیوز ؛ محمود مشهدی شریف در مورد دلیل افزایش قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، اظهار کرد: قیمت گواهی اسقاط در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ حدود ۴ میلیون تومان بود اما از تیر ۱۳۹۶ با توقف واردات خودرو، صدور گواهی اسقاط خودروهای فرسوده عملاً مصرفی نداشت و این مسئله باعث کاهش تقاضا برای خرید گواهی شد به طوری که فقط برای خودروهای موجود در گمرک گواهی اسقاط مصرف می شد.

وی ادامه داد: این اتفاق، کاهش قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده را به همراه داشت و مراکز اسقاط از روی ناچاری و به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی، نسبت به فروش پایینتر از قیمت تمام شده گواهی اسقاط اقدام می‌کردند که باعث شد قیمت گواهی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یابد.

مشهدی شریف با بیان اینکه از ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ دوباره محلی برای صدور گواهی اسقاط خودروهای فرسوده بابت تولید موتورسیکلت پیدا شد، افزود: شرکت های سازنده کامیون نیز از آن زمان متقاضی دریافت گواهی اسقاط شدند. با توجه به اینکه به طور متوسط سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه موتور در کشور تولید می شود و با توجه به اینکه اسقاط هر سواری معادل ۷ موتور سیکلت است، بین ۳۰ تا ۴۰ هزار فقره گواهی اسقاط مورد نیاز بود.

وی ادامه داد: در این شرایط انباشت گواهی اسقاط در مراکز اسقاط ۸۰ تا ۱۰۰ هزار فقره بود به عبارتی تولیدکنندگان موتورسیکلت طی دو سال تمام گواهی اسقاط موجود در مراکز اسقاط را مصرف کردند.

رشد قیمت گواهی اسقاط در پی گرانی خودرو

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده تصریح کرد: در این شرایط باید گواهی اسقاط جدید تولید می‌شد اما طبیعی بود که قیمت گواهی جدید بر اساس قیمت جدید خودروهای فرسوده تعییین می‌شد، نه مطابق با نرخ های سال ۱۳۹۶ و قبل از آن. به عبارتی وقتی قیمت پراید از ۲۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده به تبع قیمت خودروی فرسوده نیز افزایش یافته و دیگر کسی حاضر نیست آن را با قیمت ۵ یا ۶ میلیون تومان به مراکز اسقاط تحویل دهد.

 وی افزود: در پی افزایش قیمت خودرو، قیمت خودروهای فرسوده نیز به شدت افزایش یافت اما قیمت گواهی اسقاط افزایش چندانی نداشته به طوری که قیمت هر گواهی در بهمن ۱۴۰۰ حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

مشهدی شریف ادامه داد: در اسفند ۱۴۰۰ که سازندگان موتور سیکلت تقاضای زیادی برای دریافت گواهی اسقاط داشتند مراکز اسقاط باید خودروهای فرسوده را با قیمت روز تحویل می‌گرفتند و گواهی جدید صادر می کردند به طوری که قیمت خودروهای فرسوده به بیش از ۱۵ میلیون تومان رسید.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خودروهای فرسوده باز هم بالاتر رفته است، گفت، ممکن است نرخ خرید این خودروها توسط مراکز اسقاط بالاتر هم برود زیرا قیمت خودرو افزایش داشته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده ادامه داد:مطابق آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، خودروسازان و واردکنندگان خودرو به عنوان مسئول اسقاط معرفی می شوند و این به معنی آن است که آنها باید نسبت به خرید خودروهای فرسوده از مالکان و تحویل به مراکز اسقاط اقدام کنند. حال آنکه مراکز اسقاط جهت تسهیل فرآیند اسقاط خودرو و در راستای تعامل بیشتر با تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت اقدام به جمع آوری خودرو به نیابت از آنها می کنند تا مدت زمان اسقاط به نفع آنها کاهش یابد.

پیشنهاد مراکز اسقاط برای صدور گواهی اسقاط با کمترین هزینه

مشهدی شریف تاکید کرد: اگر این موضوع باعث ایجاد این سوء تفاهم در میان تولیدکنندگان شود که مراکز اسقاط اقدام به گران کردن گواهی می کنند، پیشنهاد ما این است که آنها مطابق وظیفه قانونی خود مستقیما نسبت به خرید خودروی فرسوده از مالکان اقدام کنند و مراکز اسقاط نیز با کمترین هزینه حاضر به اسقاط خودروهای آنها هستند.

