توقف صادرات گسترده قطعه به دلیل مشکل نقدینگی
کد خبر: ۸ | تاریخ انتشار : ۱۱-۱۰-۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰ | نسخه چاپی نسخه چاپی
یک فعال قطعه‌سازی خبر داد:

با توجه به وضعیتی که محدویت‌های ناشی از تحریم و کرونا در دو سال گذشته ایجاد کرد، بسیاری از قطعه‌سازان با مشکل روبه‌رو شدند. اما برخی دیگر روند معرفی طراحی، ساخت و معرفی محصول جدید با قابلیت تولید انبوه را به‌رغم موانع موجود را ادامه دادند.

باتوجه به شرایطی که محدودیت‌های تحریمی و شیوع کرونا برای قطعه‌سازان ایرانی به‌خصوص طی دو سال اخیر به وجود آورده است، قطعه‌سازان با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند. اما با وجود این شرایط، قطعه‌سازانی هم با تولید محصولات جدید به فکر افزایش تولید و انجام صادرات هستند. اما این قطعه‌سازان نیز به دلیل شرایط ناشی از تحریم و کرونا و مشکلات گریبان‌گیر صنعت خودرو با مشکل نقدینگی روبه‌رو شده‌اند، تاجایی‌که سرمایه در گردش خود را از دست داده‌اند.
قیمت‌گذاری دستوری خودرو که نرخ‌ها را در قراردادهای قطعه‌ساز و خودروساز به‌ناچار پایین نگه داشته است، از یک‌سو و سنگین شدن مطالبات معوق قطعه‌سازان از سوی دیگر به این مشکلات دامن زده‌اند. در همین رابطه با حمیدرضا پورشوقی، مدیرعامل شرکت «یکتارساسازه» – تولیدکننده انواع قطعات برقی خودرو و انواع رله- گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
با توجه به وضعیتی که محدویت‌های ناشی از تحریم و کرونا در دو سال گذشته ایجاد کرد، بسیاری از قطعه‌سازان با مشکل روبه‌رو شدند. اما برخی دیگر روند معرفی طراحی، ساخت و معرفی محصول جدید با قابلیت تولید انبوه را به‌رغم موانع موجود را ادامه دادند. مجموعه شما در این خصوص چه برنامه‌هایی را دنبال کرده است؟
همان‌طور که می‌دانید، سهم قطعات الکترونیک از ارزبری هر خودرو ۵۲۰ یورو است و در این زمینه جای کار بسیار داریم.
فعالیت مجموعه ما نیز در حوزه تولید قطعات برقی خودرو و انواع رله بوده و محصول جدیدی که وارد سبد خود کرده‌ایم، یک محصول استراتژیک است که موفق به تولید آن در ایران با تاییدیه شرکت PSA یا همان پژو-سیتروئن شده‌ایم. این در حالی است که هیچ‌یک از دیگر بوق‌هایی که در ایران تولید می‌شوند، این تاییدیه را ندارند، زیرا استانداردهای آن را پاس نکرده‌اند.

آیا خودروسازان داخلی از این محصول در خطوط تولید خود استفاده خواهند کرد؟
بله؛ این بوق خودرو که به‌صورت دیسکی و شلتاید تجاری‌سازی شده، طی قراردادی که با شرکت سایپکو منعقد شده است، در اختیار گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار خواهد گرفت.
درحال‌حاضر کدام محصولات داخلی‌سازی‌شده دیگر قابلیت تولید انبوه دارند یا در سال جاری به تولید رسیده‌اند یا خواهند رسید؟
محصول دیگری که امسال تولید کرده‌ایم، «میکرو رله» و جزو تولیدات جدید میکرو برای خودروهای جدید است که شامل ۴ و ۵ پایه می‌شود. محصول بعدی که به‌صورت آنبرد است، «رله‌جنرال» نام دارد که هم در لوازم خانگی و هم در لوازم خودرو کاربرد دارند. نکته مهم این است که در خودروهای جدید، تمام رله‌ها در رله‌باکس جمع‌آوری شده‌اند و به این ترتیب مناسب استفاده در سیستم برق‌والکترونیک BCM (سامانه مدیریت و نظارت عملیاتی بر خودرو) هستند، یعنی همان یونیت کنترلی که متضمن ‌کارکرد صحیح و دور از خطر سیستم‌های خودرو و نیز موجب کاهش میزان سیم‌کشی‌های خودرو است.

