پیشنهاد «افزایش نرخ تعرفه پارکینگ عمومی» در تهران
کد خبر: ۱۸۹۷۸ | تاریخ انتشار : ۱۴-۱۰-۱۴۰۱ - ۹:۲۶ | نسخه چاپی نسخه چاپی

معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن ارائه پیشنهاد افزایش نرخ تعرفه پارکینگ عمومی در پایتخت گفت: احداث مجتمع‌های پارکینگ عمومی به تنهایی از نظر اقتصادی به صرفه نیست، زیرا ایجاد هر یک واحد پارکینگ در این مجتمع‌ها بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان هزینه می‌برد.

به گزارش ماشین نیوز ؛ کمبود شدید جای پارک در تهران، یکی از مهمترین معضلات روزمره شهروندان تهرانی است که وظیفه اصلی رفع آن را شهرداری پایتخت برعهده دارد. در این میان برخی کارشناسان شهری معتقدند که شهرداری باید با کمک دولت و بخش خصوصی به توسعه پارکینگ های عمومی در سطح شهر بپردازد تا شهروندانی که هر روز به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از وقت خود را برای یافتن جای پارک صرف می کنند، بتوانند بدون هیچ دردسری جای پارک پیدا کنند و گشت بیهوده رانندگان برای یافتن جای پارک در کوچه ها و خیابان ها باعث تشدید ترافیک در محورهای فرعی تهران نشود.

اخیرا سید محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران از کمبود ۱.۵ میلیون جای پارک در تهران خبر داد و تاکید کرد که سرانه پارکینگ عمومی در پایتخت حدود یک سوم استاندارد جهانی است. پیشنهاد مشخص آقامیری برای رفع این معضل، توسعه پارکینگ های عمومی بود، او البته تاکید داشت که «کمبود شدید سرانه جای پارک در تهران به حدی است که شهرداری نمی تواند به تنهایی این معضل را حل کند، بلکه مدیریت شهری باید تسهیلات و مشوق های لازم را فراهم کند تا بخش خصوصی به موضوع احداث پارکینگ های عمومی ورود کند. در واقع، شهرداری باید با کمک بخش خصوصی به احداث مجتمع های پارکینگی بپردازد.»

این مساله را با محمدرضا شیخ بهایی، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح کردیم و او نیز گفت: شکی در وجود معضل کمبود جای پارک در تهران نیست و شهرداری همین حالا برنامه هایی را برای احداث پارکینگ های عمومی در دستور کار دارد. البته ما معتقدیم که باید نگرش جدیدی درباره نرخ تعرفه پارکینگ عمومی شکل بگیرد و بهتر است این تعرفه به صورت منطقی افزایش پیدا کند.

وی افزود: احداث مجتمع های پارکینگی به تنهایی از نظر اقتصادی به صرفه نیست و ایجاد هر یک واحد پارکینگ در این مجتمع ها بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان هزینه می برد. بنابراین وقتی چنین هزینه ای برای احداث پارکینگ های عمومی صرف می شود، باید شرایط استفاده از این پارکینگ ها را به نحوی تغییر دهیم که توسعه آنها دارای صرفه اقتصادی بیشتری باشد.

پارکینگ‌های عمومی باید در ورودی محدوده‌های آلودگی هوا تاسیس شوند 

شیخ بهایی درباره دیگر دلایل موجود برای لزوم افزایش نرخ تعرفه پارکینگ های عمومی توضیح داد: از نظر مهندسی حمل و نقل، مدیریت شهری نباید طرح هایی را اجرا کند که جاذب بیشتر سفرهای خودرویی باشد. یعنی ما نباید فضایی را ایجاد کنیم که رانندگان بتوانند با مبلغ پایینی خودروهای شخصی خود را به محدوده مرکزی شهر بیاورند و آن را پارک کنند. این در حالی است که توسعه پارکینگ های عمومی در محدوده مرکزی شهر، به نوعی تشویق شهروندان برای استفاده بیشتر از خودروهای شخصی محسوب می شود که تشدید ترافیک و آلودگی هوا را به همراه دارد.

معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک ادامه داد: زمانی توسعه پارکینگ های عمومی باید در اولویت قرار گیرد که ما حمل و نقل عمومی را توسعه داده باشیم. همچنین با توجه به هزینه‌بر بودن احداث پارکینگ های عمومی، ما باید جانمایی ویژه‌ای را برای مجتمع های پارکنیگی انجام دهیم تا این پارکینگ ها در مناسب‌ترین نقطه ممکن ساخته شوند. بررسی ها نشان می دهد که بهترین نقاط موجود در سطح شهر تهران برای احداث پارکینگ های عمومی، نقاط ورودی محدوده های آلودگی هوا و کنار ایستگاه های مترو هستند و توسعه این پارکینگ ها در مرکز شهر از نظر ترافیکی توجیهی ندارد.

این مقام مسئول در شهرداری تهران تاکید کرد: با وجود تمام این صحبت ها، شهرداری نسبت به انجام وظیفه خود برای توسعه پارکینگ های عمومی در سطح شهر غفلت نکرده است و همین حالا در منطقه ۱۲ تهران دو زمین برای احداث مجتمع پارکینگی شناسایی شده و یک زمین دیگر نیز در این منطقه به صورت مشارکتی در دست بررسی قرار دارد. همچنین در منطقه ۱۱ نیز چند زمین برای احداث پارکینگ عمومی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر طرح های احداث پارکینگ عمومی در مناطق ۲۰، ۱۸ و ۱۵ تهران در دست اجرا قرار دارد و ساخت مجتمع پارکینگی در منطقه ۱۶ نیز در مرحله بررسی اسناد مناقصه قرار دارد و به زودی آغاز خواهد شد. همچنین اخیرا بزرگترین پارکینگ زیرزمینی تهران با ظرفیت ۵۵۰ جای پارک در منطقه ۱۴ افتتاح شد.

منبع: ایلنا

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=18978

دیدگاه شما

آخرین اخبار