کم‌توجهی مسئولان به ایمن‌سازی پرترددترین جاده شمال ایران
کد خبر: ۳۱۲۸۰ | تاریخ انتشار : ۲۵-۰۵-۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ | نسخه چاپی نسخه چاپی

جاده هراز یکی از پرترددترین راه‌های مواصلاتی مازندران است که سرعت‌بخشی عملیات اجرایی چهاربانده کردن این مسیر عبور و مرور را در مسیر ایمن قرار می‌دهد اما با کم‌توجهی مسئولان امر روبه‌روست.

به گزارش ماشین نیوز ؛جاده هراز یکی از شریان‌های اصلی و مهم استان مازندران است که این استان را به پایتخت کشور وصل می‌کند و مهم‌تر آنکه یکی از نزدیک‌ترین راه‌های مواصلاتی به استان تهران محسوب می‌شود؛ جاده‌ای که بعد از کندوان با وجود رودخانه هراز به عنوان زیباترین جاده ترددی مازندران شناخته می‌شود و به خاطر همان مسافت کم سالانه بیش از ۱۵ میلیون تردد مسافرتی در این جاده صورت می‌گیرد.

هراز علاوه بر بهره‌مندی رودخانه در کنار رشته‌ کوه‌های البرز، قله دماوند و دشت وسیع لار واقع شده که با وجود این نعمات در این محور مردمان بسیاری در ییلاقات متعدد ساکن می‌شوند؛ به گونه‌ای که این محور با ۸۰ روستا و ییلاق، بیشترین ییلاقات روستایی را نسبت به سایر جاده‌های مازندران به خود اختصاص داده است.

این جاده در سال ۱۳۴۲ به عنوان راه اصلی دسترسی احداث شد و ۲۳ سال کار ساخت آن به طول انجامید تا به بهره‌برداری برسد و بالاخره در سال ۶۲ به اتمام رسید و با وجود آنکه یکی از جاده‌های پرخطر محسوب می‌شود همچنان شاهد تردد و آمد و شد انواع وسایل نقلیه در این مسیر مواصلاتی هستیم.

حجم زیاد تردد در کنار ظرفیت کم جاده گاهی موجب به وجود آمدن ترافیک‌های  بسیار طولانی به ویژه ایام تعطیلات و پایان هفته‌های دو فصل بهار و تابستان می‌شود.

به همین لحاظ پروژه‌ی چهارخطه کردن این جاده در دست اجرا قرار گرفته که هم‌اکنون بیشتر این مسیر چهار خطه شده است. همچنین این جاده دارای ۱۷ تونل بوده که طولانی‌ترین آن‌ها بیش از ۳۲۹۰ متر طول دارد، اما هراز به دلیل وجود رشته کوه‌های البرز مورد توجه بسیاری از فعالان تولیدی معدنی و شن و ماسه قرار گرفته به طوری‌که در این مسیر زیبای جاده‌ای شاهد فعالیت و راه‌اندازی بیش از ۴۰ واحد تولیدی شن و ماسه هستیم و اکنون وجود این معادن به شکلی درآمده که محور هراز دیگر زیبایی خاص گذشته را ندارد و اهالی ییلاقات در فصل بهار و تابستان  آب و هوای مطبوع سابق را حس نمی‌کنند و در فصل باران‌های موسمی شاهد سیلاب خطرناک به همراه گل و لای و ریزش سنگ‌های بزرگ و کوچک در جاده هستیم که سبب ترسناکی تردد در این مسیر شده و این ناپایداری زیست محیطی باعث از بین رفتن ماهی خال قرمز در رودخانه هراز شده است.

علاوه بر این ناملایمات، عوامل انسانی مداخله‌کننده در این جاده، ریزش سنگ، رانش کوه و سقوط بهمن دیگر مواردی است که جان مسافران و گردشگران را در طول سال هنگام تردد از این محور تهدید می‌کند و آخرین اتفاق این ریزش هشتم مردادماه سال‌ جاری بوده که باعث مسدود شدن جاده هراز شد.

ریزشی که علت آن اجرای عملیات در یک منطقه حادثه‌خیز جاده اعلام شد و در صورت تردد وسایل نقلیه در آن منطقه حوادث ناراحت‌کننده‌ای در کمین است.

طبق گفته کارشناسان راهداری و زمین شناسی نقاط پرخطر و حادثه‌خیز در محور هراز کم نیستند و با وجود سلسله جبال البرز ممکن است در هر زمانی ریزش سنگ و رانش کوه در مسیرهای متعدد هراز اتفاق بیافتد و در اجرای عملیات چهار خطه کردن محور نیز مطمئنا این حوادث طبیعی بیشتر صورت می‌گیرد.

