تهران به ۹ هزار اتوبوس نیاز دارد
کد خبر: ۱۹۲۵۳ | تاریخ انتشار : ۱۸-۱۰-۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس شورای شهر تهران گفت: آمارها نشان می‌دهد آمار تعداد اتوبوس‌ها از سال ۹۶ (حدود ۵ هزار دستگاه) به هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس رسیده است که در این دوره با اقدام های انجام شده تعداد اتوبوس ها به ۲ هزار و ۴۰۰دستگاه رسیده است که باز برای مسافران کافی نیست.

به گزارش ماشین نیوز ؛هفته گذشته اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نامه‌ای به سران قوای سه‌گانه خواستار ورود دولت در حل بحران آلودگی هوای تهران شدند. به همین منظور مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با حضور در برنامه تهران ۲۰ به بررسی این نامه و چرایی آلودگی هوای پایتخت پرداخت.

چمران در ابتدا گفت: با یکی از دوستان رسانه‌ای صحبتی داشتیم و در آنجا گفتیم ما در مدیریت شهری به آب و آتش می زنیم تا به هر نحوی آب و هوای تهران بهتر شود و یکی از کارها که در شورای شهر به فکرمان آمد تا انجام دهیم نامه‌ای بود که به شخص رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه نوشته شد و در آن نامه ذکر شد چه آسیب هایی با هوای آلوده به تهران در حال زده شدن است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: بیشترین علت آلودگی هوای تهران منابع متحرک است و بهترین کاری که می‌توان کرد این است که کیفیت موتورهای متحرک (منابع متحرک) را از نظر کیفیت سوخت و ساخت افزایش دهیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر سوخت منابع متحرک گازوییل و یا گاز است، این ها را به سمت برقی شدن ببریم که این اقدام در برنامه ما قرار دارد و وزارت کشور نیر موافقت خود را اعلام کرده است که در ابتدا کار سفارش آن انجام و سپس در کشور ساخته شود.

چمران بیان کرد: یکی از دلایل آلودگی هوا، کیفیت سوخت است که باید استاندارد باشد و در این زمینه استاندارد یورو ۵ را اعلام می کنند، زیرا حدس من این است استاندارد یورو ۶ به دلیل برهم خوردن برنامه پالایشگاه حذف شده است و در یکی دیگر از موارد برخی اقدام ها در استانداردها نمی‌گنجد که به عنوان مثال می توان به تردد کامیون‌ها با گازوییل در تهران اشاره کرد که بالای هزار  ppm از بعد گوگرد آلایندگی ایجاد می کند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان این مطلب که موضوع دیگر در بحث آلودگی هوا تردد اتوبوس‌ها و اتومبیل‌های شخصی است، افزود: مهمترین وسیله پاک حمل و نقلی مترو است، اما کم بودن واگن‌ها و خراب شدن تعدادی از آن موجب شده است حداقل با کمبود هزار دستگاه واگن مواجه باشیم و در کنار آن نیز باید حدود ۴۰۰ دستگاه واگن نیز بازسازی شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد نیز اتوبوس است که آمارها نشان می‌دهد آمار تعداد اتوبوس‌ها از سال ۹۶ (حدود ۵ هزار دستگاه) به هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس رسیده است که در این دوره با اقدام های انجام شده تعداد اتوبوس ها به ۲ هزار و ۴۰۰دستگاه رسیده است که باز برای مسافران کافی نیست.

چمران با بیان این مطلب که برآورد انجام شده نشان می‌دهد ۲۰ درصد آلودگی هوا برای موتورسیکلت‌ها است که آن‌ها می‌تواند برقی شود و نیاز امروز برای تامین واگن مترو بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه است، تاکید کرد: قراردادی بسته شد تا حدود ۶۰۰ واگن از چین خریداری شود که با تلاش فراوان این قرارداد بعد از مدتی دوباره در دستور قرار گرفت که در آن دولت باید ۱۵ درصد مبلغ را بپردازد تا کار آغاز شود.

رئیس شورای ششم ادامه داد: اگر فردا کار تولید واگن آغاز شود حدود ۱/۵ سال بعد می‌توانیم اولین واگن‌های خود را تحویل بگیریم و تصور من این است این هزینه در بودجه سال ۱۴۰۲ دولت پیش‌بینی نشده است و قرار است از منبع فروش نفت این عدد تامین شود.

وی بیان کرد: قرارداد ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن در داخل کشور نیز بسته شده است که این قرارداد نیز حداقل ۱۵ ماه زمان می‌برد تا به دست ما برسد.

چمران با تاکید بر این موضوع که بیش از ۴۰۰ واگن مترو در تهران داریم که باید کار اورهال انجام شود، گفت: بعد از بازسازی، این تعداد (۴۰۰ واگن) به حدود ۱۲۰۰ واگن موجود اضافه می‌شود که می‌تواند در جابه‌جایی مسافر به ما کمک کند.

جمعیت تهران باید کاهش پیدا کند/ پسماندسوزی عامل ۳۰ درصد آلودگی هوای پایتخت است

علیرضا مزینانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران در تماس تلفنی به تهران ۲۰ گفت: طبق گزارش پلیس ظرفیت شهر تهران زیر دو میلیون خودرو و موتور سیکلت است. اما جمعیت تهران ۱۶ میلیون است و به ازای هر نفر خودرو و موتور وجود دارد. آلودگی حاصل از نیروگاه‌ها را به آن اضافه کنید.

