رشد ۹۶ درصدی تولید خودروسازان خصوصی در بهار
کد خبر: ۲۸۹۰۷ | تاریخ انتشار : ۱۳-۰۴-۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶ | نسخه چاپی نسخه چاپی

بررسی عملکرد خودروسازان خصوصی کشور از ابتدای امسال تا پایان خرداد حاکی از تولید ۶۶ هزار و ۹۷۹ دستگاه خودرو و رشد ۹۶ در‌صدی تولید آنها نسبت به مدت مشابه پارسال است؛ در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۴ هزار و ۱۱۴ دستگاه خودرو از سوی خودروسازان خصو‌صی تولید شده بود.

به گزارش ماشین نیوز ؛با انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادرات ایران به این کشورها در مرحله نخست در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه قبل ۲۸ درصد و در دوماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است که بیشترین رشد صادرات به کشورهای روسیه و ارمنستان بوده است.

حجم مبادلات تجاری کشورمان با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دوماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶ میلیارد دلار بوده است و در این مدت حجم مبادلات تجاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیش از سه میلیارد دلار بوده است.

* رشد ۱۰ درصدی شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی

در اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۲ شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۰ درصدی داشته است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۱۰ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۵ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده اند.

رشته فعالیت‌های خودرو و قطعات، تجهیزات برقی و دارو بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت‌های چوب و کاغذ و سایر کانی‌های غیر فلزی بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

نتایج این گزارش در بخش فروش شرکتهای صنعتی بورسی نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲، شاخص فروش این شرکتها نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۰.۷ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۴۴.۵ درصدی مواجه شده است.

در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۵ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته اند. گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی رشد مثبت ۳.۱ درصدی را ثبت کرده است.

* ثبت رکورد بیشترین درخواست و صدور مجوز در خرداد ماه از درگاه ملی مجوزها

بیشترین میزان درخواست برای صدور مجوز در درگاه ملی مجوزها از اسفند سال گذشته تا پنجم تیرماه سال جاری مربوط به خرداد‌ امسال بوده که ۶۳ هزار و ۵۳ درخواست به ثبت رسیده همچنین بیشترین میزان صدور مجوز نیز در خرداد‌ امسال و به تعداد ۲۹ هزار و ۵۹۹ مجوز بوده است.

بر اساس آمار ارائه شده از درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار از اسفند ۱۴۰۱ تا پنجم تیر‌ سال جاری ۱۲۶ هزار و ۶۵۳ درخواست برای دریافت مجوز در این درگاه بارگزاری شده که از این تعداد ۵۱ هزار و ۸۳۹ درخواست صادر شده است.

* رشد ۹۶ درصدی تولید خودروسازان خصوصی در بهار ۱۴۰۲

بررسی عملکرد خودروسازان خصوصی کشور از ابتدای امسال تا پایان خرداد حاکی از تولید ۶۶ هزار و ۹۷۹ دستگاه خودرو و رشد ۹۶ در‌صدی تولید آنها نسبت به مدت مشابه پارسال است؛ در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۴ هزار و ۱۱۴ دستگاه خودرو از سوی خودروسازان خصو‌صی تولید شده بود.

سهم بخش خصوصی در سال جاری ابتدای امسال تا پایان خرداد‌ نزدیک به ۲۱ درصد از کل تولید خودرو در کشور بوده که این میزان در سال ۹۸ به میزان چهار درصد بوده است.

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=28907

دیدگاه شما

آخرین اخبار