آیا بنزین ایران نصف قیمت صادر شد؟
کد خبر: ۱۶۷۳۱ | تاریخ انتشار : ۰۷-۰۹-۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷ | نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: تعهدات صادرات بنزین از دولت قبل ایجاد شده بود که طبیعتا قیمت بنزین در آن دوره‌ها متفاوت از وضعیت فعلی است و این موضوع در آمار گمرک تاثیرگذار بوده است.

به گزارش ماشین نیوز ؛جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به وضعیت میزان صادرات و قیمت بنزین صادراتی عنوان کرد: متاسفانه دولت قبل بدون توجه به ظرفیت‌های تولید در پالایشگاه‌های کشور، برنامه‌های دستوری را برای صادرات بنزین تعریف کرده بود.

وی گفت: مثلا اگر به این برنامه‌ها در سال ۹۹ مراجعه کنیم، می‌بینیم که خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس چهارصد هزار و خرده‌ای تعریف شده است و مرتبا هم این برنامه‌ها به دلیل غیرواقعی بودن، اصلاح شده است و واقعا سابقه نداشته است که در یک سال سه مرتبه بر برنامه اصلاحیه زده شود.

سالاری افزود: در این برنامه‌ها، میزان تولید بنزین خیلی غیرعادی و غیرواقعی تعیین شده و عددها در برخی ماه‌ها بالای ۱۰۹ میلیون لیتر در روز است. بر اساس این برنامه، وزیر نفت وقت، یک تکلیف صادرات بنزین را ایجاد کرده است. بر این اساس در ۴ ماه پایانی سال ۹۹ صادرات ۲۶ میلیون لیتر در روز بنزین دیده شده است.

*دولت قبل ۲ میلیارد لیتر تعهد صادرات بنزین برای دولت سیزدهم ایجاد کرد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: اما با وجود اینکه تولید بنزین از برنامه انحراف داشت، بخش بازرگانی برای صادرات بنزین بدون توجه به تراز تولید و مصرف و وضعیت موجودی اقدام کرد و قراردادها امضا شد.

وی اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌ها نیز با این افق دید که صادرات بنزین ایران افزایشی خواهد بود، شروع به امضای قرارداد با بخش بازرگانی و پرداخت نقدی بهای بنزین کردند.

سالاری ادامه داد: وقتی دولت سیزدهم بر سر کار آمد، ما دیدیم که حجم قابل توجه تعهدات صادرات بنزین باقی مانده است و انجام تعهدات به دولت فعلی واگذار شده است. تعهدات دولت قبل برای صادرات بنزین در حوزه دریایی ۱۲ میلیون بشکه و در حوزه زمینی هم ۲۰۰ میلیون لیتر بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: دقت کنید که در دولت قبل، خرید این محموله‌های بنزین انجام شده و پول پرداخته شده بود و در خزانه رفته و مصرف شده بود و ما مجبور بودیم این تعهدات را به صورت تدریجی انجام دهیم.

وی عنوان کرد: در بندی از قرارداد هم این شرایط در نظر گرفته شده بود که اگر در بازه زمانی‌ای ما سوخت نداشته باشیم، می‌توانیم در اسرع وقت این محموله‌ها را به صورت تدریجی تحویل دهیم.

*قراردهای صادرات بنزین در دولت قبل با قیمت ثابت امضا شده بود

سالاری گفت: تعهدات صادرات بنزین از دولت قبل در سال‌های ۱۳۹۹ و حتی ۱۴۰۰ ایجاد شده بود که طبیعتا قیمت بنزین در آن دوره‌ها متفاوت از وضعیت فعلی است، مثلا در آن زمان محموله‌هایی با قیمت تنی ۲۳۵ دلار فروخته شده بود که خب عدد پایینی نسبت به وضعیت فعلی قیمت بنزین است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: توجه داشته باشید که در این قراردادها، قیمت ثابت و نه شناور در نظر گرفته شده بود و به صورت نقدی هم در همان زمان پرداخت شده بود. این موضوع باعث شد که ما مجبور باشیم در این دولت بنزین را در قیمت‌های ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلاری تحویل بدهیم درحالیکه قیمت فعلی روی تنی ۸۰۰ دلار بود.

وی اظهار داشت: در نتیجه تسویه کردن قراردادهای قبلی و تحویل بنزین در آمار گمرک هم تاثیرگذار بوده است و باعث شده میانگین قیمت افت پیدا کند نه اینکه ارزان‌فروشی شده باشد.

سالاری گفت: ما مجبور بودیم که محموله‌ها را تدریجا تحویل دهیم زیرا با روی کار آمدن دولت سیزدهم و واردات واکسن، شیوع کرونا فروکش کرد و محدودیت‌های کرونایی برداشته شد در نتیجه فنر مصرف بنزین رها شد و به میزان تولید نزدیک شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در پایان گفت: از طرفی ما باید برنامه‌ریزی می‌کردیم که بنزین موردنیاز در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ را ذخیره و تامین کنیم و اولویت ما این موضوع بود و تدریجا هم تعهدات صادراتی را انجام می‌دادیم.

منبع: فارس

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=16731

دیدگاه شما

آخرین اخبار