لق‌گیری و تور سنگ بهترین راهکار جهت جلوگیری از ریزش سنگ 

کوروش روشن رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لاریجان نقاط حادثه‌خیز جاده هراز را هشت نقطه مطرح کرد و گفت: این نقاط پرحادثه بین تونل‌های زیار باغ ۱ و ۲ و پرتاب سنگ در پیچ ابتهاج، محدوده روستای انحه، بین شنگلده و اب اسک، شنگلده، قلابن و استراباکو، تونل ۸ و۹، و از تونل ۴ تا کهرود است.

وی افزود: در همه موارد این نقاط حادثه‌خیز پرتاب سنگ و ریزش کوه گزارش می‌شود.

روشن یادآور شد: بهترین راهکار جهت ممانعت از این ریزش لق‌گیری، شات‌کریت، تور سنگ است تا از خسارت وارده بر این محور جلوگیری به عمل آید.

کافی نبودن بودجه جهت اقدامات عملیات لق گیری محور هراز

حسن جهانیان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران از اقدام راهداری برای  لق‌گیری جاده هراز اظهار کرد: سال گذشته پس از گذشت چند سال عملیات اجرایی لق‌گیری در جاده هراز با همکاری یک تیم کارشناسی در دو مرحله انجام شد.

وی با بیان اینکه طبق گزارش ۹ نقطه از منطقه حادثه‌خیز این جاده لق‌گیری شد، افزود: در اتفاق اخیر که موجب بسته شدن جاده هراز به مدت ۴۸ ساعت شد، به دلیل فعالیت‌های عمرانی جهت ساخت تونل در منطقه قلابن بوده و انفجار موجب ریزش سنگ شد.

جهانیان با تاکید بر اینکه اجرای هرگونه عملیاتی در جاده‌های مواصلاتی مازندران از سوی وزارت کشور و پلیس راهور مجوز انجام و مسدودی هر یک از محورها قبل از شروع عملیات دستور کار قرار می‌گیرد، اظهار داشت: در عملیات اجرایی محور هراز نیز این دستورالعمل و صدور مجوز لحاظ می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران با بیان اینکه سال گذشته در رهاسازی سنگ‌های معلق بیش از یک میلیارد تومان هزینه شد، عنوان کرد: این عملیات در سه مرحله انجام شد که برای امسال جهت عملیات رهاسازی و احداث تورسنگی اقدامات اولیه اداری آن انجام شده و منتظر دریافت جذب اعتبار هستیم تا عملیات آن آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: جذب اعتبار برای عملیات اجرایی تورسنگی محور کندوان تایید و به زودی عملیات آن در این جاده هم آغاز می‌شود.

قرارگاه خاتم‌الانبیا مجری اجرای طرح جاده هراز

در ادامه این گزارش به منظور آخرین وضعیت اجرای طرح چهاربانده کردن محور هراز با مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران طی تماس تلفنی پیگیر شدیم که عنوان کرد: در اجرای عملیاتی این جاده دو سالی است که ادامه کار از راه و شهرسازی این استان خارج و به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده است.

علی دیوسالار با اعلام اینکه هم‌اکنون شرکت ساخت و توسعه راه‌های منطقه شمال مشغول اجرای این پروژه هستند، گفت: همچنین با نظارت وزارت نیرو اجرای جاده جایگزین در حال اجراست که طول آن ۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر به همراه دو تونل رفت و برگشت است.

وی افزود: سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح اعتبار اختصاص یافت.

دیوسالار ادامه داد: عملیات اجرایی دو بخش آب اسک به طول ۵ کیلومتر به همراه ساخت تونل به تازگی آغاز شده است.

 ۳۴۰۰۰ میلیارد نیاز اعتبار جهت تکمیل چهاربانده کردن هراز

محمد پارسا، مدیرکل ساخت وتوسعه راه‌های منطقه شمال شرق کشور در امر اجرای طرح چهاربانده کردن محور هراز  مجموع پروژه را ۱۰۱ کیلومتر یعنی از میدان هزار سنگر آمل تا تونل آبشار عنوان کرد و گفت: تاکنون به طول ۷۴ کیلومتر آن اجرا شده و ۲۷ کیلومتر آن باقی‌مانده است.

وی افزود: هم‌اکنون محدوده‌های در حال اجرا از بایجان تا وانا به طول ۴ کیلومتر، محدوده گزنک به طول ۶۰۰ متر و محدوده تکاور تا زیارباغ به طول ۵ کیلومتر است.

پارسا با بیان اینکه اعتبار سال‌جاری بیش از ۸۳۰ میلیارد ریال مصوب شده، مطرح کرد: در ادامه روند این طرح و اتمام آن ۳۴۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

مدیرکل ساخت وتوسعه راه‌های منطقه شمال شرق کشور خاطرنشان کرد: در صورت ادامه با این روند تخصیص اعتبار حداقل ۳۰ سال آینده طرح چهاربانده کردن محور هراز به اتمام می‌رسد.

منبع: تسنیم

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=31280

دیدگاه شما

آخرین اخبار