جریمه نداشتن معاینه فنی چقدر است؟
کد خبر: ۲۳۳۱۷ | تاریخ انتشار : ۰۵-۰۱-۱۴۰۲ - ۹:۵۴ | نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو در شهر تهران در خصوص اولین تعمیرگاه ویژه بانوان در تهران گفت: خانم های متخصص در این مکان هستند و قطعا تعداد این تعمیرگاه‌ها افزایش می یابد.

به گزارش ماشین نیوز ؛ آلودگی هوا و ترافیک ۲ معضل اساسی تهران است و  یکی از راه ها برای رفع آلودگی هوا در تهران انجام معاینه فنی است.

توسعه خطوط معاینه فنی در دستور کار است و همچنین تعمیرگاهی هم ویژه بانوان در تهران راه اندازی شده است. در خصوص آخرین فعالیت های صورت گرفته در معاینه فنی با شادی مالکی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی  تهران به گفت‌وگو نشستیم.

یکی از مشکلات اساسی در تهران موضوع آلودگی هوا و ترافیک است کلانشهر تهران سال‌هاست که با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند البته برای رفع این معضل باید تمام دستگاه‌های مسؤول پای کار آمده و همچنین قانون هوای پاک اجرا شود، بفرمایید معاینه فنی خودروها چقدر در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار است؟
بر اساس سیاهه انتشار بخش عمده ای از آلاینده‌ها مربوط به منابع متحرک است/کاهش آلودگی هوا نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات است/نظارت بر معاینه فنی داریم/کاهش تردد خودرو تک‌سرنشین به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند

ایمنی خودروها از موضوعات پراهمیت است ما در مراکز، معاینه فنی وسایل نقلیه که شامل خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت می‌شوند را انجام می‌دهیم. قطعا بر اساس سیاهه انتشار بخش عمده‌ای از آلاینده‌ها مربوط به منابع متحرک است در سهم‌بندی صورت گرفته منابع متحرک برای کلانشهر تهران در تولید آلاینده‌های گازی سهم ۸۳ درصدی و در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی را دارد. کاهش آلودگی هوا نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات است و باید هر سازمان این اقدامات را انجام دهد. ما هم در بحث معاینه فنی تلاش می‌کنیم که به بهترین شکل کار را انجام دهیم اما اقداماتی مانند ارتقاء استاندارد خودرو، کیفیت سوخت، کاهش تردد خودرو تک‌سرنشین، استفاده شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی و انجام صحیح معاینه فنی می‌تواند در کاهش آلودگی هوا تأثیر داشته باشد.ما قوانین بالادستی داریم و در این راستا ستاد‌های معاینه فنی به عنوان تشکیلاتی متمرکز  دارای مسئولیت برنامه‌ریزی برای توسعه زیر ساخت‌های لازم،نظارت و کنترل فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو می باشند.

یکی از مشکلات شهروندان در مراکز معاینه فنی خودرو وجود صف‌های طولانی است و شهروندان مجبورند برای اخذ معاینه فنی ساعت‌ها در صف بمانند چه تدابیری برای رفع این مشکل در دستور کار قرار گرفته است؟

از طریق پذیرش اینترنتی به دنبال کوتاه کردن صف‌های معاینه فنی هستیم/۷ مرکز معاینه فنی اینترنتی شد/شهروندان از طریق سامانه تهران من وقت اینترنتی بگیرند/کاهش صف با اخذ پذیرش اینترنتی/ قبلا بیش از دو تا سه ساعت شهروندان در صف گرفتار بودند

وجود صف یکی از معضلات و مشکلات چندین ساله مراکز معاینه فنی بود که ما از طریق پذیرش اینترنتی به دنبال کوتاه کردن صف‌های معاینه فنی هستیم در حال حاضر ۷ مرکز در تهران از جمله بیهقی،شهید آبشناسان، دماوند، سراج ونیایش و دو واحد سیار نوبنیاد و گیلان به صورت اینترنتی شده‌اند و دیگر شاهد صف‌های طولانی در این مراکز نیستیم. نحوه پذیرش فقط به صورت اینترنتی است. شهروندان می‌توانند در سامانه تهران‌من وقت قبلی برای دریافت معاینه فنی بگیرند و از زمان مراجعه به مراکز معاینه فنی کمتر از نیم‌ساعت معاینه فنی را اخذ و از مرکز خارج می‌شوند این در حالی است که قبلا بیش از دو تا سه ساعت شهروندان در صف گرفتار بودند.

