واردات خودرو کارکرده آسیبی به صنعت نمی‌زند
کد خبر: ۲۷۹۵۲ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۳-۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳ | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: واردات خودرو هیچ‌گونه خللی در روند تولید و صنعت خودروسازی در کشور ایجاد نمی‌کند؛ نیاز سالانه کشور به خودرو حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است ندر حالی که صنعت حدود یک میلیون خودرو تولید می‌کند و ۷۰۰ هزار متقاضی واقعی نیازش بدون پاسخ می‌ماند.

به گزارش ماشین نیوز ؛سید جواد حسینی کیا در پاسخ به این پرسش که نتایج طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه اعلام شد و در این نتایج زمان تحویل خودرو برای بسیاری از متقاضیان زمستان سال آینده در نظر گرفته شده است این در حالیست که سایپا تاریخ تحویل را ۶ ماه اعلام کرده بود چه دلیلی باعث شد که خودروسازان نتوانند به تعهدات خود عمل کنند؟ گفت: این موضوع جزو ظرفیت‌های مجلس نیست و مجلس نمی‌تواند در این زمینه ورود کند؛ متولی عدم پاسخگویی به تعهدات خودروسازان وزارت صمت است.

وی ادامه داد: خودروسازان یک قرعه کشی جامع انجام دادند به این معنا که تمام افرادی که متقاضی خودرو بود در یک قرعه کشی زمان تحویل خودرو آنها مشخص شد؛ در قرعه ‌کشی اخیر همه ۵۰۰ هزار نفری که ثبت نام کردند زمان تحویل خودرو آنها تعیین تکلیف شد و بنا به شانس آنها زمان تحویل فردی ۲ روز آینده شد و شخص دیگر ۲ سال دیگر خودرو خود را دریافت خواهد کرد. پس اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است و فقط قرعه کشی در یک روز انجام شد.

نماینده مردم سقز با ابراز خوش‌بینی از واردات خودرو دسته دوم، تصریح کرد: پیش بینی مجلسیان این است که با واردات خودروهای کارکرد زیر ۵ سال ناترازی تولید خودرو و مصرف از بین برود و در نهایت شاهد حذف شیوه قرعه کشی در عمل باشیم. در گذشته مجوز واردات خودرو کارکرده از سوی مجلس به دولت داده شد اما این مهم عملیاتی نشد. اگر ناترازی تولید و مصرف از بین برود شاهد سرازیر شدن قیمت خودرو در بازار خواهیم بود همانگونه که امروز نیز قیمت خودرو در حال ریزش است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان بر این باورند که واردات خودرو به صنعت داخلی آسیب وارد می‌کند و چرا نمایندگان برای کاهش قیمت تولید خودرو در کشور تلاش نمی‌کنند؟ گفت: قیمت فولاد و محصولات پتروشیمی در بورس تعیین می‌شود و بر اساس این قیمت باید فروش‌ها انجام شود زمانیکه قیمت مواد اولیه در بورس تعیین می‌شود نمایندگان باچه مکانیزمی می‌خواهند قیمت تولید را کاهش بدهند؟ قیمت هزینه‌های بالاسری که میزان محدودی در نرخ خودرو تاثیرگذار هستند نمایندگان به خودروسازان تذکرات لازم را  دادند.

وی در پایان وزارت صمت را به عنوان متولی نظارت بر واردات خودرو معرفی کرد و افزود: واردات خودرو هیچ‌گونه خللی در روند تولید و صنعت خودروسازی در کشور ایجاد نمی‌کند؛ نیاز سالانه کشور به خودرو حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است در حالی که صنعت حدود یک میلیون خودرو تولید می‌کند و ۷۰۰ هزار متقاضی واقعی نیازش بدون پاسخ می‌ماند که به نظر می‌رسد نیاز این تعداد از متقاضیان با خودروهای کارکرده پاسخ داده خواهد شد.

منبع: ایلنا

برچسب ها:, , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=27952

دیدگاه شما

آخرین اخبار