چقدر سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای تولید محصولات جدید انجام شده است؟
این مجموعه برای سه خط تولید جدید، یعنی «خط بوق» که هم دیسکی و هم شلتاید است، «خط میکرو رله» و «خط رله جنرال» حدود ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۲۰۰ نفر نیروی جدید را نیز جذب کرده است.

این محصولات چه سهمی از بازار را هدف گرفته‌اند؟
با تولید این محصول جدید، حداقل ۵۰درصد سهم از تامین بوق ایران‌خودرو و ۵۰درصد سهم از تامین بوق سایپا را در اختیار خواهیم گرفت. در میکرو رله هم ۲۰درصد سهم بازار را داریم. در انواع رله‌های دیگر نیز تقریبا ۴۰‌درصد سهم بازار را در اختیار داریم.

در حوزه خدمات پس از فروش چه برنامه‌های در دست اجرا دارید؟
در حوزه خدمات پس از فروش نیز با برندهای بزرگی کار می‌کنیم. می‌توانم بگویم درحال‌حاضر حدود ۳۰ تا ۳۵درصد سهم بازار خدمات پس از فروش در تمام قطعات رله در اختیار ماست.

درحال‌حاضر بزرگ‌ترین مشکل شما چیست؟
تامین سرمایه در گردش امروز بزرگ‌ترین دغدغه و معضل قطعه‌سازانی همچون ما محسوب می‌شود. به بیان دیگر، تنها مشکلی که تولیدکننده ایرانی اکنون با آن روبه‌رو است، کمبود نقدینگی به‌حساب می‌آید.
متاسفانه هزینه تامین مالی در کشور ما بسیار بالاست. از یک‌سو، بانک‌ها بهره‌های بالا می‌گیرند و برای اعطای تسهیلات نیز وثیقه‌های سنگین طلب می‌کنند. همین موضوع رقابت را برای ما در عرصه جهانی سخت کرده است.

چه انتظاری از دولت سیزدهم دارید؟
خواسته ما این است که با بانک‌ها صحبت کنند تا به تولیدکننده واقعی وام با بهره پایین و بدون وثیقه بدهند. وثیقه ما همان تولید است، اکنون به ۲۰میلیارد سرمایه در گردش برای این سه خط تولید نیاز داریم اما به هر بانکی مراجعه کرده‌ایم، می‌گوید وثیقه ۳۰میلیاردی بیاورید. درحالی‌که اگر من وثیقه و مِلک ۳۰میلیاردی در تهران داشتم، هیچ‌وقت درخواست وام ۲۴درصدی از بانک نمی‌کردم. مشکل ما این است که بانک‌ها وثیقه سنگین می‌خواهند، سنگ‌اندازی می‌کنند و متاسفانه پول را به تولیدکننده واقعی نمی‌دهند و پول‌ها بیشتر به دست دلال‌ها می‌رسد. در همین نظام اقتصادی تورم‌زا نیز اگر وام را به تولیدکننده واقعی بدهند، هم اشتغال‌زایی و ارزآوری می‌کند و هم مانع خروج ارز از کشور می‌شود.

برنامه شما برای صادرات چیست؟
برای عراق و سوریه بازاریابی کرده‌ایم. این درحالی است که اگر سرمایه در گردش تامین شود، صادرات هم خواهیم داشت.

برای صادرات چه میزان برآورد کرده‌اید؟
مشکل امروز قطعه‌سازان، سرمایه در گردش است. قطعه‌سازانی مانند ما تنها با ۲۰میلیارد تومان سرمایه در گردش، قادر به ایجاد ۲۰۰ اشتغال پایدار و حداقل سه‌میلیون دلار صادرات قطعه به سوریه و عراق هستند.

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=8

دیدگاه شما

آخرین اخبار