با توجه به اینکه برخی از شهروندان نیازمند دریافت معاینه فنی هستند آیا ساعت کاری مراکز معاینه فنی را افزایش می‌دهید؟
۴ ساعت، فعالیت مراکز معاینه فنی را افزایش داده‌ایم با تأکید شهردار تهران مبنی بر ارائه خدمات بهینه در شهر تهران ساعات کاری مراکز را در دو نوبت افزایش دادیم. در گام اول دو ساعت و در گام دوم ۴ ساعت افزایش فعالیت داشته‌ایم. البته این را هم بگویم که مرکز بیهقی هم به صورت شبانه‌روزی شده است.

آیا تمام مراکز معاینه فنی قرار است به صورت اینترنتی باشد اگر کسی حضوری مراجعه کند پذیرش نمی‌شود در اینباره توضیح دهید.

مراکز حضوری هم داریم/در مراکز اینترنتی صف نداریم/توسعه مراکز معاینه فنی با رویکرد تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان و ماموریت های سازمانی در دستور کار/در تهران تعدادی خطوط معاینه فنی خودروهای سبک و تعدادی خط برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها  داریم

در ۷ مرکز پذیرش به صورت صرفا اینترنتی است اما ما مراکز حضوری هم داریم و شهروندان می‌توانند به هر دو صورت مراجعه کنند مراکز اینترنتی ما صف ندارد اما شهروندان می‌توانند به برخی از مراکز که اینترنتی نیست حضوری مراجعه کنند. ما همچنان در شنبه‌های امید و افتخار در راستای توسعه کمی مراکز معاینه فنی و افزایش پذیرش سالانه مرکز معاینه فنی آزادی را افتتاح کردیم البته این مرکز مربوط به خودروهای سبک است و در غرب تهران وجود دارد این مرکز با ظرفیت بخش خصوصی راه‌اندازی شده است و در این مرکز ما سالانه ۵۶ هزار خودرو را پذیرش می‌کنیم. ما در تهران تعدادی خطوط معاینه فنی خودروهای سبک و تعدادی خط برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها و خودروهای سنگین داریم و البته در تلاش هستیم که زیرساخت‌ها را توسعه دهیم.

چه برنامه‌هایی برای سال ۱۴۰۲ دارید؟ آیا توسعه زیرساخت‌ها امسال انجام می‌شود؟

معاینه فنی برتر بگیرید و از تخفیفات ۳۰ درصد عوارض تردد در طرح کاهش و طرح ترافیک استفاده کنید/در ماه پایانی سال ۱۴۰۱ روزانه ۶۵۰۰ خودرو به مراکز مراجعه داشتیم/در سال گذشته در حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را پذیرش کردیم
در سه ماه ابتدایی  ۱۴۰۲، ۸ واحد سیار معاینه فنی افتتاح می‌شود که البته مختص خودروهای سبک با ظرفیت ۲۰۰ هزار دستگاه در سال است. در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ روزانه ۶۵۰۰ خودرو به مراکز مراجعه داشتیم و در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را پذیرش کردیم که البته از این تعداد ۱۷ درصد گواهی معاینه فنی برتر را دریافت کردند که البته افرادی که معاینه فنی برتر دارند می‌توانند از تخفیفات ۳۰ درصدی عوارض تردد درطرح کاهش و طرح ترافیک استفاده کنند.

در اخبار آمده است که شما تعمیرگاه ویژه بانوان را راه‌اندازی کرده‌اید، در خصوص جزئیات احداث این تعمیرگاه توضیح دهید و اینکه آیا قرار است این تعمیرگاه‌ها در سایر نقاط هم راه‌اندازی شوند؟
اولین تعمیرگاه ویژه بانوان در مرکز معاینه فنی آبشناسان در غرب تهران راه‌اندازی شد/خانم‌ها خواستار راه‌اندازی تعمیرگاهی مخصوص بانوان شدند/استقبال شهروندان از تعمیرگاه بانوان/ یک خانم دهه ۷۰ کارهای پنجرگیری، تعویض روغن و… را انجام می دهد/یک خانم متخصص هم خودروها را تعمیر می‌کند

اولین تعمیرگاه ویژه بانوان در مرکز معاینه فنی آبشناسان درغرب تهران راه‌اندازی شد. در این تعمیرگاه که با استقبال خوب مراجعه کنندگان بانو روبرو شده روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ دستگاه خودرو جهت انجام خدمات تعمیراتی خودرو مراجعه می کند و توانسته فضایی امن و قابل اعتماد را برای خواهران ایجاد نماید.ضمنا استفاده از خدمات این تعمیرگاه برای عموم بانوان غیر از مراجعات داخلی مرکز آزاد است.ما یک نظرسنجی داشتیم و در آن نظرسنجی برخی از خانم‌ها خواستار راه‌انداز ی تعمیرگاهی مخصوص بانوان شده بودند. ما هم این مرکز را راه‌اندازی کرده‌ایم. قطعا در سال ۱۴۰۲ این تعمیرگاه‌ها را توسعه می‌دهیم و بسته به میزان استقبال شهروندان این افزایش انجام می‌شود. خانم‌های متخصص در این مراکز مشغول به کار هستند یک خانم جوان که دهه ۷۰ هم هست کارهای پنجرگیری، تعویض روغن و … را انجام می‌دهد و یک خانم متخصص هم خودروها را تعمیر می‌کند و البته تخصص خودروهای سنگین را هم دارد.

