کلاف سردرگم تعطیلی جمعه‌بازار خودرو مشهد
کد خبر: ۲۵۴۴۰ | تاریخ انتشار : ۱۴-۰۲-۱۴۰۲ - ۸:۱۲ | نسخه چاپی نسخه چاپی

تعطیلی جمعه‌بازار خودرو در کلانشهر مشهد، مشکلاتی را برای شهروندان، خریداران و فروشندگان خودرو ایجاد کرده است، و این در حالی است که هنوز مکانی جایگزین برای احداث این بازار مشخص نشده است.

به گزارش ماشین نیوز ؛جمعه بازار خودرو مشهد در سال ۱۳۹۳ در بلوار مجیدیه در منطقه قاسم آباد به منظور خرید و فروش خودروهای کارکرده دایر شد اما زمین این مکان متعلق به مالکان موسوم به “پلاک ۱۷۶” بود که پس از طرح شکایت و با رای مرجع قضایی در اواخر سال گذشته به آنها بازگردانده شد.

سابقه خرید و فروش اراضی موسوم به پلاک ۱۷۶ در کنار نمایشگاه بین المللی مشهد به حدود ۳۰ سال قبل برمی گردد و از سال ۱۳۸۷ و پس از خرید و فروش‌های اولیه زمین‌های این پلاک، با اعلام اینکه این زمین‌ها کاربری مسکونی نداشته و کاربری اصلی آن‌ها فضای سبز است، جنجال‌ها آغاز شد و در این زمان بود که حدود هفت هزار نفر مدعی املاک اراضی پلاک ۱۷۶ سرگردان شدند و برای اینکه جلو از دست دادن زمین هایشان را بگیرند، در این مکان چادر زدند.

در نهایت با پیگیری مالکان پلاک ۱۷۶، دستگاه قضایی رای برگشت زمین بازار خودرو مجیدیه را به مالکان این پلاک صادر کرده و شهرداری را موظف به تخلیه این مکان کرد.

پشت‌بند آن از ابتدای امسال بازار خودرو مشهد تعطیل شد که هنوز برای ایجاد بازار جایگزین، جانمایی صورت نگرفته است و از آنجا که شهروندان زیادی برای خرید و فروش خودرو، همه هفته را به انتظار می نشستند تا روز جمعه رسیدهد و این بازار فعال شود، اکنون با تعطیلی این بازار، متقاضیان خرید و فروش خودرو، گرفتار انتظاری بی پایان شده اند.

 انتقاد شهروندان

یکی از شهروندان که قصد فروش خودرو شخصی خود را دارد، اظهار کرد: با وجود تعطیلی جمعه بازار خودرو، حتی اطلاع رسانی مناسبی در این خصوص نشده است و هر هفته شمار زیادی از فروشندگان و خریداران خودرو، طبق روال قبل به محل بازار خودرو مجیدیه مراجعه کرده و با تعطیلی محل مواجه می شوند.

حسن موسوی افزود: حداقل شهرداری باید با نصب بنرهایی در این خصوص اطلاع رسانی می کرد، همچنین انتظار می رفت که به عنوان متولی این بازار، نسبت به راه اندازی یک بازار موقت خودرو اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: استقبال از بازار خودرو مشهد بسیار بالاست، به گونه ای که بسیاری افراد از شهرها و استان های مجاور نیز مشتری این بازار بودند و تعطیلی چنین مرکزی نباید بدون برنامه و معرفی مکان جدید صورت می گرفت.

یکی دیگر از شهروندان اظهار کرد: در جمعه بازار خودرو بخشی به نام کارشناسی قیمت وجود داشت که برای خریدار و فروشنده مورد تایید بود و قیمت گذاری خودرو در آن بخش انجام می شد.

حسین عباسی افزود: با تعطیلی جمعه بازار خودرو، این واحد نیز تعطیل شده و اکنون خلائی در بازار خودرو نیز ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: تعطیلی این بازار باعث شده است تا شهروندان در سایت‌های مجازی اقدام به معامله کنند که این موضوع نیز تبعات خاص و مخاطرات خود را دارد و نقش دلالان بازار خودرو را پررنگ تر از قبل می کند ضمن اینکه قیمت واقعی خودرو نیز در این فضا مشخص نمی شود.

عباسی افزود: معامله در سایت های مجازی، زمینه کلاهبرداری را نیز افزایش می دهد لذا ضروری است مسوولان شهری هرچه سریعتر نسبت به فعال سازی مجدد بازار خودرو در مشهد اقدام کنند.

یکی دیگر از شهروندان نیز اظهار کرد: جمعه بازار خودرو مشهد ساز و کار لازم برای احراز هویت خریدار و فروشنده را نداشت که ضروری است شهرداری سعی کند در مکان جدید به این مهم توجه داشته باشد.

حامد میرسپاسی افزود: هم اینک برای انجام معامله خودرو در سایتهای شناخته شده فروش کالا، ابتدا خریدار و فروشنده احراز هویت می شوند لذا معامله در این بسترها ایمن تر است.

وی خاطرنشان کرد: اگر شهرداری بخواهد طبق رویه قبلی بازار خودرو را دایر کند، همان بهتر که این بازار تعطیل بماند، چون کارکردی جز ایجاد ازدحام و شلوغی برای ساکنان اطراف آن مجموعه نخواهد داشت.

