ورود موتورسیکلت به تونل و خط ویژه ممنوع است
کد خبر: ۲۵۰۹۰ | تاریخ انتشار : ۰۹-۰۲-۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲ | نسخه چاپی نسخه چاپی

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور پایتخت با بیان اینکه ورود موتورسیکلت به تونل و خط ویژه ممنوع است از توقیف یک هفته‌ای موتور راکبان قانون‌گریز خبر داد.

به گزارش ماشین نیوز ؛سرهنگ حمید طریقت فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه تلویزیونی «شهر امن» به موضوع تصادفات موتورسواران پرداخت و اظهار داشت: اگر موتورسواران در هر محل و معبری به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توجه نکنند آن محل برای آنها می‌تواند حادثه ساز و خطر آفرین باشد؛ ولی رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می‌تواند ضریب ایمنی را برای موتورسواران افزایش دهد.

وی گفت: در شهر تهران اولین معبری که برای تردد موتورسواران خطرناک است معابر بزرگراهی است چرا که سرعت در این معابر زیاد بوده و وسایل نقلیه با سرعت زیاد در حال تردد هستند و وقتی موتورسواران در معابر بزرگراهی قرار می‌گیرند با تغییر مسیر ناگهانی یک وسیله نقلیه و با توجه به پایین بودن ضریب ایمنی موتورسیکلت می‌تواند برای موتورسوار خطرناک بوده و جان او را به خطر بیندازد.

فرمانده یگان‌عملیات پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: معبر دومی که می‌تواند برای موتوسواران خطرناک باشد و نباید در آن تردد کنند، تونل ها هستند چرا که داخل تونل‌ها انباشت گازهای آلاینده را داریم و موتورسواران معمولا از خط اضطرار تونل‌ها تردد کرده و استنشاق گازهای آلوده مستقیم وارد خون آنها شده و تعادل‌شان را برهم زده و می‌تواند بدون آنکه برخوردی با آنها صورت گیرد واژگون شده و دچار آسیب و حتی مرگ شوند.

سرهنگ طریقت افزود: محل بعدی که موتورسواران نباید از آنجا تردد کنند ، خط ویژه است چرا که قانون نیز این موضوع را پیش‌بینی کرده و در ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ورود موتورسواران به داخل تونل‌ها و خطوط ویژه ممنوع است و پلیس در برخورد با موتورسواران متخلفی که داخل خطوط ویژه تردد کنند مطابق همین قانون می‌تواند موتورسیکلت را توقیف کرده و به مدت یک هفته در مرتبه اول و درمرتبه دوم تا یکماه در پارکینگ توقیف کند.

سرهنگ طریقت تصریح کرد: تصادفات در داخل خطوط ویژه بسیار شدید و خطرناک تر بوده و اگر تصادفی روی دهد یا جرحی است یا به صورت فوتی؛ چرا که طرف مقابل موتورسوار اتوبوسی است که در آنجا در حال تردد بوده و راننده می‌خواهد اتوبوس را متوقف کند تا برخوردی روی ندهد و قبل از این کار با موتور برخورد کرده و می‌تواند حوادث ناگواری را رقم بزند.

وی گفت: با موتورسواران متخلفی که وارد خطوط ویژه شوند برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

 فرمانده یگان‌ عملیات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: طرح‌های گسترده و ویژه ای مانند طرح موتوریار در سطح شهر تهران انجام می‌شود که بازخورد بسیار خوبی داشته است و پیش‌بینی پلیس نیز همین بود که به مرور زمان و پیگیری مستمر و همکاری خوب موتورسواران نتایج بهتری از اجرای این طرح حاصل‌شود.

وی گفت: طرح موتوریار یک طرح آموزشی و فرهنگی هست که همکاران بنده در خطوط ویژه در هر یک از راهبندها حضور داشته و موتورسوارانی را که نباید در داخل خطوط ویژه تردد کنند را متوقف کرده و جلیقه ای را بر تن آنها کرده و تجهیزات ترافیکی را در اختیار آنان قرار می‌دهند و آنها در کنار پلیس شرایط و نحوه کار پلیس را متوجه می شوند.

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: طرح موتوریار تاثیرگذاری بسیار خوبی داشته و توانسته است در کاهش تصادفات موتورسواران بسیار موثر باشد.

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه به موضوع کلاه کاسکت استاندارد برای موتورسواران اشاره و اظهار داشت: کلاه ایمنی جزء تجهیزاتی است که موتورسواران باید از آن استفاده کنند؛ طبق قانون کسی که اقدام به خرید موتورسیکلت می‌کند باید کلاه ایمنی را نیز تهیه کرده و هم راکب و هم سرنشین باید کلاه ایمنی استفاده کنند.

وی گفت: بنا به تجربه بسیار مشاهد شده است که موتورسواری که از کلاه ایمنی استفاده نکند تصادفات یا منجر به فوت وی شده یا اگر تصادف جرحی روی دهد سر دچار ضربه مغزی و آسیب‌های غیرقابل جبرانی می شود.

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: کلاه ایمنی استاندارد باید بند و وزن مناسب داشته باشد؛ گشاد باشد که در تصادفات پرت شود؛ همچنین زاویه دید مناسب، دریچه هوا برای لحظات گرم و جریان هوا برای داخل کلاه و عایق‌بودن از جمله دیگر موارد یک کلاه ایمنی استاندارد است.

سرهنگ طریقت گفت: ۳۹ درصد تصادفات فوتی در سال۱۴۰۱ و در مسیر خطوط ویژه شهر تهران مربوط به موتورسواران بوده که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: از دلایل ورود موتورسواران به خطوط ویژه می‌توان به فرار از ترافیک و کوتاه شدن مسیر اشاره کرد اما این سوال هم مطرح است که چرا موتورسواران در روزهای تعطیل که تراکم ترافیک وجود ندارد از خطوط ویژه تردد می‌کنند در حالی که در مسیر کناری آنها هیچ گونه بار ترافیکی ندارد که جواب سوال این است که موتورسواران متخلف قانون‌گریز هستند.

وی گفت: موتورسواران متخلف بدانند که یکی از طرح‌های پلیس راهور تهران بزرگ طرح توقیف است و در سطح شهر تهران و حتی در خطوط ویژه کفی‌های توقیف هم صبح و هم بعدازظهرها مستقر بوده و اقدام به توقیف یک ‌هفته‌ای موتورسواران متخلفی می‌کنند که در این مسیرها اقدام به تردد کرده یا به صورت خلاف جهت حرکت کنند.

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=25090

دیدگاه شما

آخرین اخبار