تسلا تولید خودروی ارزان قیمت برقی را متوقف کرد؟
کد خبر: ۴۴۸۱۵ | تاریخ انتشار : ۲۵-۰۱-۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰ | نسخه چاپی نسخه چاپی

تسلا، غول خودروسازی برقی، در اقدامی غافلگیرکننده، طرح‌های خود را برای تولید خودروی ارزان قیمت برقی که مدت‌ها وعده آن را داده بود، کنار گذاشت.

به گزارش ماشین نیوز ؛تصمیم ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، برای توقف تولید خودروی ارزان قیمت برقی در بحبوحه رقابت شدید با خودروسازان چینی که بازار را با نوع اقتصادی اینگونه خودروها پر کرده‌اند، گرفته شده است.

ماسک، رویای تولید خودروی ارزان قیمت برقی را برای اقشار کم درآمد جامعه داشت. این شرکت در سال ۲۰۰۶ ابتدا به سمت تولید مدل‌های لوکس رفت و سپس از سود آن برای تأمین مالی یک خودروی خانوادگی کم‌هزینه استفاده کرد.

  ماسک پس از آن بارها چنین وسیله نقلیه‌ای را به سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان وعده داده بود.

او در ژانویه سال ۲۰۲۴، به سرمایه‌گذاران گفت که تسلا قصد دارد تولید خودروی ارزان قیمت برقی را در کارخانه تگزاس خود در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ آغاز کند.

سدان مدل ۳ ارزان‌ترین مدل فعلی تسلا، با قیمتی در حدود ۳۹ هزار دلار در آمریکا به فروش می‌رسد.

تسلا سال‌ها بود که از تولید خودروی ارزان قیمت برقی با قیمتی حدود ۲۵ هزار دلار صحبت می‌کرد. این خودرو که گاهی اوقات با نام مدل ۲ شناخته می‌شد، قرار بود گامی مهم برای تحقق هدف بلندپروازانه ماسک، برای تولید ۲۰ میلیون دستگاه خودرو در سال تا سال ۲۰۳۰ باشد.

اما با افزایش رقابت از سوی خودروسازان چینی، اکنون تسلا به این نتیجه رسیده است که تولید خودروی ارزان قیمت برقی دیگر به صرفه نیست. خودروسازان چینی مانند BYD طیف وسیعی از این نوع وسایل نقلیه اقتصادی را در بازار عرضه می‌کنند که با استقبال گسترده‌ای نیز مواجه شده‌اند.

اما تسلا به جای تمرکز بر  تولید خودروی ارزان قیمت برقی، منابع خود را به توسعه رباتاکسی خودران معطوف کرده است. به اعتقاد ماسک، رباتاکسی آینده حمل و نقل محسوب می‌شود و تسلا بدون تسلط بر فناوری خودران، ارزش چندانی نخواهد داشت.

چالش تاخیر تسلا در تولید خودروی ارزان قیمت برقی

تاخیر تسلا در تولید خودروی ارزان قیمت برقی، کار را برای این شرکت سخت‌تر کرد و در تصمیم ماسک به توقف طرح موثر بود.

خودروسازان چینی اکنون سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند و تسلا برای رقابت با آنها کار سختی در پیش داشت.

تصمیم ماسک اشتباه است؟

برخی از کارشناسان معتقدند که تسلا با کنار گذاشتن طرح تولید خودروی ارزان قیمت برقی، اشتباه بزرگی مرتکب شده است. آنها هشدار می‌دهند که این تصمیم می‌تواند به افت شدید سهم بازار تسلا منجر شود.

هنوز مشخص نیست که تسلا چه زمانی رباتاکسی خودران را به بازار عرضه می‌کند. این فناوری با چالش های فنی و نظارتی زیادی روبرو است و امکان دارد تا سال‌ها به طور کامل تجاری‌سازی نشود. این شرکت هنوز ثابت نکرده است که می‌تواند یک خودروی خودران تولید کند.

چالش‌هایی که آینده تسلا را تهدید می‌کند

تسلا اکنون با مشکلات مختلفی مانند شکایت‌ها و تحقیقات در مورد تصادفات مربوط به سیستم‌های کمک‌راننده خودکار روبرو است.

این شرکت همچنین چالش‌های متعدد دیگری نیز در پیش رو دارد؛ از جمله کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی در ایالات متحده و اروپا، رقابت شدید در چین و افت ارزش سهام خود.

آینده تسلا به تصمیمات ایلان ماسک و توانایی این شرکت در رقابت با خودروسازان چینی برای معرفی محصولات جدید بستگی دارد. رقابت شدید در تولید خودروی ارزان قیمت برقی و دیگر محصولات مشابه، در کنار مشکلات داخلی تسلا، آینده این شرکت را مبهم کرده است.

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=44815

دیدگاه شما

آخرین اخبار