به زودی سهام دولت در خودروسازی واگذار می شود
کد خبر: ۱۰۱۹ | تاریخ انتشار : ۰۵-۱۱-۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷ | نسخه چاپی نسخه چاپی
فاطمی امین:

وزیر صمت دولت سیزدهم گفت: در اسرع وقت سهام های سازمان گسترش به سهامداران خصوصی واگذار می شود.

به گزارش ماشین نیوز ؛سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در نشست علنی امروز (سه شنبه ۵ بهمن) مجلس در جریان رسیدگی به سوال نماینده رباط کریم و بهارستان، گفت: بنگاه داری را برای دولت آفت می دانم و تمایل ندارم که وزارت صمت در این زمینه اقداماتی داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شرکت ایران خودرو ۸ درصد بانک ها( صادرات، تجارت و ملت)، ۵.۷ درصد سازمان گسترش، ۲۵ درصد شرکت کروز، ۳ درصد صندوق بازنشستگی فولاد، ۵ درصد آتیه صبا، ۵ درصد سرمایه گذاری ملی ، ۲۵ خود سهام داری، سهامدار هستند.

وزیر صمت بیان کرد: ترکیب هیات مدیره ایران خودرو براساس سهام ها مشخص شده است و به آرای این ترکیب خدشه ای وارد نیست که اگر مشکلی داشت، سازمان بورس ورود می کرد. با این حال با تعلق گرفتن دو صندلی به سازمان گسترش مخالف هستم چرا که حضور دولت در شرکت ها را زیبنده نمی دانم.

فاطمی امین درخصوص سهام های شرکت سایپا گفت: ۱۷ درصد سازمان گسترش، ۱۵.۶ درصد صندوق بازنشستگی فولاد و ۴۰ درصد خود سهام داری داریم که ترکیب هیات مدیره این شرکت نیز قانونی است و خدشه ای به آن وارد نمی شود، با این حال به دنبال واگذاری سهام های دولت به صورت بلوکه به سرمایه گذاران هستیم، چرا که با حضور سرمایه داران خرد، مدیریت شرکت های خودروساز با مشکل مواجه می شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: در اسرع وقت سهام های سازمان گسترش به سهامداران خصوصی واگذار می شود.

فاطمی امین تاکید کرد: ما به عنوان دولت با سهامداری در شرکت ها و بنگاه ها مخالف هستیم، این آفتی است که از گذشته شکل گرفته است که در اسرع وقت از آن خارج خواهیم شد و تمرکز وزارتخانه را بر روی کارهای مدیریتی می گذاریم، چرا که نمی خواهیم مشکلات این بنگاه ها برگردن دولت بیفتد.

وی ادامه داد: ترکیب هیات مدیره این بنگاه ها قانونی بوده و هیچ گزارش تخلفی از سوی سازمان بازرسی و سازمان بورس ارائه نشده است، با این حال دغدغه آقای نوروزی را قبول دارم اما این مسئله ای است که به ما با ارث رسیده و در اسرع وقت باید آن را حل کنیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم درخصوص مقایسه کردن شرکت های خودروساز توضیح داد: نحوه قیمت گذاری شورای رقابت کاری کرد که شرکت هایی که بر پایه واردات بودند، سود کردند و شرکت هایی که در بر پایه تولید بودند، زیانده شدند. این امر به دلیل نظام قیمت گذاری است که باید هر چه زودتر مسئله حل شود.

فاطمی امین با بیان اینکه در سایر صنایع از جمله غذایی، نساجی، لوازم خانگی و… چالش هایی وجود دارد، گفت: خوشبختانه توانستیم با موفقیت مسائل را در سایر صنایع حل کنیم، بنده در روز رأی اعتماد قول دادم قیمت سیمان به قبل از گرانی ها بازگردد و عده ای گفتند در این کشور امکان ندارد کالایی گران شود و دوباره ارزان شود، اما دیدیم در بازه یک ماهه قیمت سیمان به قبل از گرانی ها بازگشت و تا به امروز بازار آن با ثبات بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه فولاد نیز همین گونه رفتار شد، قیمت ورق و میلگرد با وجود قطعی کار و بکارگیری یک سوم از توان تولید فولاد مبارکه ثابت ماند. با وجود اینکه دلار به ۳۰ هزار تومان هم رسید.

وزیر صمت با بیان اینکه برای مدیریت صنعت خودرو ۹ پروژه تعریف شده است، توضیح داد: در این پروژه ها بیان شده است که در سال ۱۴۰۱ احیای اولیه صنعت خودرو را خواهیم داشت و به تولید ۶ هزار دستگاه می رسیم، در سال ۱۴۰۲ سرمایه گذاری بیشتر می شود و در نهایت در سال ۱۴۰۴ صنعت خودرو به رشد افتخارآفرینی خواهد رسید. بنابراین باید گفت برای حل مسائل صنعت خودرو به دو سال زمان نیاز داریم تا از آشفتگی خارج شویم.

این عضو کابینه دولت رئیسی با تاکید بر اینکه وزارت شفاف دارد، گفت: در نظر داریم هر سه ماه یکبار گزارش شفافی از عملکرد وزارتخانه منتشر کنیم، اخیراً جزئیات ۱۰۰ پروژه را برای همه نمایندگان ارسال کرده ایم و امیدواریم با پیگیری ها از وضعیت ناگوار صنعت خودروسازی با اصلاح ساختار و مدیریتی خارج شویم.

همچنین سید رضا فاطمی امین در پاسخ به سوال محمد باقری بناب در خصوص بی کیفیتی خودروهای داخلی، گفت: موضوع بی کیفیت خودروها قابل انکار نیست و خریداران خودرو در این زمینه شکایت دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این زمینه عرایضم را در دو بخش مطرح می‌کنم که چرا کیفیت خودروها پایین است و اینکه باید چه کاری در این زمینه انجام شود و چه برنامه‌ای داریم.

وی تأکید کرد: حدود ۷۰ درصد کیفیت خودرو مربوط به کیفیت قطعه می‌شود و ۳۰ درصد مربوط به مونتاژ و خودروسازی. اینکه کیفیت قطعه پایین باشد به روابط بین خودروسازان و قطعه سازان برمی گردد چرا که این روابط به خوبی تنظیم نشده است و پول قطعه‌ساز در زمان مناسب داده نمی‌شود و با تأخیر داده می‌شود و گاهی مبالغ و قیمت‌ها به درستی تعیین نمی‌شود و قطعه‌ساز کیفیت را پایین می‌آورد. خودروساز که در موضوع نقدینگی دچار مشکل است و در واردات هم مشکل دارد از قطعه مطلوب را تا حدی می‌پذیرد و از آن در خودروسازی استفاده می‌کند.

فاطمی امین ادامه داد: این وضعیتی است که خودروسازی در آن قرار گرفته است که باعث شده هم نارضایتی در بین مردم ایجاد شود و هم ما به عنوان وزارت صمت که متولی این بخش هستیم دچار چالش‌هایی باشیم و باید قطعا در این زمینه کارهایی انجام دهیم. اینکه کیفیت خودروها پایین است مورد تأیید ما هم است.

برچسب ها:, , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=1019

دیدگاه شما

آخرین اخبار