«ت مثل ترافیک»
کد خبر: ۵۹۷۰ | تاریخ انتشار : ۰۳-۰۳-۱۴۰۱ - ۷:۵۵ | نسخه چاپی نسخه چاپی

ترافیک همواره به عنوان یکی از مشکلات و معضلات تهران از سوی مردم و مسولان مطرح شده و به نظر می‌رسد این روزها به کلاف سردرگمی تبدیل شده است که همگان از رسیدن به سرنخ آن عاجز مانده اند.

به گزارش ماشین نیوز ؛ت مثل ترافیک به یکی از معضلات پایتخت اشاره دارد، معضلی که سالهای متمادی همراه شهروندان پایتخت نشین بوده و مشخص نیست این همراهی تا کی و کجا ادامه خواهد داشت؛ همراهی نامبارکی که به طور مستقیم بر کیفیت زندگی شهروندان تاثیر داشته است.

کلان شهر تهران در کنار زیبایی های ذاتی که دارد اما دچار غده ها و بیماری های عفونی و خطرناکی است که اگر به آنها رسیدگی نشود، زندگی را در کلان شهر تهران و ام القری کشورهای اسلامی، سخت و ناممکن خواهد کرد؛ از جمله این مشکلات و بیماریها می توان به ترافیک اشاره کرد؛ معضلی که تمام پایتخت نشینان را با آن درگیر کرده است.

معضلی که هر قشری به فراخور خود به آن می پردازد، از هنرمندان، طنزپردازان، کاریکاتوریست ها، نویسندگان و شهروندان گرفته تا رانندگان تاکسی، پزشکان و  همه شهروندان با ادبیات خود از این معضل می گویند؛ از معلم مدرسه که می گوید ت مثل ترافیک تا راننده تاکسی که بعد از قفل شدن خیابان زیر لب زمزمه می کند؛ «از ترافیکِ خیابان خسته ام،  از هوای شهر تهران خسته ام،  از هجومِ خودروها در کوچه ها،  از تصادف در اتوبان خسته ام»…

شما هم به دلیل زندگی در تهران، تجربه ماندن در ترافیک و قفل شدن خیابان ها را داشته اید و با آن دست و پنجه نرم کرده اید؛ چه بسا ممکن است که ساعت ها زودتر از برنامه و یا قراری که داشته اید از خانه خارج شده اید تا ترافیک را پشت سر بگذارید و بتوانید در ساعت مقرر به کار و یا قرار خود برسید.

فرهنگ استفاده از خودرو شخصی به جای استفاده از حمل و نقل عمومی در سال های اخیر مزید بر علت شده است و با وجود اینکه هر ساله بخش زیادی از اعتبار و بودجه شهر تهران را به خود اختصاص می دهد، در سال های اخیر با افزایش بیشتری روبرو شده و به نظر می رسد هر چه پیش می رویم برغم وعده ها و شعارها، همچنان قرار است ترافیک جانکاه را تحمل کنیم؛ اما آیا این درد درمانی ندارد؟

موضوع ترافیک از جمله چالش هایی است که در وعده ها و شعارهای انتخاباتی مدیریت شهری و شورای شهر نیز به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های شهر و خواسته های شهروندان مطرح می شود؛ سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت که کار ما در کمیسیون حمل و  نقل و عمران رسیدگی به مشکلات و معضلات ترافیک تهران است و طرح های متعددی را در این خصوص در دست بررسی داریم.

وی افزود: در کمیسیون بایستی گره ها، مشکلات و مساله یابی های درستی را در موضوعات مختلف از جمله موتورسیکلت، دوچرخه سواری، محدوده طرح ترافیک و  پیامدهای اجرای طرح، بازنگری طرح جامع ترافیک تهران و بررسی جایگاه های سوخت انجام دهیم.

