خودروی برقی راهکار اصلی نیست
کد خبر: ۳۶۳۱۳ | تاریخ انتشار : ۲۳-۰۸-۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲ | نسخه چاپی نسخه چاپی

این شهر کوچک فنلاندی به دنیا نشان می‌دهد که چگونه کربن خنثی شود.

به گزارش ماشین نیوز ؛شهرها به دنبال راه‌حل‌های جزئی کوچک نیستند، آنها به دنبال راه‌حل‌های جامعی هستند که شرکت‌ها نمی توانند ارائه دهند و در واقع راه‌حل‌های هوشمند و اصول پایداری، توسعه شهری جهانی را هدایت می‌کنند.

شهرها تصمیم‌گیرندگان مهمی در کاهش انتشار دی اکسید کربن هستند. آنها می‌توانند بازار را شکل دهند و بسترهای آزمایشی را برای راه‌حل‌های جدید و نوآورانه فراهم کنند.

اکثر شهرهای بزرگ اروپا و بسیاری دیگر از کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هدف چالش برانگیزی را برای خنثی شدن نسبت به کربن تا سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۳۵ تعیین کرده‌اند. هدف این ماموریت دستیابی به بی‌طرفی آب‌وهوا تا سال ۲۰۳۰ از طریق توسعه راه حل‌های هوشمند و پایدار است.

توسعه شهری تأثیر قابل‌توجهی بر تغییرات آب و هوایی دارد؛ شهرها ۷۸ درصد انرژی جهان را مصرف می‌کنند و بیش از ۶۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهند. در آینده نزدیک، بیش از دو سوم جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد و بزرگترین چالش‌ها در محیط‌های شهری مربوط به محیط ساخته شده، انرژی و ترافیک است. از دیدگاه شهرهای آینده، استفاده از دیجیتالی‌شدن و داده‌ها همچنین مدل‌های جدید کسب و کار پتانسیل بالایی دارد.

فنلاند قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ شهر کربن خنثی شود و آن را در رتبه چهارم جهان و بالاتر از هر کشور دیگری در اروپا قرار دهد. فنلاند ممکن است تنها ۵.۵ میلیون نفر جمعیت داشته باشد که آن را در رتبه ۱۱۸ رتبه‌بندی جمعیت جهانی قرار می‌دهد اما در بسیاری از معیارها پیشرو در جهان است. این کشور برای ۶ سال متوالی به‌عنوان شادترین کشور جهان انتخاب شده است و مرتباً در رتبه‌بندی‌های آموزشی جهانی در رتبه‌های برتر قرار دارد. فنلاند اکنون خود را به‌عنوان پیشرو در بی‌طرفی کربن معرفی می‌کند.

تنها کشورهایی که از فنلاند جلوتر هستند، بوتان در آسیای جنوبی و سورینام در آمریکای جنوبی هستند که در حال حاضر در سطح کربن خنثی قرار دارند و اروگوئه در آمریکای جنوبی که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ کربن خنثی شود.

شهر لاهتی در فنلاند در حال ساخت مسیرهای دوچرخه‌سواری بیشتر و گسترش سیستم حمل و نقل عمومی خود است. این شهر در حال بازسازی ساختمان‌های متعلق به شهر است تا آنها را در مصرف انرژی کارآمدتر کند. از گرمای حاصل از تصفیه فاضلاب برای تولید انرژی استفاده می‌کند همچنین با شرکت‌های محلی برای یافتن کاربردهای جدید زباله همکاری می‌کند.

شهرهایی مانند دنور و آستین در ایالات‌متحده در نظر دارند تا سال ۲۰۴۰ به کربن خنثی و سیاتل و میامی نیز تا سال ۲۰۵۰ به این هدف دست پیدا کنند. در فنلاند که کل کشور می‌خواهد تا سال ۲۰۳۵ به کربن خنثی دست پیدا کند، یک شهر کوچک ممکن است طی چند سال به این هدف برسد.

لاهتی، شهری بود که زمانی یک مرکز صنعتی آلوده بود اما در طول چند دهه گذشته، برای پایدارتر شدن تلاش کرده است و در سال ۲۰۱۹، هدف خود را تعیین کرد که تا سال ۲۰۲۵ شهری با کربن خنثی شود.

الینا اوجالا، مدیر محیط زیست لاهتی می‌گوید که این شهر اکنون احتمالاً یک یا دو سال دیرتر از آن به هدف خواهد رسید اما هدف‌گذاری برای سال ۲۰۲۵، دستیابی به هدف را در این دهه ممکن می‌کند.

