تامین سوخت ماه‌نورد تویوتا با یخ‌آب ماه!
کد خبر: ۳۰۱۶۹ | تاریخ انتشار : ۰۳-۰۵-۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸ | نسخه چاپی نسخه چاپی

ماه‌نورد ژاپنی با قابلیت حمل خدمه از انرژی خورشیدی برای انجام الکترولیز – تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن- در طول روزهای طولانی کره ماه استفاده خواهد کرد.

به گزارش ماشین نیوز ؛بزرگترین خودروساز جهان فاش کرده است که قصد دارد از فناوری سوخت احیا شونده برای ماه‌نورد خود استفاده کند، ماه‌نوردی که که قرار است در پایان این دهه میلادی به فضا پرتاب شود.

تویوتا در حال همکاری با آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) برای توسعه این ماه‌نورد است و مدیران این شرکت قصد دارند از فناوری پیل سوختی احیا شونده برای تامین انرژی یک ماه‌نورد سرنشین‌دار استفاده کنند که این امر، احتمال استفاده از یخ‌آب ماه را به عنوان منبع انرژی در آینده افزایش می‌دهد.

ژاپن در سال‌های اخیر جاه‌طلبی‌های خود را در واکنش به رقابت فضایی در حال ظهور بین ایالات متحده و چین تقویت کرده است. پنجاه سال پس از فرود تاریخی ایالات متحده روی ماه، این کشور در حال آماده شدن برای ماموریت دیگری به ماه به نام «آرتمیس» و ایجاد پایگاهی دائمی به نام دروازه قمری در مدار ماه است.

ژاپن نیز قصد دارد فضانورد خود را در این پایگاه قمری داشته باشد و از طریق آژانس فضایی خود در مأموریت آرتمیس با ایالات متحده همکاری نزدیکی دارد. بخشی از این همکاری، یک ماه‌نورد دو سرنشینه است که تویوتا در حال ساخت آن است و اکنون مشخص شده که از فناوری سوخت احیا شونده نیرو می‌گیرد.

ناسا انتظار دارد ژاپن یک ماه‌نورد با هدف پرتاب در سال ۲۰۲۹ را به عنوان کمک به برنامه آرتمیس ارائه دهد.

ماه‌نورد تویوتا

کاوشگرها در ماموریت‌های فضایی از انرژی خورشیدی برای تولید نیرو و ذخیره آن در باتری‌های خود استفاده می‌کنند تا در طول شب از آن بهره ببرند. با این حال، در ماه، یک شب معادل ۱۴ روز روی زمین است و ذخیره انرژی مبتنی بر باتری اگر غیرممکن نباشد، بسیار چالش برانگیز است.

علاوه بر این، برنامه‌های تویوتا برای ماه‌نورد خود موسوم به لونار کروزر(Lunar Cruiser) شامل وسیله نقلیه‌ای است که می‌تواند دو انسان را برای مدت طولانی نزدیک به یک ماهه برای اکتشاف پایدار و بلند مدت در کره ماه حمل کند.

همچنین این ماه‌نورد که پیش‌بینی می‌شود ۱۰ تن وزن داشته باشد، باید در محیط‌های غبارآلود و دماهای شدید در ماه مقاومت کند و در عین حال اطمینان دهد که سرنشینان آن از عوامل مختلف محافظت می‌شوند و به کار اکتشافی خود ادامه می‌دهند.

فناوری سوخت احیا شونده

اینجاست که فناوری سوخت احیا شونده می‌تواند کمک کند. طبق اعلامیه اخیر تویوتا راجع به این ماه‌نورد، این وسیله نقلیه قمری از انرژی خورشیدی برای تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن از طریق الکترولیز در طول روزهای طولانی روی ماه و ذخیره آن در سلول‌های سوختی برای استفاده در طول شب استفاده می‌کند.

سپس انرژی ذخیره شده در این پیل‌های سوختی به الکتریسیته تبدیل می‌شوند و برای تامین انرژی ماه‌نورد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ابتدا، آب مورد استفاده از زمین ارسال خواهد شد. با این حال تویوتا در آینده استفاده از یخ‌آب بدست آمده از قطب‌های ماه را برای تامین انرژی ماه‌نورد خود در نظر گرفته است.

انتظار می‌رود لونار کروزر ۱۰ سال عمر عملیاتی داشته باشد و بیش از ۴۲ روز در سال کار کند و فضانوردان را روی ماه حمل کند. البته این امر به آب زیادی نیاز دارد و تویوتا امیدوار است که یک شرکت فضایی دیگر بتواند تدارکات استخراج یخ‌آب یا انتقال این ماده حیاتی برای سلول‌های سوختی لونار کروزر را در ماه فراهم کند.

ضمن اینکه با توجه به فراوانی آب بر روی زمین، تویوتا همچنین به دنبال استفاده از این فناوری برای تامین انرژی خودروهای آینده‌ی خود است. از آنجایی که کشورها به دنبال راه‌هایی برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی هستند، سلول‌های سوختی به طور گسترده برای انتقال نیرو تحت بررسی قرار گرفته‌اند.

تویوتا به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان، بدون شک به دنبال راه‌هایی است که خودروهایش بتوانند بدون صرف مدت زمان زیادی برای شارژ شدن، بُرد زیادی داشته باشند.

برچسب ها:, , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=30169

دیدگاه شما

آخرین اخبار