خودروهایی که دارای سوخت سی‌ان‌جی هستند چطور باید معاینه فنی دریافت کنند؟

در صورتی که در بازرسی‌های چشمی آزمایش‌های هیدرواستاتیک و تکمیلی تعیین شود معاینه فنی صادر نخواهد شد.
بر اساس مصوبه هیأت وزیران این خودروها باید در هر دوره معاینه فنی ابتدا بازرسی چشمی تجهیزات و قطعات گازسوز انجام شود و بعد سایر موارد را طی کنند. در صورتی که در بازرسی‌های چشمی آزمایش‌های هیدرواستاتیک و تکمیلی تعیین شود پس از انجام این موارد و اخذ تاییدیه نسبت به معاینه فنی اقدام می شود.

آیا برنامه‌ای برای بازنگری در دستورالعمل‌های ارتقاء نظارت معاینه فنی دارید؟

رئیس کمیته معاینه فنی کلانشهرهای کشور منصوب شد/ تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند/ باید برای رفع  مشکل آلودگی چاره‌اندیشی‌های لازم صورت گیرد
بنده به عنوان رئیس کمیته معاینه فنی کلانشهرهای کشور منصوب شده‌ام مدت‌هاست که تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند و باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی‌های لازم صورت گیرد ستاد معاینه فنی نقش مهمی در این امر دارد و با توجه به نقش پررنگ معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا ما نیازمند به روز کردن قوانین هستیم و قطعا در این زمینه بازنگری‌هایی صورت می‌گیرد.

چه توصیه‌ای به رانندگان قبل از انجام سفر می‌کنید؟

قبل از ورود به جاده حتما ماشین‌های خود را چک کنید/شهروندان حتما معاینه فنی خودروی خود را بررسی کنند
ما از تمامی رانندگان می‌خواهیم که قبل از ورود به جاده حتما ماشین‌های خود را چک کنند تا دچار مشکل نشوند. شهروندان حتما معاینه فنی خودروی خود را بررسی کنند تا خدایی ناکرده دچار مشکل نشوند. بخش عمده کنترل انجام شده در مراکز معاینه فنی مربوط به ایمنی خودرو است.از شهروندان درخواست می شود خارج از الزامات قانونی حتی به رغم داشتن معاینه فنی دارای اعتبار برای آسودگی خاطر و اطمینان از صحت ایمنی خودرو نسبت به مراجعه به مراکز معاینه فنی اقدام نمایند.در مراکز معاینه فنی بخش هایی نظیر وضعیت سلامت سیستم ترمز خودرو،سیستم تعلیق و اهرم بندی فرمان و همراستایی چرخ ها مورد کنترل قرار می گیرد.بدون تردید سلامت ایمنی خودرو می تواند در کاهش تصادفات جاده ای و یا خسارت های جانی و مالی ناشی از آن موثر باشد.

در صورتی که خودروها فاقد معاینه فنی باشند روزانه چقدر جریمه می‌شوند؟
خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه به ازای هر تردد ۵۲ هزار تومان جریمه می‌شوند.در صورتی که خودرویی فاقد معاینه فنی باشد روزانه به ازای هر تردد ۵۲ هزار تومان جریمه می‌شود به همین دلیل از شهروندان می‌خواهیم بررسی کنند که معاینه فنی‌اشان به اتمام نرسیده باشد.

آیا نرخ معاینه فنی در سال ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد؟
نرخ معاینه فنی افزایش یافت/ نرخ معاینه فنی خودروهای سبک ۹۲ هزار تومان و نرخ معاینه فنی خودروهای سنگین ۱۱۹ هزار تومان است
بله ما از ابتدای سال ۱۴۰۲  بر اساس مصوبه هیأت دولت نرخ‌های جدید را اعمال می‌کنیم.نرخ معاینه فنی خودروهای سبک ۹۲ هزار تومان و نرخ معاینه فنی خودروهای سنگین ۱۱۹ هزار تومان است.