تاکنون، این شهر محاسبه کرده است که انتشار گازهای گلخانه‌ای را ۶۴ درصد کمتر از سطح ۱۹۹۰ کاهش داده است. در حالی که تعاریف مختلفی از “کربن خنثی” وجود دارد، در نهایت هدف آن کاهش ۸۰ درصدی انتشار است و بقیه با برنامه‌هایی مانند احیای جنگل‌ها در منطقه جبران می‌شود.

برای کمک به سهولت در رانندگی کمتر برای ساکنان، شهر در حال ساخت بزرگراه‌های دوچرخه سواری و گسترش شبکه سایر خطوط دوچرخه است. قبلاً پارکینگ دوچرخه، ایستگاه تعمیر دوچرخه و دوچرخه‌های الکترونیکی مشترک را اضافه کرده است حتی یک برنامه اشتراک‌گذاری اسکی شهری را آزمایش کرد که مردم می‌توانستند از آن برای انجام کارهای خود استفاده کنند و در حال خرید اتوبوس‌های برقی بیشتر و استفاده از سوخت جایگزین است.

اوجالا می‌گوید: از نظر توسعه شهر، اگر فقط به خودروهای برقی روی بیاوریم، همه مشکلات حل نمی‌شود بنابراین ما سعی می‌کنیم همه شیوه‌های حمل و نقل پایدار را ترویج کنیم.

چند سال پیش، لاهتی به صورت آزمایشی برنامه‌ای راه‌اندازی کرد که به ساکنان اجازه می‌داد به‌طور خودکار نحوه رفت و آمد خود را در شهر پیگیری کنند. بر اساس سرعتی که یک نفر می‌رود، می‌توان تشخیص داد که در حال پیاده‌روی، دوچرخه سواری یا رانندگی است.

این شهر اکنون برنامه دیگری نیز دارد و به کاربران مجموعه‌ای از چالش‌های اقلیمی مانند استفاده از تنظیمات اکو در ماشین لباسشویی خود یا خوردن گوشت کمتر را ارائه می‌دهد.

این شهر در حال مقاوم‌سازی ساختمان‌های آپارتمانی متعلق به شهر است تا آنها را از نظر انرژی کارآمدتر و انرژی خورشیدی را افزایش دهد. در یک نیروگاه کوچک، شهر از گرمای زباله حاصل از تصفیه فاضلاب برای ارسال انرژی به سیستم گرمایش منطقه‌ای خود استفاده می کند.

لاهتی در سال ۲۰۱۹، استفاده از زغال سنگ در نیروگاه اصلی خود که به سیستم گرمایش منطقه‌ای متصل هستند را متوقف کرد با این حال، هنوز جایگزین کاملی پیدا نکرده است و اکنون بخشی از گرما از سوزاندن ضایعات چوب جنگلداری حاصل می‌شود  که بحث برانگیز است.

در نهایت، شهر به سمت راه‌حل‌های مختلف حرکت خواهد کرد. نرخ بازیافت شهر فوق‌العاده بالاست و ۹۹ درصد زباله‌های خانگی از محل دفن زباله خارج می‌شوند اما فقط حدود نیمی از آن برای ساخت مواد بازیافتی و بقیه برای انرژی در این مرحله استفاده می‌شود.

شبکه گرمایش منطقه‌ای شهر وانتا در فنلاند یک سیستم کارآمد است که اکثر ساختمان‌های شهر را تامین می‌کند. در سال‌های گذشته، از سوخت‌های فسیلی به سمت راهبردهای پایدارتر حرکت کرده است و اکنون قصد دارد به سمت کربن منفی و دایره‌ای حرکت کند. مفهوم گرمایش شهری ساده اما موثر است و  شامل گرم کردن آب و توزیع آن از طریق یک شبکه خط لوله زیرزمینی، تامین گرما به ساختمان‌های موجود در مسیر آن است.

برخی از شرکت‌های محلی در حال یافتن کاربردهای جدیدی برای زباله هستند. به‌عنوان مثال، یک تولید کننده موادغذایی که محصولات پخته شده تولید می‌کند، اکنون از پوسته جو دوسر استفاده می‌کند که در گذشته باید آن را می‌سوزاندند تا زایلیتول، شیرین‌کننده بدون قند بسازند. این شهر همچنین در تلاش است تا زباله‌های ساختمانی را کاهش دهد.

در مجموع، این شهر بیش از ۱۱۳ اقدام مختلف مرتبط با پایداری را دنبال می‌کند و بزرگترین چالش در حال حاضر ادامه تغییر به سمت حمل و نقل پاک است.

منبع: ایسنا

برچسب ها: ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=36313

دیدگاه شما

آخرین اخبار