فروش کامیون‌های دیزلی جدید در کالیفرنیا ممنوع می‌شود
کد خبر: ۲۵۰۹۴ | تاریخ انتشار : ۰۹-۰۲-۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ | نسخه چاپی نسخه چاپی

رگولاتورهای کالیفرنیا به ممنوعیت فروش کامیون‌های دیزلی بزرگ جدید تا سال ۲۰۳۶، رای دادند و همه کامیون‌ها را ملزم می‌کنند تا سال ۲۰۴۲، آلایندگی صفر داشته باشند.

به گزارش ماشین نیوز ؛لایحه هیات منابع هوایی کالیفرنیا به اتفاق آرا، مقررات ناوگان‌های پاک پیشرفته را تصویب کرد که دومین مقررات کامیون‌های پاک این ایالت و نخستین مقررات در جهان است که کامیون‌های تجاری جدید شامل کامیون‌های حمل زباله، تحویل کالا و سایر کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین را ملزم می‌کند برقی شوند.

حامیان این مقررات می‌گویند این الزام، سلامت عمومی در جوامع حاشیه نشینی که هوای آلوده را تحمل می‌کنند را بهبود خواهد بخشید و همزمان، پیامدهای تغییرات اقلیمی را خنثی می‌کند. برآورد می‌شود این مقررات با جلوگیری از پیامدهای سلامت و مرگ ناشی از آلایندگی دیزل، منافع سلامت عمومی به ارزش ۲۶.۵ میلیارد دلار در کالیفرنیا به همراه می‌آورد.

کامیون‌های سنگین تنها یک سوم از اکسید نیتروژن و بیش از یک چهارم از ذرات آلاینده ریز سوخت دیزل را منتشر می‌کنند. در حالی که کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین تنها ۱۰ درصد از خودروها در جاده های کالیفرنیا را تشکیل می‌دهند، ۲۵ درصد از گازهای گلخانه ای حمل و نقل را منتشر می‌کنند.

برخی از کامیون سازان بزرگ آمریکا و گروه‌های لابی آنها به شدت مخالفت این مقررات بوده و استدلال کرده بودند که الزامات مذکور، پرهزینه هستند زیرا مدل‌های برقی، گرانتر از کامیون‌های دیزلی هستند. تبدیل کامیون‌های بزرگ به مدل‌های برقی به دلیل اندازه و وزن آنها، گرانتر از خودروهای کوچکتر خواهد بود.

صنعت خودروسازی اعلام کرد با توجه به فقدان زیرساخت شارژ خودروی برقی و فضای موجود در بنادر، مهلت تعیین شده، غیرواقع گرایانه است.

طبق مقررات جدید، شرکتهایی که ۵۰ کامیون یا بیشتر دارند، باید ناوگان خود را به مدل‌های برقی یا هیدروژنی تبدیل کنند و تا سال ۲۰۴۲، به آلایندگی صفر برسند.

زودترین مهلت برای کامیون‌های مخصوص بارگیری در بنادر تعیین شده است که باید تا سال ۲۰۳۵ به مدل‌های برقی تبدیل شوند و فروش مدل‌های جدید آنها که در سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود، باید آلایندگی صفر داشته باشد. خودروهای حمل زباله و اتوبوس‌های مدارس هم باید تا سال ۲۰۲۷ آلایندگی صفر داشته باشند.

کالیفرنیا به دنبال معافیت‌هایی از قانون هوای پاک بود تا استانداردهای سخت گیرانه‌تری نسبت به دولت فدرال برای کامیون‌های سنگین وضع کند. قوانین سخت گیرانه‌تر این ایالت، پیامدهایی فراتر از کالیفرنیا خواهد داشت که اختیارات قابل توجهی روی صنعت خودروی آمریکا دارد و می‌تواند زمینه را برای این که ایالتهای دیگر اقدام مشابهی را دنبال کنند، هموار کند.

به عنوان مثال، نیویورک، نیوجرسی، واشنگتن، اورگون، ماساچوست، ورمونت و کلرادو مقررات کامیون‌های پاک پیشرفته کالیفرنیا را تصویب کرده اند.

بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، این ایالت دستیابی به انرژی تجدیدپذیر ۱۰۰ درصدی تا سال ۲۰۴۵ را هدف گذاری کرده است و سال گذشته اعلام کرد فروش خودروهای بنزینی جدید از سال ۲۰۳۵ به بعد ممنوع خواهد شد. مقررات جدید یک روز پس از آن تصویب شد که کالیفرنیا یک مقررات تاریخی را برای محدود کردن آلایندگی قطارهای دیزلی تصویب کرد.

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=25094

دیدگاه شما

آخرین اخبار