وی افزود: همچنین طرح هایی برای احداث تقاطع های غیرهمسطح برای اینکه رفت و آمدهای زیاد شهروندان را کاهش دهیم، از سوی خبرگان در دست بررسی است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه زمانیکه درباره حجم ترافیک صحبت می کنیم باید ببینیم که دلایل احتمالی آن چیست، اظهارداشت: موانع فیزیکی در معابر نداریم که بگوییم در فلان معبر به دلایل فنی خودرو ها در ترافیک معطل ماندند؛ حضور پلیس نیز حضور موثر و پر رنگی است و در  این خصوص هم مشکلی وجود ندارد اما با این وجود باید دید چرا حجم ترافیک ما بیشتر شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دلیل مهم را در این می بینم که حمل و نقل عمومی به شدت ضعیف شده و مردم برای رفت و آمد خود، لاجرم به سمت استفاده از وسیله نقیه شخصی از جمله موتورسیکلت و خودروهای سواری می روند، تاکید کرد: حمل و نقل عمومی ناکارآمد مهمترین دلیل مشکلات امروز است، نمی توانیم ضعف های حمل و نقل عمومی را نادیده بگیریم و باید به هر قیمتی این سامانه ها را بهبود بخشیم.

وی یادآور شد: زمانی در شرکت واحد حدود ۴ میلیون نفر را با اتوبوس جا به جا می کردیم، این جمعیت امروز به کمتر از یک میلیون نفر رسیده؛ برای بقیه مسافران چه اتفاقی افتاده، حتما با وسیله نقلیه شخصی خود تردد می کنند و یا اینکه زمانی در مترو روزانه تا بیش از ۲ میلیون ۵۰۰  هزار نفر را جا به جا میکردیم اما اکنون به یک میلیون نفر رسیده و این به این معنا است که این عده هم با خودروهای شخصی تردد می کنند.

تشکری هاشمی دومین مساله تاثیرگذار در وضعیت ترافیک امروزه را موضوع شرایط کرونایی دانست و افزود: بیش از ۲  سال درگیر کرونا بودیم و مردم کمتر تردد می کردند و از حمل و نقل عمومی نیز کمتر استفاده می شد، چرا که فضایی بود برای شیوع بیشتر بیماری اما اکنون با بهبود شرایطی که اتفاق افتاده و شاهد کاهش بیماری و فوتی ها هستیم مردم دوباره به حمل و نقل عمومی روی آورند.

وی عنوان کرد: وقتی امکانات مناسب را برای تردد عمومی در اختیار شهروندان نمی گذاریم و از سوی دیگر خدمات را به طور حضوری ارائه می کنیم باز هم مشکل ترافیک خود را نشان می دهد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: معتقدم با برنامه ریزی دقیق دولت و همه نهادها، از جمله شهرداری تهران می توان بسیاری از سفرهای مردم را حذف کرد اما اکنون این اتفاق نمی افتد و این یک نقص بزرگ است.

کارشناسان اما راهکارهای اجرایی را برای کاهش این معضل در نظر گرفته اند؛ از جمله زوج و فرد شدن خودرو ها از در منزل، تغییر ساعت کار مدارس و ادارات،  استفاده از مدهای مختلف حمل و نقلی  از جمله دوچرخه وموتور سیکلت، بهبود و افزایش کیفی و کمی حمل  و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس، بهره گیری از زیرساخت های شهر هوشمند و توسعه و ترویج استفاده از فضای مجازی و خریدهای اینترنتی به جای حضور فیزیکی در شهر، از جمله راهکارهایی است که از سوی کارشناسان مطرح می شود.

در کنار تمام راهکارها و پیشنهادات کاهش ترافیک اما نمی توان نقش مهم شهروندان را نادیده گرفت؛ افزایش مهارت در رانندگی و ممانعت از تخلف های رانندگی، رعایت دستور العمل های پلیس، تلاش برای انجام برخی امور به طور مجازی و خودداری از حضور فیزیکی برای کارهایی که می توان آنها را مجازی انجام داد، بررسی ساعت های تردد، همه و همه از جمله کمک های شهروندان به کاهش بار ترافیکی خواهد بود.

منبع: ایرنا

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=5970

دیدگاه شما

آخرین اخبار