ورود ون‌های جدید و هوشمند به تهران
کد خبر: ۸۳۵۷ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵ | نسخه چاپی نسخه چاپی

معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت: تا ۳ ماه آینده ون های هوشمند و جدید وارد شهر خواهند شد و از سویی دیگر این معاونت برای پیشبرد برنامه های خود به دنبال جذب سرمایه گذار است.

به گزارش ماشین نیوز ؛آلودگی هوا یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات پایتخت ایران به شمار می‌رود، مشکلی که سالهاست گریبان تهران را گرفته و چالش‌های فراوانی را پیش روی شهروندان و مدیران شهری قرار داده است.

علاوه‌بر ریزگردها که میهمان ناخوانده تهران هستند؛ فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز یکی از مهمترین عواملی است که آلودگی هوای تهران را دو چندان کرده البته علاوه بر آلودگی وجود خودروهای فرسوده در تهران چهره پایتخت را نیز زشت کرده و بر همین اساس باید با ورود خودروهای جدید این مشکلات را برطرف کرد.

سالهاست که از ورود اولین نسل ون ها به تهران می‌گذرد و بسیاری از آنها عمر بیش از ۱۳ سال دارند و بیش از ۹۰ درصدشان از رده خارج و به اصطلاح اوراق شده‌اند.

کلان‌شهر تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی خود به ون ها احتیاج بسیار زیادی دارد اما از یک سو فرسوده بودن آنها و عدم کارایی شأن منجر به نقص در توسعه حمل و نقل عمومی شده و از سوی دیگر پایتخت را با چالش مواجه کرده است.

هفته گذشته بود مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در صفحه شخصی خود از ورود ون‌های باکیفیت ناوگان تاکسیرانی تهران خبر داد و نوشت:

۳ ماه تا ورود ون‌های با کیفیت به ناوگان ‎تاکسیرانی تهران مانده و به لطف خدا خبرهای خوبی در راه هستند.

ورود ون‌های جدید و هوشمند به تهران تا ۳ ماه دیگر

ون‌های موجود به هیچ وجه در شأن مردم تهران نیستند

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به ون‌هایی که قرار است وارد تهران شوند گفت: از مجموعه حدود ۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه ون در تهران، تنها دو هزار و چهارصد دستگاه فعال است و مابقی آنها به قدری فرسوده هستند که به حالت اسقاط و اوراق درآمده‌اند.

وی ادامه داد: البته از تعداد ۲ هزار و چهارصد دستگاه فعال نیز بیش از ۹۵ درصد آنها در حالت فرسود قرار دارند و بیش از ۱۳ سال از عمر آنها می‌گذرد؛ این ون ها از نظر منظر شهری نیز باعث آشفتگی شده‌اند و از لحاظ اعطای خدمات فوق‌العاده نامطلوب هستند و به هیچ وجه در شأن مردم تهران نیستند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به نوسازی ناوگان ون تهران گفت: بر اساس منابعی که در اختیار سازمان ترافیک قرار داشت سریعاً تفاهم نامه‌ای با یکی از صندوق‌های کارآفرینی به امضا رساندیم و همچنین از محل منابع ناشی از طرح ترافیک و منابع متفرقه سازمان ترافیک موفق شدیم حدود ۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ سود حداقل چهار درصد را برای تأمین ناوگان ون تهران مورد استفاده قرار دهیم.

 شفیعی با تاکید بر اینکه به‌کارگیری ناوگان ون و ورود آنها به شهر تهران در مراحل پایانی قرار دارد گفت: این ناوگان در سه ماه آینده وارد شهر خواهد شد و در فاز اول حداقل ۲۵۰ دستگاه وارد تهران می‌شود این تعداد حدود ۱۰ درصد وضع موجود است و در این برنامه از استانداردهای کیفی کوتاه نیامده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید تاکید کنم ون‌هایی که وارد تهران می‌شوند همگی هوشمند هستند و تعداد پیمایش جابجایی آنها مورد رصد قرار می‌گیرد و متناسب با آن یارانه دریافت می‌کنند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران و ورود خودروهای جدید ادامه دار خواهد بود گفت: گردش مالی و قرارداد این امر به گونه‌ای تنظیم شده که در آینده نیز خودروهای جدید وارد تهران خواهند شد و تا نوسازی کامل ناوگان حمل و نقل عمومی تهران ادامه دارد.

