پیش‌بینی مصرف روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین
کد خبر: ۳۶۴۳ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۱-۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵ | نسخه چاپی نسخه چاپی

پس از انجام واکسیناسیون گسترده و کاهش محدودیت‌های کرونایی پیش‌بینی می‌شود، میانگین مصرف بنزین در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برسد که زنگ خطری برای منفی شدن تراز بنزین در کشور است.

به گزارش ماشین نیوز ؛بنزین یکی از گران‌قیمت‌ترین فرآورده‌های پالایشی در دنیا است که در کشور ایران قیمت و مصرف این حامل انرژی دارای فراز و فرودهای مختلفی بوده است.

مصرف بنزین در سال ۱۳۹۹ پس از ۹ سال افزایش، یک روند کاهش را  تجربه کرد که دلیل آن سهمیه‌بندی بنزین در آبان ۱۳۹۸ و شیوع کرونا بود. اگر چه در سال ۱۴۰۰ و در پی واکسیناسیون گسترده مصرف بنزین ۱۴ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافت، اما همچنان سطح مصرف، پایین‌تر از سال ۱۳۹۸ بود.

در هر حال پرواضح است که رشد مصرف بنزین مجددا شروع شده است و طی سال‌های آتی به سطح تولید کشور یعنی ۱۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

تصویر ۱- مصرف بنزین (واحد: میلیون لیتر در روز)

* مصرف بنزین در نوروز ۱۴۰۱ نسبت به ۱۳۹۸ حدود ۱۳ درصد افزایش یافت

در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱، اخبار مرتبط با مصرف بنزین به صورت روزانه گزارش می‌شد که مقایسه آن با آمار سال‌های گذشته، نشان از رشد مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی اخیر دارد.

در تصویر ۲ مصرف بنزین تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۱ با مصرف بنزین نوروزی سال‌های ۱۳۹۸ و ماقبل از آن که هنوز ویروس کرونا شیوع نیافته بود، مقایسه شده است. متوسط مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۱۳ درصد افزایش داشته است.

تصویر ۲

*پیش‌بینی مصرف میانگین ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در سال ۱۴۰۱

طبق گزارش مرکز مطالعات زنجیره ارزشف از مقایسه مصرف بنزین تعطیلات نوروزی هر سال با متوسط مصرف بنزین کل آن سال می‌توان به این نتیجه کلی دست یافت که متوسط روزانه مصرف بنزین نوروزی هر سال حدود ۱۰ درصد بیشتر از مصرف بنزین کل آن سال است.

با این تفاسیر می‌توان از متوسط مصرف ۱۰۹.۵ میلیون لیتری بنزین در تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۱ نتیجه گرفت که احتمالا متوسط مصرف بنزین در طول سال برابر ۹۹.۵ میلیون لیتر خواهد شد.


تصویر ۳

برآوردها نشان می‌دهد که از در سال آینده تولید و مصرف بنزین به نقطه سربه‌سر خواهد رسید و دولت سیزدهم باید هر چه سریع‌تر فکری برای مهار افسار مصرف بنزین در کشور داشته باشد.

منبع: فارس

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=3643

دیدگاه شما

آخرین اخبار