وضعیت نوسازی تاکسی‌های تهران زیر ذره‌بین
کد خبر: ۷۳۵ | تاریخ انتشار : ۲۸-۱۰-۱۴۰۰ - ۷:۴۳ | نسخه چاپی نسخه چاپی

طرح نوسازی تاکسی‌های تهران در حالی شروع شده که به گفته برخی تاکسیرانان این طرح از سرعت مناسبی برخوردار نیست.

به گزارش ماشین نیوز ؛تهران بیش از ۸۰ هزار تاکسی دارد و معیشت ۳۲۰ هزار تاکسیران به این وسایل حمل و نقل عمومی در حالی گره خورده که به گفته مدیران سازمان تاکسیرانی حدود ۴۰ درصد این ناوگان فرسوده است؛ بدین معنی که تاکسی با فعالیت بالای ۱۰ سال فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که توجه داشته باشیم برخلاف تاکسی های سایر کلانشهرهای دنیا، به عنوان مثال یک تاکسی خطی در تهران از مبدا تا مقصد اگر سه نفر مسافر داشته باشد، این امر می تواند به افزایش اصطحلاک و مصرف سوخت تاکسی منجر شود.

روزانه حدود ۲ میلیون نفر در تهران و ۹ میلیون نفر در کلان‌شهرها از تاکسی برای جابجایی درون‌شهری خود استفاده می‌کنند و بدلیل وسعت پایتخت هر یک تاکسی روزانه بیش از ۲۰۰ کیلومتر مسافت را طی می کنند.

ناوگان تاکسیرانی شهر تهران یکی از بزرگترین ناوگان های حمل و نقل عمومی در کشور و حتی کشورهای جهان است که این ناوگان از فرسودگی قابل توجهی برخوردار است و روزانه شاهد تردد قابل توجه این تاکسی ها زرد و سبز رنگ هستیم.

تاکسیرانان در حالی در خیابان شهر تهران جولان می دهند که بدلیل فرسودگی این خودروها شاهد تولید آلاینده های زیاد که می تواند برای شهر و شهروندان خطرناک باشد، هستیم.

براساس آخرین آمارها حدود ۴۲ هزار تاکسی پایتخت در مرز فرسودگی قرار دارد.

خودروهای سبز و زرد رنگی در خیابان های پایتخت در گذر هستند اما به نظر می رسد عمر این خودروها حداقل نزدیک به ۲۰ است و تاکسی رانان به نظر می رسد تمایلی به نوسازی نشان نمی دهند.

در این خصوص با یک راننده تاکسی در میدان ولیعصر (عج) هم کلام شدیم که در این باره گفت: قیمت تاکسی ها بسیار بالا رفته و واقعا به صرفه نیست تا نسبت به نو کردن تاکسی اقدام کنیم.

این تاکسیران میانسال شهر تهران می گوید: قیمت خودرو بسیار بالا رفته و میزان درآمد کم شده و در این شرایط بسیاری از رانندگان تاکسی تمایلی به امر نو شدن تاکسی ها نشان نمی دهند.

بیش از ۲ هزار تاکسی امسال نو شد

معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره  گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۲ هزار و ۸۴۶ متقاضی با استفاده از تسهیلات بانکی اقدام به نوسازی ناوگان فرسوده کردند.

سید علی محتشمی پور ادامه داد: همچنین ۸۳۶ متقاضی نیز به صورت نقدی خودرو جایگزین خود را تحویل و طبق برنامه ریزی های صورت پذیرفته بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ متقاضی نیز پس از تکمیل پرونده بانکی خود تا پایان سال جاری و یا ابتدای سال آتی خودرو دریافت می کنند.

وی افزود: در حال حاضر تاکسیرانان به ۲ شیوه نقدی و روش استفاده از تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی صندوق کار آفرینی امید می توانند نسبت به شروع فرآیند نوسازی خودرو خود اقدام کنند.

معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تشریح جزییات استفاده از طرح نقدی گفت: در این طرح متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه نوسازی ناوگان توسط شرکت ها در دفاتر هماهنگی نسبت به ارائه درخواست خرید خودرو به صورت نقدی اقدام می کنند.

محتشمی پور ادامه داد: متقاضیان پس از صدور کد رهگیری و دریافت پیش فاکتور از نمایندگی های شرکت ایران خودرو نیز اقدام به واریز وجه کرده و این در حالی است که تا زمان تحویل خودرو جایگزین می توانند با تاکسی فرسوده خود فعالیت کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر استفاده از تسهیلات بانکی نوسازی ناوگان، فقط شامل متقاضیانی می شود که نسبت به واریز آورده اولیه خود تا تاریخ ۱۵ آذرماه سال جاری اقدام کرده اند.

محتشمی پور با بیان اینکه طرح نوسازی ناوگان به صورت کلید به کلید اجرا می شود، گفت: در این طرح پس از اعلام نمایندگی های خودرو ساز، متقاضیان نسبت به تحویل خودرو فرسوده به مراکز اسقاط اقدام و ارزش گواهی اسقاط و لاشه خودرو خود را نیز مطابق با قیمت های اعلام شده نسبت به نوع خودرو از این مراکز دریافت می کنند.

معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران یادآور شد: تاکسیرانان در همان روز می توانند با مراجعه به محل نمایندگی ایران خودرو نسبت به دریافت خودرو جایگزین اقدام کنند.

وی از ایجاد امکان ویژه برای تاکسیرانانی که خودروی آنها دارای فرسودگی بالا بوده و امکان فعالیت با آن را ندارند خبر داد.

وی گفت: این تاکسیرانان می توانند درخواست نوسازی تاکسی خود را زودتر از موعد مقرر به مراکز اسقاط اعلام کنند اما بدیهی است این گروه از افراد تا زمان تحویل خودرو جایگزین امکان فعالیت نخواهند داشت.

۴۲ هزار تاکسی در مرز فرسودگی قرار دارد

معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران در خصوص آخرین آمار وضعیت فرسودگی این ناوگان نیز افزود: از ابتدای امسال آیین نامه اجرایی ماده هشت قانون هوای پاک تغییر کرد و سن فرسودگی تاکسی حذف شد و طبق قانونی تاکسی که ۲ بار از معاینه فنی مردود شود فرسوده شناخته می شود؛ حال می خواهد تاکسی ۲ سال کار کرده باشد یا ۲۰ سال.

به گفته وی، در گذشته ملاک فرسودگی تاکسی ۱۰ تا ۱۲ سال بوده اما در قانون جدید ملاک فرسودگی آزمون های معاینه فنی است.

محتشمی پور تاکید کرد: در حال حاضر ۷۸ هزار تاکسی فعال در تهران داریم که حدود نیمی از این ناوگان در مرز فرسودگی قرار دارد.

حدود ۸۰ هزار تاکسی در پایتخت فعالیت دارد که بر اساس آمارها روزانه چندین میلیون نفر در تهران از این وسیله نقلیه عمومی برای جابجایی درون‌شهری خود استفاده می‌کنند.

بدلیل اینکه حدود نیمی از این ناوگان فرسوده است نوسازی این ناوگان امری ضروری ارزیابی می شود و باید دولتمردان و مدیریت شهری نسبت به این امر اقداماتی انجام دهند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=735

دیدگاه شما

آخرین اخبار