معاینه فنی خودرو تا چه زمانی معتبر است؟
کد خبر: ۹۱۹ | تاریخ انتشار : ۰۲-۱۱-۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲ | نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به زمان اعتبار گواهی معاینه فنی خودروها گفت: بر اساس قانون هوای پاک دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید برای وسایل نقلیه شخصی ۴ سال و برای وسایل نقلیه عمومی ۱ سال است.

به گزارش ماشین نیوز ؛حسین مقدم، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره میزان مراجعات معاینه فنی در تهران اظهارداشت: از ابتدای سال تا پایان دی ماه ۱ میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است.

وی افزود: از آمار اعلامی،۱ میلیون دستگاه خودرو مربوط به مراجعات  اول  بوده و در این ده ماه  تعداد نقص مربوط به آلایندگی ۱۵۰ هزار و همراستایی ۸۸ هزار و کمک فنر ۴۱ هزار و تست ترمز ۱۱۳ هزار و وضعیت ظاهری ۱۴۸ هزار در خودروها شناسایی و جهت اخذ معاینه فنی توسط راکبین آن رفع ایراد شده است. در مجموع ۳۲ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند.

 مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: در ده ماهه امسال ۹۵۷ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، ۱۸۳ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است.در مجموع در حدود ۱۹ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر است.

مقدم بیان داشت: در دی ماه حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریبا شهروندان از ۴۶ درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده اند.

وی افزود: در خصوص فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جاده ای وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر تهران ، امسال  ۳۵۲۱ دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته که ۷۸  درصد دارای معاینه فنی و  ۲۲  درصد فاقد معاینه فنی بوده اند. همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی کلیه خودروها  ۱۸ درصد در آزمون آلایندگی مردود شده اند.

 مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران بیان داشت: این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا و پایش مضاعف وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در سطح شهر با مشارکت پلیس بنا بر تدبیر مدیریت شهری از آبان ماه۱۳۹۷ اجرا شده و از ابتدای سال تا کنون توسط پلیس جهت  ۹۹۱ دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن جریمه صادر و معاینه فنی ۲۳۱ دستگاه خودرو ابطال شده است.

وی بیان داشت: مطابق قانون گواهی معاینه فنی یک خودرو تا زمانی دارای اعتبار است که خودرو دارای نقص فنی که موجب کاهش ایمنی در عبور و مرور و یا انتشار بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هوا و یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا شود نباشد. خودروی که پس از اخذ معاینه فنی نسبت به تغییر وضعیت ظاهری و نصب تجهیزات غیر استاندارد مانند گارد و یا لامپ های زنون و هدلایت اقدام می‌کنند این خودرو توسط پلیس متوقف و بلافاصله معاینه فنی آن ابطال می‌شود.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در ارتباط با وضعیت مراجعات به مراکز گفت: در حال حاضر اکثر مراکز در شرایط عادی و فاقد صف هستند و مراجعین در کمترین زمان می توانند از خدمات مراکز استفاده کنند. با توجه به افزایش مراجعات به مراکز در روزهای ابتدایی فروردین  و پایانی سال به شهروندان توصیه  می‌شود با توجه به باقی ماندن دو ماه تا پایان سال خودروهای مشمول معاینه در سال آینده نسبت به معاینه فنی خودروی خود اقدام کرده  و جهت مدیریت زمان این مسئله را به روزهای پایانی امسال و یا ابتدای سال ۱۴۰۱ موکول کنند.

وی درباره زمان معاینه فنی خودروها گفت: با توجه به ورود به سال میلادی جدید ۲۰۲۲ وسائل نقلیه وارداتی مدل ۲۰۱۸ با لحاظ و بسته به ماه تولید مشمول معاینه فنی است و بر اساس قانون هوای پاک دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید برای وسائل نقلیه شخصی و دولتی ۴ سال و برای وسائل نقلیه عمومی ۱ سال تعیین شده است.

مقدم تصریح کرد:خودروها در صورتی که شرایط لازم برای معاینه فنی راداشته باشند خارج از سال تولید می توانند نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در خصوص انجام معاینه فنی برتر در مراکز شهر تهران افزود: معاینه فنی برتر در نه مرکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران انجام شده و این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر  است. خودروها می توانند بصورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام کرده و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک استفاده نمایند. لازم به توضیح است تفاوت معاینه فی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است.

وی گفت: شهروندان می توانند جهت مدیریت زمان و به حداقل رساندن معطلی با استفاده از سیستم نوبت دهی اینترنتی با تعیین وقت قبلی به مرکز مورد نظر مراجعه کنند این سامانه در حال حاضر از طریق سامانه تهران من و سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در دسترساست. همچنین جهت اطلاع از آخرین وضعیت کاری مراکز می توانند از طریق مراجعه به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و یا تماس با سامانه پاسخگو ۹۶۰۰۶۰۰۰ اقدام کنند.

 

منبع: فارس

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=919

دیدگاه شما

آخرین اخبار