در خصوص توسعه زیرساخت‌ها برای معاینه فنی در شهر تهران توضیح دهید.
معاینه فنی در تهران بیش از ۳۰ سال در حال فعالیت است/شهر تهران ۵۶ خط مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک در ۱۷ مرکزثابت و ۷ واحد سیار دارد/بخش عمده‌ای از خودروهایی که برای اولین بار به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند موفق به اخذ معاینه فنی می‌شوند/بخش عمده ای از آلودگی هوا را منابع آلاینده متحرک تشکیل داده‌اند
ما برنامه داریم که تعداد خطوط سیار را در تهران افزایش دهیم معاینه فنی در تهران بیش از ۳۰ سال در حال فعالیت است شهر تهران ۵۶ خط مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک در ۱۷ مرکزثابت و ۷ واحد سیار دارد البته ما روزانه به تعداد زیادی خودرو معاینه فنی می‌دهیم اصولا بخش عمده‌ای از خودروهایی که برای اولین بار به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند موفق به اخذ معاینه فنی می‌شوند. ما در تهران مختصات خاص خود را داریم و کاملا بر اساس قوانین بالادستی عمل می‌کنیم. بر اساس سهم منابع آلاینده شهر تهران مشخص است که بخش عمده ای از آلودگی هوا را منابع آلاینده متحرک تشکیل داده‌اند.

در خصوص موتورسیکلت‌هایی که پلاک خوانا ندارند و همچنین درباره معاینه فنی آنها چه اقداماتی انجام می‌شود؟
یکی از طرح‌های مشترک ما با پلیس ساماندهی موتورسیکلت‌ها است و شیوه‌نامه‌ای در حال تدوین است. البته برخی موتورسیکلت‌ها  پلاک‌های خوانایی ندارند ما در طرح ساماندهی برنامه‌هایی در این زمینه داریم.

شهروندان چطور باید هزینه‌های معاینه فنی را پرداخت کنند اعلام شده که فقط باید از طریق کارت‌خوان باشد در اینباره توضیح دهید.
پرداخت هزینه‌های مربوط به معاینه فنی در تمام مراکزی که دارای مراجعه حضوری می باشند تنها از طریق کارتخوان امکانپذیر است
معاینه فنی برتر در یازده مرکز منتخب بیهقی، سراج، شهید آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، شهید چمران ، خاوران، فدائیان اسلام و شهدای زمان آباد  انجام شده وخودروها می توانند بصورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام نموده و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک استفاده نمایند. لازم به توضیح است تفاوت معاینه فی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است.

وسایل نقلیه دولتی چطور باید معاینه فنی اخذ کنند؟
خودروها در تهران نیازمند پایش دقیق‌تر و سختگیرانه‌تری هستند/در سه فاز وسایل نقلیه دولتی و عمومی را ملزم به اخذ معاینه فنی خواهیم کرد
ببینید آلودگی هوا یکی از معضلات تهران است و خودروها زمانی که آلایندگی کمتری داشته باشند قطعا آلودگی هم در تهران کاسته می‌شود بنابراین خودروها در تهران نیازمند پایش دقیق‌تر و سختگیرانه‌تری هستند. ما در سه فاز وسایل نقلیه دولتی و عمومی را ملزم به اخذ معاینه فنی خواهیم کرد. باید فرهنگ عمومی و تشویق شهروندان به استفاده از خدمات معاینه فنی افزایش یابد. ما باید آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی لازم را در این زمینه انجام دهیم.

در خصوص برنامه های سال ۱۴۰۲ توضیح دهید.
توسعه خطوط معاینه فنی در سطح محلات انجام می‌شود/توسعه تعمیرگاه بانوان از دیگر برنامه‌های ما است
همچنین در سال ۱۴۰۲  ارتقا  کیفیت نظارت جزء الویت‌های ما است و همچنین توسعه خطوط معاینه فنی در سطح محلات انجام می‌شود. توسعه تعمیرگاه بانوان از دیگر برنامه‌های ما است.

چند درصد مراکز معاینه فنی در سال ۱۴۰۲ اینترنتی می‌شوند؟
۹۰ درصد مراکز معاینه فنی در سال ۱۴۰۲ اینترنتی می شوند/فقط ۱۰ درصد شهروندان می‌توانند به صورت حضوری به مراکز مراجعه کنند/قرار است در برخی مراکز معاینه فنی  در برخی روزها خرید و فروش خودرو انجام شود
۹۰ درصد مراکز معاینه فنی در سال ۱۴۰۲ اینترنتی می‌شوند فقط ۱۰ درصد شهروندان می‌توانند به صورت حضوری بروند. ما نگاه‌مان این است در مراکز معاینه فنی پکیج خدمات متنوع ارائه کنیم و کلیه خدمات خودرویی از تعمیر خودرو تا خرید و فروش انجام شود. البته تفاهم‌نامه‌ای هم با شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل داشته‌ایم که در برخی مراکز در برخی روزها خرید و فروش خودرو انجام شود. ما باید در مراکز معاینه فنی تمامی خدمات مرتبط با خودرو را ارائه کنیم.

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=23317

دیدگاه شما

آخرین اخبار