کمبود منابع مالی مهمترین گلوگاه پیش روی شهرداری تهران

اما همانطور که گفته شد ورود این ون ها به شهر تهران نیازمند منابع مالی است؛ علاوه بر و ورود ون‌های جدید، توسعه مترو و خرید اتوبوس‌های جدید نیز نیازمند منابعی است که متأسفانه در شهرداری تهران وجود ندارد و مهمترین گلوگاه پیش روی شهرداری تهران نیز همین منابع مالی است.

شهردار تهران اولویت مدیریت شهری خود را تکمیل ۱۱ خط مترو و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اعلام کرده است؛ اولویتی که به گفته زاکانی به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پول احتیاج دارد.

اما برای حل این چالش، همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در شهر تهران برگزار شد؛ همایشی که در بستر آن سرمایه گذاران برای توسعه برنامه‌های شهری وارد میدان می‌شوند.

حمل و نقل عمومی نیز یکی از آن برنامه‌هایی است که برای آن سرمایه گذارانی داوطلب شده‌اند.

توسعه حمل و نقل عمومی تهران به کمک سرمایه گذاران

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران  با اشاره به برنامه‌های معاونت حمل و نقل ترافیک برای توسعه ناوگان عمومی با همکاری سرمایه‌گذاران اظهار کرد: همایش سرمایه‌گذاری فرصت‌های مختلف در حمل و نقل شهری را به تمامی سرمایه گذاران خرد و کلان ارائه می‌دهد و تمامی پروژه‌های حمل و نقل عمومی در مقیاس‌های متعددی تعریف شده است.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها در دو حوزه خرد و کلان تعریف شده است و حدود ۷۵ پروژه را تعریف کرده‌ایم که برخی از آنها در مقیاس خردتر و با سرمایه‌های کوچک‌تر محقق می‌شوند و برخی مانند توسعه خطوط و ناوگان ریلی اتوبوس تاکسی نیازمند سرمایه‌های کلان هستند.

 شفیعی با بیان اینکه مخاطب هریک از برنامه‌های ما سرمایه‌گذارانی هستند که حضور پیدا می‌کنند گفت: برای پروژه‌های خاص خود مانند توسعه اتوبوس سرمایه گذاری‌های صورت گرفته است اما افرادی که بتوانند سرمایه‌های چند هزار میلیارد یا چند میلیون دلاری داشته باشند محدود هستند و بر همین اساس ارائه فرصت‌های ما تنها محدود به این افراد نمی‌شود و سبدهای متعددی از فرصت‌ها را ارائه می‌دهیم تا تمامی سرمایه‌گذارانی که تمکن مالی مختلف داشته باشند در این برنامه حاضر شوند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: با توجه به منابع محدود شهری و دولتی برای توسعه زیرساخت‌ها در صورت تحقق برنامه‌های خود می‌توان شاهد نقطه تحولی در حوزه خدمات حمل و نقل به شهروندان تهرانی بود.

وی ادامه داد: در صورت سرمایه گذاری مناسب در حوزه حمل و نقل عمومی می‌توان شاهد ورود اتوبوس‌های جدید، تکمیل ۱۱ خط مترو، توسعه ناوگان تاکسیرانی و ورود خودروهایی با کیفیتی که هیچ گونه آلودگی هوایی، ندارند باشیم.

در اولین فاز قرار است ۲۵۰ خودرو و وارد تهران شوند و امید است توسعه حمل و نقل عمومی و جذب سرمایه گذار برای نوسازی این ناوگان فرسوده و پیر با سرعت بهتر و بیشتری پیش رود.

 

منبع:مهر

برچسب ها:, , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=8357

دیدگاه شما

آخرین اخبار