چنین نارضایی هایی تنها به خریداران و فروشندگان خودرو ختم نمی شود، چرا که پس از تعطیلی بازار خودرو، فروشندگان خودرو همچنان به بازار مجیدیه مراجعه می کنند و با توقف در اطراف بازار، مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه ایجاد می کنند.

یکی از ساکنان محدوده مجیدیه  اظهار کرد: از ابتدای سال جاری و با تعطیلی بازار خودرو مجیدیه، روزهای جمعه آسایش از ساکنان این منطقه سلب شده است.

ملیحه رضایی گفت: توقف خودروها در اطراف بازار تعطیل شده خودرو و تجمع خریداران و فروشندگان در خیابان های اطراف، برای ساکنان منطقه مشکلات زیادی ایجاد کرده و به نوعی امنیت آنها را تحت الشعاع قرار داده است.

یکی دیگر از ساکنان بلوار مجیدیه با بیان اینکه فعالیت جمعه بازار خودرو در این منطقه مسکونی دردسرهای فراوانی دارد، گفت: شلوغی روز تعطیل و سر و صدای فعالیت این بازار از اوایل صبح برای ما بسیار رنج آور بود.

مریم جاوادنی افزود: بعد از یک هفته فعالیت کاری، دقیقا در روزی که همه اعضای خانواده انتظار یک استراحت و سکوت را دارند، باید سر و صدای خودروها و مالکان آنها را تحمل کنند که از اول صبح شروع شده و لحظه به لحظه اوج می گیرد.

وی ادامه داد: فعالیت بازار خودرو خوب و برای هر شهروندی می تواند مورد نیاز باشد، اما راه اندازی چنین مکانی در منطقه مسکونی، برای ساکنان منطقه عذاب آور است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه منزل ما در راسته اصلی بلوار قرار دارد، فراوانی تعداد خودروها و توقف خودرو مشتریان این بازار موجب زحمت ساکنان و بعضاً پارک های غیر اصولی در جلو در منازل می‌شد و اهالی محل را برای ورود و خروج خودرو خود به زحمت می انداخت.

جاودانی بیان کرد: حتی در حال حاضر که فعالیت بازار متوقف شده است نیز شاهد سردرگمی فروشندگان و خریداران در محدوده بازار و در راسته بلوار هستیم که چقدر خوب بود شهرداری جایگزین این بازار را به مردم معرفی می‌کرد.

وی افزود: بدون شک باید مکانی برای فعالیت بازار خودرو در شهر باشد اما غیرمسکونی بودن آن نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

 شهرداری مشهد: زمینی ۱۵ هکتاری نیاز است

جمعه بازار خودرو مشهد با ظرفیت پنج هزار دستگاه خودرو برای خرید و فروش در پنج خط و توقفگاه عمومی برای سه هزار دستگاه خودرو به مساحت ۲۰ هکتار در سال ۱۳۹۳ در بلوار مجیدیه ایجاد شد که تا پیش از آن، جمعه بازار خودرو مشهد در محدوده میدان نمایشگاه بین المللی و فاقد امکانات و شرایط مناسب بود و با توجه به قرار داشتن آن در محدوده جاده ییلاقی طرقبه شاندیز، به ویژه در روزهای تعطیل، مشکلات ترافیکی این محدوده را مضاعف می کرد.

سخنگوی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد در خصوص تعطیلی جمعه بازار خودرو اظهار کرد: تعطیلی بازار خودرو مجیدیه به واسطه دستور قضایی، مبنی بر تحویل زمین به مالکان پلاک ۱۷۶، صورت گرفته است.

سیدحمزه علوی افزود: با تعطیلی جمعه بازار، اقدامات لازم برای جانمایی مکانی جدید آغاز شد و تا کنون تعدادی زمین نیز از لحاظ موقعیت فنی و مکانی بررسی شده است.

وی گفت: برای جمعه بازار خودرو باید زمینی با فراخی دست کم ۱۵ هکتار اختصاص داده شود که یافتن زمینی با این مساحت زمانبر است.

بررسی سه قطعه زمین برای احداث بازار خودرو

سخنگوی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد اظهار کرد: هر جمعه به طور میانگین سه هزار خودرو برای خرید و فروش خودرو به بازار خودرو مراجعه می کردند، لذا جانمایی بازار خودرو جدید امری اساسی است و این اهمیت را درک می کنیم.

علوی اضافه کرد: هم اینک سه قطعه زمین برای بازار خودرو پیشنهاد شده که بررسی وضعیت آنها در دست انجام است.

وی افزود: با توجه به لزوم انجام عملیاتی عمرانی برای ساخت بازار خودرو، پس از قطعی شدن زمین حداقل سه ماه زمان برای اجرای عملیات عمرانی نیاز است لذا تا چند ماه آینده نمی توان قول مساعدی به شهروندان برای فعال کردن این بازار داد.

وی با عذرخواهی از شهروندان مشهد بابت تعطیلی بازار خودرو و ایجاد مزاحمت برای ساکنان منطقه، اضافه کرد: هم اینک خرید و فروش غیررسمی خودرو در کنار خیابان در محدوده بلوار مجیدیه و ایجاد گره های ترافیکی برای شهروندان مشکلاتی ایجاد کرده است، لذا درصدد یافتن زمینی برای احداث بازار موقت خرید و فروش خودرو هستیم اما این موضوع نیز هنوز نهایی نشده است.

منبع:ایرنا

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=25440

دیدگاه شما

آخرین اخبار