تازه‌ترین آمار تولید خودرو در کشور
کد خبر: ۲۱۳۹۰ | تاریخ انتشار : ۲۴-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹ | نسخه چاپی نسخه چاپی

در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ نزدیک به یک میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشت، اگرچه وزارت صمت از برنامه تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ عقب است، اما طبق اعلام مدیران وزارت صمت با روند افزایش تولید تا پایان سال هدف‌گذاری تا اندازه‌ای محقق می‌شود.

به گزارش ماشین نیوز ؛از سال ۹۷ به سبب اعمال تحریم‌ها‌ علیه صنعت خودروی کشورمان و سایر گلوگاه‌های تأمین قطعات، عرضه خودرو به بازار با افت تقریبا ۵۰ درصدی مواجه شد و این افت در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به شدت نمایان شد که تاکنون نیز ادامه دارد.

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو سواری در سال ۱۳۹۶ در مجموع یک میلیون و ۴۲۹ هزار دستگاه بود که در سال ۹۷ با افت شدید به ۸۸۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه کاهش یافت در سال ۹۸ نیز تولید خودروی سواری به ۹۰۳ هزار دستگاه رسید و در سال ۱۴۰۰ تولید خودروی سواری به ۸۶۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید.

نمودار زیر نشان می‌دهد که افت تولید خودروی داخلی از سال ۹۶ آغاز و تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشته است.

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم برنامه‌ریزی برای تحول در صنعت خودروی کشور آغاز شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه تحول صنعت خودرو، برای سال ۱۴۰۱ تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی سواری و تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو را هدف گذاری کرد.


تفکیک هدف‌گذاری تولید خودروهای مختلف در شرکت‌های خودروسازی در سال ۱۴۰۱ در برنامه تحول صنعت خودرو

* رشد ۲۰ درصدی تولید انواع خودرو در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ حدود یک میلیون دستگاه انواع خودرو  (۹۹۴ هزار و ۱۵۶) در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که برنامه‌ریزی وزارت صمت برای تولید یک میلیون و ۱۶۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو بوده است.


تولید انواع خودرو تا پایان دی ماه هر سال

* رشد ۱۵ درصدی تولید انواع خودروی سواری در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل

در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱  در مجموع ۸۶۲ هزار و ۴۷۰ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد برخوردار بوده است و این در حالی که هدف گذاری وزارت صمت تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری در سال ۱۴۰۱ است.


تولید خودروی سواری تا پایان دی ماه هر سال

‌سیدرضا فاطمی امین، درباره میزان تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ فروردین امسال گفت که تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود و توانایی و ظرفیت این میزان تولید وجود دارد.

با وجود برنامه و هدف‌گذاری وزارت صمت، اما آمارهای تولید خودرو حاکی از آن است که وزارت صمت از برنامه تولید خودرو عقب افتاده است و لذا این سوال مطرح است که آیا وزارت صمت در فرصتی که تا پایان سال باقی مانده است آیا می‌تواند بخشی از عقب‌افتادگی تولید خودرو از برنامه ۱۴۰۱ را جبران کند؟

در این‌باره عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، درباره وضعیت تولید خودرو و دستیابی به اهداف تعیین شده برای تولید خودرو در سال جاری  گفت: ‌با روند افزایش تولید‌ هدف‌گذاری انجام شده برای تولید خودرو تا میزان بالایی محقق می‌شود و این به معنای عبور از بحران چند ساله خودرو است.

منبع: فارس

برچسب ها: ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=21390

دیدگاه شما

آخرین اخبار