زیان دو خودرو ساز قابل ادامه نبود
کد خبر: ۱۹۷۷۰ | تاریخ انتشار : ۲۶-۱۰-۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶ | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس سازمان بورس گفت: انباشت زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی یقینا قابل ادامه نبود و این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتما با یک توقف تلخ مواجه می‌شد.

به گزارش ماشین نیوز ؛مجید عشقی در نشستی در دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به حمایت‌ها و نظرات وزیر اقتصاد در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: امیدواریم بتوانیم این چالش و معضلی که سال هاست گریبان گیر مردم و تولید کننده است را حل کنیم و این صنعت را توسعه دهیم.

او افزود، صنعت خودرو حدود ۴ درصد ارزش بازار را در دست دارد، اما ۲۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و این نشان از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به این صنعت است. این صنعت شبیه بیماری است که عارضه‌های مختلفی دارد. از قیمت‌گذاری دستوری، تا مقیاس تولید، چالش‌های مالی، مدیریت و مالکیت دولتی و ضعف‌های مدیریت اجرایی این صنعت را طی سالیان متمادی ضعیف کرده است.

رئیس سازمان بورس گفت: انباشت زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی یقینا قابل ادامه نبود و این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتما با یک توقف تلخ مواجه می‌شد. ادامه وضع قبل قطعا امکان‌پذیر نبوده و نیست. با نیش و کنایه دستگاه‌ها به یکدیگر این صنعت اصلاح نمی‌شود بلکه باید با برنامه‌ریزی به فکر اصلاح آن بود.

او گفت: از ۱۳ میلیون نفری که می‌توانستند شرکت کنند بیش از ۱۰ میلیون نفر در یک لاتاری بی هدف شرکت کردند! ۹ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو. اگر فرایند عرضه خودرو چند ماه دیگر ادامه یابد البته به شرط افزایش عرضه‌ها و نظم پیدا کردن آن صورت بگیرد، خود سازوکار بازار پاسخ همه انتقادات رو می‌دهد.اگر کسی از قیمت‌های پایه در برخی خودرو‌ها دفاعی دارد، ما می‌شنویم. قیمت‌های پایه در برخی خودرو‌ها صحیح نیست و همین امر باعث افزایش رقابت‌ها میشود. میانگین متعارف رقابت باید ۵ درصد باشد.

در یکسال گذشته تصمیم به واگذاری دو خودروساز گرفتیم؛ اما با این ساختار مالی و با این چشم‌انداز چه کسی در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کند؟

او افزود: ما در سازمان بورس با همکاری خوب وزارت اقتصاد، صمت، خودروسازان و بورس کالا، روند ورود خودرو به بورس کالا را شروع کردیم. معمولا هر کالایی که یک بازار سنتی داشته وقتی وارد بورس کالا می‌شود، دچار فراز و فرودی می‌شود که بار‌ها تجربه کردیم. در خصوص سیمان و ماجرای قطعی برق همه به خاطر دارند که چه فشار‌هایی وارد شد، اما در یکسال گذشته با کمترین نوسان قیمت سیمان در بورس کالا عرضه شده و ثبات به بازار آمد. خودرو نیز به شرط عرضه منظم و پرحجم پاسخ مشتریان را خواهد داد.

برچسب ها:, , , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=19770

دیدگاه شما

آخرین اخبار