پیش بینی بازار خودرو پس از افزایش تنش‌های منطقه‌ای
کد خبر: ۴۴۹۱۴ | تاریخ انتشار : ۲۷-۰۱-۱۴۰۳ - ۶:۴۷ | نسخه چاپی نسخه چاپی

با توجه به افزایش تنش‌ها از شب گذشته و رشد ناگهانی دلار فردایی و همچنین بازگشایی بازار با نرخ‌های بالا از صبح امروز، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا رکود یک‌ساله بازار خودرو تمام می‌شود؟

به گزارش ماشین نیوز ؛بازار خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۲ وارد رکود سنگینی شده بود که تقریباً هیچ یک از اتفاقات سال گذشته از جمله افزایش نرخ درِ کارخانه خودروسازان، افت‌وخیز نرخ ارز و افت تولید خودرو که پیش از این می‌توانست التهاب را به بازار بازگرداند، نتوانست سایه این رکود سنگین را از روی بازار بردارد.

اما بالا گرفتن التهابات در منطقه می‌تواند معادلات بازار خودرو را همانند تمامی بازارهای دیگر برهم بریزد. در حال حاضر به‌رغم اینکه پاسخی از سوی طرف اسرائیلی داده نشده است، نرخ ارز رشد بی‌سابقه‌ای را در ساعات ابتدایی روز تجربه کرد. هرچند با گذشت چند ساعت اندکی از هیجان بازار فروکش کرد و دوباره به نرخ‌های پیشین بازگشت.

بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو، وضعیت فعلی بازار را مورد بررسی قرار داد که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

با توجه به تنش‌های شب گذشته در منطقه، وضعیت دو ماه آینده بازار خودرو را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

به هر حال این مسائل سیاسی روی بخش اقتصادی هم تاثیرگذار است. تنش‌های فوق باعث التهاب در بازار ارز می‌شود که همین موضوع می‌تواند قیمت خودرو را تحت تاثیر قرار دهد، اما باید دید چقدر تقاضا و قدرت خرید در بازار ایجاد می‌شود.

در برخی موارد، قیمت‌ها به صورت اسمی افزایش می‌یابند، اما خریداری در بازار پیدا نمی‌شود. در این صورت با توجه به ترس فروشندگان از افزایش بیشتر قیمت‌ها، از فروش خودرو منصرف می‌شوند و در نهایت فروشندگان هم از بازار خارج می‌شوند.

نرخ ارز از دیروز رشد کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد؛ به نظر شما این احتمال وجود دارد که بازار خودرو از رکود یک‌ساله خود خارج شود؟

در صورتی که نرخ ارز روی کانال ۷۰ هزار تومان تثبیت شود می‌توان انتظار داشت که خریداران به بازار هجوم بیاورند، اما اگر تحت تاثیر مسائل سیاسی، نرخ ارز دوباره کاهشی شود و به محدوده ۶۵ هزار تومان بازگردد، افزایش عجیب‌وغریب قیمت خودرو کمی دور از انتظار خواهد بود. البته در صورت کاهش ناگهانی نرخ ارز، احتمال رکود دوباره، هرچند کمتر از رکود قبلی، در بازار خودرو وجود دارد. بنابراین باید صبر کرد و دید که نرخ‌های فعلی ارز حباب است یا خیر.

منبع: تجارت‌نیوز

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=44914

دیدگاه شما

آخرین اخبار