به گفته وی، ارزش ضایعات آهن یک دستگاه پیکان حدود ۷ میلیون تومان است در حالی که هزینه صدور گواهی اسقاط این خودرو ۱۲.۵ میلیون تومان در می آید. در چنین شرایطی امکان ندارد که گواهی اسقاط ۴ میلیون تومان تمام شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده تصریح کرد: بخشی از گواهی اسقاط خودروهای فرسوده از محل اسقاط تاکسی ها تامین می شود که قبلاً قیمت هر تاکسی فرسوده ۱۰ میلیون تومان بود اما حالا به بیش از ۳۱ میلیون تومان رسیده و اخیراً نیز بحث افزایش قیمت مطرح است.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده اردیبهشت هر سال از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع می شود، گفت: مراکزاسقاط هیچگونه دخالتی در تعیین قیمت گواهی اسقاط ندارند و نرخ گواهی اسقاط تابع نرخ خودروی فرسوده‌است. در واقع قیمت گواهی اسقاط خودروی فرسوده حاصل قیمت روز خودرو منهای ارزش ضایعات آن است و باید بهای قیمت، هزینه اسقاط و سود منطقی مرکز اسقاط نیز اضافه شود.

وی افزود: امسال نیز باید این اتفاق بیفتد که البته تا  به حال این کار صورت نگرفته ولی امیدواریم طی ۱۰ روز آینده قیمت جدید و عادلانه مشخص شود، هر چند بهتر است این موضوع به صورت مصوبه هیأت دولت درآید.

طرح گواهی صرفه جویی انرژی؛ منتظر تصویب در هیات دولت

مشهدی شریف با تاکید بر لزوم ورود دولت به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: اگر دولت از این مسئله حمایت نکند تولید گواهی اسقاط به بن بست می رسد، چرا که هزینه صدور گواهی به طور سرسام‌آوری افزایش یافته و تا به قیمت واقعی برسد برای متقاضیان اسقاط، صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه طبق قانون باید معادل ۲۵ درصد خودروهای تولیدی کشور اسقاط شود، افزود: این رقم حدود ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده می شود و با توجه به استفاده این خودروها توسط اقشار ضعیف جامعه، آنها تمایل زیادی به اسقاط با قیمت پایین ندارند که برای حل این مشکل نیازمند تسهیلات دولتی هستیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده توضیح داد: در این راستا «طرح گواهی صرفه جویی انرژی» را آماده کردیم که به مجلس، وزرای صنعت و اقتصاد، ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه ارائه شده و قرار است برای تصویب در هیئت دولت مطرح شود.

وی در مورد جزئیات این طرح توضیح داد: در این طرح عنوان شده که مصرف بنزین یک دستگاه خودروی نو ۴.۱۲ لیتر کمتر از یک خودروی فرسوده است. در صورت جایگزینی خودروهای فرسوده، با احتساب تفاوت قیمت هر لیتر بنزین آزاد و بنزین صادراتی (۱۸ هزار تومان) روزانه بیش از ۷۰ هزار تومان صرفه‌جویی بنزین برای هر خودرو خواهیم داشت که این رقم در طول یک سال معادل ۲۵ میلیون تومان خواهد بود.

مشهدی شریف با بیان اینکه در این مورد باید به کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات و پایین آمدن نرخ مرگ و میر نیز توجه کنیم، افزود: اگر دولت برای یک سال پرداخت این مبلغ را بپذیرد طی سال‌های بعد از آن می تواند از منافع اجرای طرح برخوردار شود.

بنا بر اعلام انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده،  وی ادامه داد: بر این اساس دولت به متقاضیان اسقاط خودروهای فرسوده، گواهی صرفه جویی انرژی تحویل می دهد که در بورس قابل خرید و فروش خواهد بود و این رقم علاوه بر مبلغ خودروی فرسوده، کمک نسبتاً خوبی به صاحبان این خودروها خواهد کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده تصریح کرد:پیش بینی می کنیم از این محل ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار گواهی اسقاط طی سال جاری صادر شود.

وی همچنین با اشاره به پیش بینی  صورت گرفته در قانون بودجه ۱۴۰۱ بابت تخصیص ۱۰ درصد خودروهای عرضه شده از طریق قرعه کشی خودروسازان به صاحبان خودروهای فرسوده، گفت: این مسئله نیز می‌تواند مشوق مناسبی برای صاحبان خودروهای فرسوده باشد که قرار بود در اولین قرعه‌کشی خودروسازان اعمال شود.

وی در پایان با اشاره به تغییرات مدیریتی ایجاد شده در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: امیدواریم گام های موثری در جهت نوسازی ناوگان فرسوده کشور بردارد و رکود ۵ ساله مراکز اسقاط خودروهای فرسوده رفع شود.

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=5984

دیدگاه شما

آخرین اخبار