مزینانی با اشاره به آلایندگی ماشین‌های سنگین افزود: کامیون‌ها از دیگر عوامل آلودگی هوای پایتخت هستند. از ساعت ۱۲ شب داخل شهر تردد دارند و از ۶ صبح آلودگی را از غرب به شرق تهران مشاهده می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران افزود: در نیمه دوم سال وارونگی هوا در تهران را داریم. ما در سازمان طبق قانون هوای پاک به رصد و پایش عملکرد دستگاه‌ها می‌پردازیم. ۳۵۹۱ بازدید از مراکز مرتبط داشتیم. بعضی مراکزی که اخطار گرفتند، مشکلاتشان را رفع کردند. اگر نکردند هم به دادگاه معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به دیگر مشکل آلودگی پایتخت گفت: پسماند سوزی از مشکلات بزرگ تهران است. از لاستیک سوزی وسایل نقلیه تا موضوعات دیگر.

تاثیر پسماند سوزی‌ها در آلودگی هوای تهران دز سنجش‌های ما بالای ۱۰ درصد است ولی در مجلس این میزان باتوجه به آلاینده‌های حاصل از آزادگان ۳۰ درصد اعلام شد.

مزینانی خاطرنشان کرد: محیط زیست استان تهران شناسایی می‌کند، ولی مجموعه‌های دیگر مانند فرمانداری‌ها و دهداری‌ها در جنوب تهران به کمک ما بیایند تا شناسایی اولیه را انجام بدهیم. با این حال جمع‌آوری به نیرویی نیاز دارد که بشود آن را کنترل کرد.

این مقام مسئول بالا رفتن جمعیت تهران را یکی از عوامل مهم آلودگی هوا مطرح کرد و گفت: باید یک نقطه پایان برای جمعیت تهران بگذاریم. درواقع باید مشکل پسماند، آب و آلودگی را یک جا حل کنیم. بایستی اقداماتی مثل توکیو انجام بدهیم. وسایل نقلیه حمل‌ونقل عمومی تهران در در زمان آلودگی هوا باید امکانات ویژه‌ای ارائه بدهند.

بایستی قابلیت دیگری ایجاد کنیم و نباید جمعیت کشور به سمت تهران بیاید.

نیاز پایتخت به ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس/ تعداد اتوبوس‌های تهران کافی نیست

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تجربیات کلانشهرهای جهان در مدیریت مشکلات و معضلات شهری ادامه داد: برای هر معضل می‌توان راه‌حل مناسب پیدا کرد و باید بدانیم اصلاح امور کار یک سازمان و چند سازمان نیست و در این مسیر همه سازمان‌ها در کنار مردم باید پای کار باشند تا معضل آلودگی هوا حل شود.

وی در تشریح آخرین وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت بیان کرد: بازسازی ۵۱۴ دستگاه اتوبوس که امروز در خطوط فعال است، انجام شده و حدود ۱۶۰ اتوبوس نو نیز در این دوره از مدیریت شهری به ناوگان اضافه شد، اما مشکل ما این است که اتوبوس را باید از داخل کشور تهیه کنیم و این در حالی است که حداقل ۵ سال کارخانه ساخت اتوبوس داخلی به دلیل نبود تقاضا خوابیده است.

چمران افزود: به همین دلیل کارخانه ها خط تولید خود را تغییر دادند و امروز اگر بخواهند آن خط تولید را مجدد راه‌اندازی کنند به دلیل زمان بر بودن تولید تحویل اتوبوس ساخت داخل تا ۱۴ ماه زمان می برد.

این مقام مسئول با اشاره به طرح جامع ترافیک تهران که در آن نیاز پایتخت به اتوبوس ۹ هزار دستگاه است، تاکید کرد: تامین ۴ هزار دستگاه اتوبوس برای پایتخت نیاز حداقلی است که بیان شده است.

وی بیان کرد: پس از پایان فعالیت شورای اسلامی شهر تهران در دور چهارم، ۵ هزار دستگاه اتوبوس به مدیریت دوره پنجم تحویل داده شد و در دوره ششم شورای شهر اتوبوس های در حال فعالیت در خطوط به ۱۸۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرده است.

چمران با اشاره به آخرین وضعیت طرح واردات اتوبوس از خارج از کشور افزود: اتوبوس وارداتی هنوز وارد نشده است و این در حالی است که شرکت‌های خودروساز داخلی اعلام آمادگی کردند که نیاز شما را تامین می‌کنیم اما با توجه به زمان بر بودن تحویل اتوبوس ها این اقدام منطقی نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب که از قرارداد ساخت ۲ هزار دستگاه اتوبوسی که با خودروسازان داخلی منعقد شده تنها ۳۰۰ دستگاه تحویل می‌شود، ادامه داد: قرار بر این شد به مرور زمان اتوبوس‌های تولیدی تحویل داده شود، اما یکی از خودروسازها اعلام کرد در کوتاه مدت ۲۰۰ دستگاه و دیگری نیز اعلام کرد ۱۰۰ دستگاه تحویل می‌دهند.

وی در پایان بیان کرد: یک اتوبوس وارداتی تک کابین نزدیک به ۸ میلیارد و اتوبوس دو کابین ۱۲ میلیارد تومان برای مدیریت شهری هزینه دارد که می‌توان با نظر و تایید دولت اتوبوس‌های کارکرده را با قیمت کمتر خریداری و وارد کنیم.

برچسب ها:, , , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=19253

دیدگاه شما

آخرین اخبار